همگام با زمان در مسیر موفقیت حرکت کنید

گام‌برداشتن با زمان که خود بستر اجرای موفقیت‌آمیز هر برنامه‌ای است، یکی از راهکارهای مهمی است که می‌تواند در دستیابی به موفقیت تحصیلی مؤثر باشد.

همگام با زمان در مسیر موفقیت حرکت کنید

گام‌برداشتن با زمان که خود بستر اجرای موفقیت‌آمیز هر برنامه‌ای است، یکی از راهکارهای مهمی است که می‌تواند در دستیابی به موفقیت تحصیلی مؤثر باشد. گام‌برداشتن با زمان یعنی اینکه به دو اصل مهم باور داشته باشید: 1. موفقیتْ زمان‌محور است و هرگز به‌صورت مقطعی به دست نمی‌آید. 2. استراتژی‌های شما اگر در طولانی‌مدت ثابت باشد و تغییری در آن‌ها ندهید، هرگز نمی‌تواند همه‌ی نیاز‌های شما را برآورده کند.

دنبال‌کردن موفقیت در چهارچوب زمانی مشخص، تفاوت عمده‌ای با نگاه مقطعی به آن دارد. در اینجا شما با برنامه‌ریزی زمان‌محور سروکار دارید که همواره قابلیت تغییر و پاسخ‌گویی خود را حفظ می‌کند.

روزهای زیادی متوجه گذر زمان نشده‌اید و خود را ناگهان حوالی ظهر و درحالی‌که حواستان به گذر زمان نبوده یافته‌اید. بعضی روزها نیز حس می‌کنید که پایانی برای یک روز ملال‌آور تعریف نشده است. این نگاه نسبی ما به گذر زمان است. آنچه ثابت است، وجود علمیِ 24 ساعت در هر شبانه‌روز است. اهمیت مدیریت زمان را در روز‌های پایانی برنامه‌ریزی بلندمدت بهتر متوجه می‌شوید. اغلب مدیریت‌نکردن درست زمان و اجرانکردن برنامه‌ریزی‌ها باعث انباشته‌شدن کارها در بازه‌های پایانی می‌شود. بدون تعریف‌کردن جزئیات برنامه و فعالیت‌ها، آن هم به‌شکل زمان‌محور، موفقیت در روز‌های پایانی برنامه‌ریزیِ بلندمدت غیرممکن است. آیا می‌خواهید که در شکل‌دادن به این برنامه‌ریزی موفق باشید؟ واقع‌گرا و خلاق و پیشرو باشید. این سه خصوصیت باعث می‌شود همیشه انگیزه‌ی سرشار خود را حفظ کنید و در برنامه‌ریزی، فرصت پیشرفت داشته باشید. چالش‌ها جایی برای توقف شما نداشته باشد و در نهایت، همیشه در حال بهترکردن وضعیت موجود باشید. چالشی که همواره در تنظیم برنامه‌ریزی زمان‌محور با هدف موفقیت در بازه‌های پایانی وجود دارد، احساس محدودیت در برنامه‌ریزی است. وقتی به برنامه‌ریزی زمان‌محور دیدگاه غیراجرایی دارید، یعنی خودتان را در وضعیت اجرای برنامه‌ریزی تصور نمی‌کنید، شاید همه‌چیز به‌شکل مانع بر سر راه آزادی در استفاده از زمان روزانه به نظر برسد. احتمالاً در این وضعیت برایتان قابل‌تصور نیست که صرف چند ساعت مشخص برای یک درس در هفته‌ی پایانی ماه آتی چه معنی مشخصی می‌تواند داشته باشد. نگاه اجرایی به برنامه‌ریزی و کنار هم قراردادن اجزای آن، این ابهام را از بین می‌برد و دیگر با محدودیت روبه‌رو نیستید، بلکه با شناختن عواقبِ کنارگذاشتن برنامه‌ریزی زمان‌محور که همان آشفتگی برنامه‌ای به‌ویژه در بازه‌های پایانی است، برنامه‌ریزی زمان‌محور خود را به مثابه‌ی نقشه‌ی راه برای خروج موفق از این هزارتو خواهید یافت.

منبع: www.pbs.org

Menu