گفت‌وگو با محمد بستانی‌املشی، دهم تجربی از آستانه‌اشرفیه

سعی کردم پیوستگی‌ام را به برنامه‌ی راهبردی حفظ کنم و همراه با برنامه‌ی آزمون‌ها جلو بروم.

گفت‌وگو با محمد بستانی‌املشی، دهم تجربی از آستانه‌اشرفیه

از ششم دبستان تا دهم تجربی


نگاه به آینده، اصلی‌ترین برنامه‌ی من برای تابستان


محمد بستانی‌املشی در یک نگاه

شهر: آستانه‌اشرفیه (استان گیلان)

مدرسه: شهیدبهشتی لاهیجان

سال‌های حضور در کانون: از ششم دبستان تا دهم تجربی به‌مدت 5 سال

میانگین‌تراز: 7537

تحصیلات و شغل پدر: فوق‌دیپلم برق، فرهنگی

تحصیلات و شغل مادر: کارشناسی روان‌شناسی، خانه‌دار

تعطیلات را چطور مدیریت کردی؟

سعی کردم پیوستگی‌ام را به برنامه‌ی راهبردی حفظ کنم و همراه با برنامه‌ی آزمون‌ها جلو بروم. در تمام آزمون‌های آنلاین هم شرکت کردم. تعطیلاتْ تغییری در برنامه‌ی درس‌خواندنم ایجاد نکرد؛ فقط فرصت بیشتری برای مطالعه به من داد. در کنارش برای کسب آرامش، در ساعت‌های استراحت، فیلم و سریال می‌دیدم و موسیقی گوش می‌کردم.

کدام درس‌ها در آزمون‌های کانون نقاط قوت توست؟

در درس‌های عمومی، دین‌وزندگی نقطه‌قوت من است که 9 یا 10 از 10 می‌گیرم. در درس‌های اختصاصی هم ریاضی و شیمی‌ام قوی‌تر است که نمره‌ی 9 یا 10 از 10 کسب می‌کنم.

روش مطالعه‌ات برای درس‌هایی که در آن‌ها قوی هستی، چگونه است؟

در درس دین‌وزندگی مثل درس زیست‌شناسی، مطالعه‌ی کتاب درسی بسیار مهم است. باید تمام نکات کتاب را به‌دقت مطالعه کرد. نکته‌ی مهم بعدی، حل تست زیاد و متنوع است. تمرین زیاد تست باعث می‌شود تمام نکاتی را که ممکن است از آن سؤال بیاید، ببینیم و با آن‌ها آشنا شویم. معمولاً با این راهکار از مطالعه‌ام نتیجه می‌گیرم. برای درس ریاضی هم بعد از مطالعه‌ی کتاب درسی و جزوه‌ی دبیر، به سراغ حل تمرین‌های تستی متنوع می‌روم. در درس شیمی به‌دلیل علاقه‌ای که داشتم، در متوسطه‌ی اول درباره‌ی مباحث آن مطالعاتی کرد‌ه‌ام. این پیش‌خوانی باعث شده که در این درس نسبت به درس‌های دیگر قوی‌تر باشم. البته برای تمام درس‌هایم از کتاب‌های آبی استفاده می‌کنم و برای درس‌های اختصاصی، کتاب‌های سه‌سطحی را هم دارم.

چرا کتاب‌های کانون را منبع خود انتخاب کرده‌ای؟

همیشه بعد از یادگیری درس با کمک مطالعه‌ی کتاب درسی، ابتدا به سراغ کتاب آبی می‌روم. سؤالات این کتاب باعث می‌شود در مبحثی که مطالعه کرده‌ام، به تسلط برسم. کتاب‌های سه‌سطحی هم برای جمع‌بندی بسیار کاربردی است. سطح‌بندی سؤالات این کتاب کمک زیادی به رشد دانش‌آموز می‌کند.

آزمون‌های کانون چه تأثیری در روند پیشرفت تو داشت؟

در سال ششم که تصمیم گرفته‌ بودم در آزمون تیزهوشان شرکت کنم، در آزمون‌های کانون ثبت‌نام کردم. در آن سال، خواهرم کلاس نهم بود و او هم در آزمون‌های کانون شرکت می‌کرد. همان سال در آزمون تیزهوشان پذیرفته شدم. خواهرم، سارا، هم سال گذشته موفق شد رتبه‌ی 64 تجربی و 27 زبان را به دست آورد و الان دانشجوی رشته‌ی پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران است. در واقع، این آزمون‌ها کمک کرد که هر دو به موفقیت برسیم.

درسی بوده که با تغییر شیوه‌ی مطالعه در آن پیشرفت کنی؟

به درس عربی علاقه‌ی زیادی نداشتم و معمولاً از این درس نمره‌ی خوبی نمی‌گرفتم؛ اما الان مدتی است که برنامه‌ریزی‌ام را برای این درس تغییر داده‌ام و پیشرفت هم کرده‌ام. قبلاً منابعم برای این درس خیلی پراکنده و متنوع بود. الان از یک منبع استفاده می‌کنم و آن را بادقت و خوب می‌خوانم. تمرکزم در این درس با انتخاب یک منبع بسیار بیشتر شده است.

در روزهایی که به‌خاطر کرونا تعطیل بودید، ساعت مطالعه‌ات تغییری نکرد؟

طبیعی است که ساعت مطالعه‌ام به‌دلیل استفاده از این فرصت، رشد خوبی کرد. در تعطیلات، زمان بیشتری در اختیار دانش‌آموزان است و اگر بتوانند با برنامه‌ریزی از این زمان استفاده کنند، بهتر می‌توانند به مطالعه و یادگیری بپردازند و در ساعت مطالعه هم رشد خوبی خواهند داشت.

نظرت درباره‌‌ی آزمون‌های غیرحضوری و آنلاین کانون چیست؟

یکی‌دو آزمون اول به‌دلیل جدیدبودن روش آزمون‌دادن، برایم کمی سخت بود؛ اما کم‌کم همه چیز عادی شد. مهم این است که از این فرصت به هر نحوی که می‌شود، استفاده‌ی مناسب کنیم.


تکمیل‌کردن دفتر برنامه‌ریزی برایت چه کاربردی دارد؟

قبلاً زیاد به پرکردن دفتر برنامه‌ریزی اهمیت نمی‌دادم و ساعت مطالعه‌ام را یادداشت نمی‌کردم؛ اما الان بسیار پایبند هستم؛ چون معتقدم نظم در درس‌خواندن بسیار مهم است.

منظورت از نظم در درس‌خواندن چیست؟

قبلاً تعادل مطالعاتی نداشتم. برای یک درس، یک روز زیاد و روز دیگر کم وقت می‌گذاشتم. یک هفته میزان تلاشم زیاد بود و یک هفته کم و این باعث می‌شد روی نتیجه‌ی نهایی‌ام تأثیر منفی بگذارد. یادداشت‌کردن میزان مطالعه باعث شده تعادل مطالعاتی‌ام در تمام زمینه‌ها بیشتر شود.

کدام بخش‌های سایت کانون و مجله‌ی آزمون برایت مفیدتر است؟

در سایت کانون سؤالات و مطالب صفحه‌ی مقطع برایم کاربردی است. در مجله هم گفت‌وگو با دانش‌آموزان برتر را همیشه مطالعه می‌کنم. سال‌های قبل بخش نظرات را هم می‌خواندم و به بعضی از آن‌ها جواب می‌دادم.


خواهرت چقدر در انتخاب‌رشته‌ات تأثیرگذار بود؟

هر دوی ما علاقه‌مان را دنبال کردیم. وقتی می‌خواستم وارد رشته‌ی تجربی شوم، با آینده‌ی این رشته آشنا بودم و واقعاً با علاقه، این رشته را انتخاب کردم.

خانواده‌ات در مسیر تحصیلی چه کمکی به تو می‌کنند؟

پدرها و مادرها بهترین حامی و پشتیبان دانش‌آموزان هستند. پدر و مادرم تلاش می‌کنند در هر زمینه‌ای هر چه در توان دارند، به من کمک کنند. همیشه به من روحیه می‌دهند و شرایط را برایم مهیا می‌کنند تا رشد کنم. در خانه‌ی ما قبلاً شرایط برای درس‌خواندن خواهرم فراهم بود و این شرایط اکنون برای من فراهم است. مادرم پیگیر کارنامه‌ی آزمون‌هایم است. پدر و مادرم هرگز تحت فشارم نمی‌گذارند و همیشه از توصیه‌هایشان استفاده می‌کنم. خواهر و برادرم هم همراه خوبی هستند و همیشه از راهنمایی‌هایشان استفاده می‌کنم.

با توجه به شرایط خاصی که امسال دارد، برای تابستان چه هدف‌گذاری خاصی کرده‌ای؟

قصد دارم درس‌های دهم را در این فرصتی که دارم، به تسلط برسانم و در فصل تابستان به سراغ پیش‌خوانی درس‌های پایه‌ی یازدهم بروم. اصلی‌ترین برنامه‌‌ام بخش نگاه‌به‌آینده در آزمون‌های تابستان کانون است. برایم مهم است که با پیش‌زمینه‌ی مناسبی پایه‌ی یازدهم را شروع کنم که مطمئناً تأثیر بسیار مثبتی بر روند پیشرفت دارد.

در فصل امتحانات نحوه‌ی مطالعه‌ات چه تغییری می‌کند؟

حتی در زمان امتحانات هم تمرین تست را کنار نمی‌گذارم؛ یعنی هم‌زمان با پاسخ به سؤالات تشریحی، تست هم حل می‌کنم. معتقدم کسی که بتواند در حل تست موفق باشد، از نکاتی که یاد می‌گیرد، می‌تواند در حل سؤالات تشریحی هم استفاده کند. البته در زمان امتحانات، میزان مطالعه‌ی کتاب درسی و استفاده از کتاب‌های پرتکرار کانون بیشتر می‌شود.

در زندگی غیردرسی‌ات چه خبر است؟

به ورزش و مخصوصاً فوتبال علاقه‌ی زیادی دارم. مسابقات فوتبال را هم دنبال می‌کنم و گاهی هم خودم فوتبال بازی می‌کنم. به کلاس زبان هم می‌رفتم و هنوز در زمینه‌ی زبان انگلیسی مطالعاتی دارم. کتاب‌های غیردرسی هم می‌خوانم و به رمان علاقه دارم.


منبع :

Menu