این گفتگو زمانی انجام شده است که نیما در مقطع یازدهم بوده است و مجددا بازنشر می گردد :
نیما ابوالحسنی در یک نگاه
شهر: تبریز (استان آذربایجان شرقی)
مدرسه: شهیدمدنی
سالهای حضور در کانون: ششم و از هشتم تا دوازدهم تجربی بهمدت 6 سال
میانگینتراز: 7675
تحصیلات و شغل پدر: کارشناسی روانشناسی، کارمند فرودگاه
تحصیلات و شغل مادر: کارشناسیارشد روانشناسی، دبیر
در کدام درسها در آزمونها عملکرد موفقتری داری؟
واقعیت این است که برای دانشآموزانی که میانگینتراز بالایی دارند، تقریباً تمام درسها نقاط قوت است؛ ولی اگر بخواهم یک درس را که در آن تخصصیتر مطالعه میکنم و حتی مطالعاتم در آن فراتر از کنکور است معرفی کنم، درس شیمی است که در المپیاد هم شرکت کردهام و پذیرفته شدم. در آزمون هم در این درس نمرهام 10 از 10 است.
پس حتماً برای درس شیمی زمان بیشتری میگذاری. روش مطالعهات در این درس چگونه است؟
هر فصل از درس شیمی به سه بخش مفهومی و حفظی و مسئلهمحور تقسیم میشود. دانشآموزان باید این بخشها را جدا از هم مطالعه کنند. مثلاً زمانی را فقط به حل تست از بخش حفظیات اختصاص دهند و زمان دیگری، به حل تستهای بخش مسئله بپردازند. من هم همین کار را میکنم. در درس شیمی، درسنامه بسیار مهم است. هر کتاب تستی که دارم، درسنامهاش را میخوانم و به دنبال نکات جدید میگردم. شیمی آخرین درس کنکور تجربی است که 35 سؤال دارد و باید در 35 دقیقه حل شود. بنابراین مدیریت زمان برای درس شیمی خیلی مهم است. اگر کسی به تعداد زیاد برای درس شیمی تست زماندار کار کند، در این درس موفق میشود. تنها روشش همین است. حتی مهمتر از سطح علمی دانشآموز، مدیریتِ همان 35 دقیقهی آخر است.
برای مدیریت زمان در کنکور چه راهکاری را در منزل تمرین میکنی؟
راهکار عجیب و غریبی ندارد. تنها راه این است که در خانه، تست و مسئلهی زیادی حل کنیم.
آیا در خانه هم به مرحلهی تحلیل تست اهمیت میدهی؟
بله. حتی مهمتر از پاسخهای درست و نادرست، به سؤالاتی که در آنها شک داشتم، توجه میکنم و آنها را با دقت بررسی میکنم. من سؤالات شکدار را علامت میگذارم و سعی میکنم یادگیریام را در آن سؤالات کامل کنم.
در کدام درسها با تغییر روش مطالعه توانستی به پیشرفت بهتری برسی؟
تبریزیهای مردمان محافظهکاری هستند. روشی را تغییر نمیدهند، بلکه همیشه به دنبال بهبود هستند. من هم در درس ادبیات، روش پایهام را حفظ کردم و سعی کردم آن را بهتر کنم. ادبیات را قبلاً درسبهدرس میخواندم و خیلی شنیده بودم که باید درس ادبیات را موضوعی خواند؛ اما به این کار نظم بهتری دادم؛ یعنی درسی را که در بودجهبندی آزمون است، میخوانم و سپس دقت میکنم که در همان درس باید به چه بخشهایی توجه کنم. وقتی در تمرینِ همان درس، آرایهی جناس آورده شده، من هم در بخش موضوعی آرایههای ادبی، به سراغ حل تست از جناس میروم. وقتی در تمرین همان درس از نقش کلمات سؤال شده است، من هم در بخش موضوعی دستورزبان از نقش کلمات، تست کار میکنم.
در کدامیک از درسهای تخصصی، روشت را بهبود بخشیدی؟
روش مطالعهی درس زیستشناسی را بهتر کردم. قبلاً یک بار کتاب را میخواندم و بعد به سراغ حل تست میرفتم. الان بهجای یک بار، بارها کتاب درسی را میخوانم تا مفهوم در ذهنم جا بیفتد. بعد سعی میکنم نکاتی را که در دل کتاب هست، استخراج کنم و این باعث میشود ذهنم در این درس باز شود. بعد به سراغ حل تست میروم. همیشه تستهای زیست را با هدف آموزش مطالعه میکنم و پاسخنامه را برای هر تست بهخوبی میخوانم. قبلاً برای مرور، فقط کتاب را میخواندم. الان ۵۰ سؤال انتخاب میکنم. هر سؤالی که حل میکنم، به کتاب مراجعه میکنم و صفحهی مخصوص به همان سؤال را دوباره میخوانم. با این کار، وقتی به 50 سؤال برای مثلاً 20 صفحه پاسخ داده باشم، تقریباً تمام صفحهها در حین پاسخ به سؤالات، مرور میشود و اگر صفحهای باقی بماند، در آخر مطالعه میکنم.
زمانی که مدارس تعطیل شد، چگونه نظم مطالعه و پیوستگیات را به برنامهی راهبردی حفظ کردی؟
تعطیلی مدارس مانند چاقوی دولبه بود؛ یعنی هم میشد از آن استفادهی بسیار خوبی کرد و هم میشد به سراغ درس نرفت و مطالعات قبلی را هم به فراموشی سپرد. در طول سال تحصیلی، رتبه و ترازْ ذهنم را مشغول میکرد؛ اما بعد از برگزاری آزمونهای آنلاین، سعی کردم بیشتر بر نفسِ امتحاندادن و مدیریت زمان تمرکز کنم. خودآگاهیام بیشتر شد. همچنین فرصت بسیار خوبی پیدا کردم تا بخشی از درسهای دوازدهم را پیشمطالعه کنم. امیدوارم از این کارم نتیجهی خوبی بگیرم.
برنامهریزی تا چه حد برایت اهمیت دارد؟
از دفتر برنامهریزی استفاده میکنم و آن را تکمیل میکنم. برای خودم سه نوع برنامهریزی دارم. یک برنامهریزی شخصی روزانه دارم که هر شب برای روز بعد مینویسم. یک برنامهی حجمی دارم که حجمی را که باید تا آخر هفته یا تا انتهای ماه از هر درس به اتمام برسانم و مقدار تستی که باید کار کنم، مینویسم. یک برنامهی بلندمدت هم دارم؛ یعنی مشخص میکنم در ماه آینده میخواهم چه کارهایی را به سرانجام برسانم. باید در زمان حال زندگی کنیم؛ اما همیشه نیمنگاهی به آینده داشته باشیم.
نقش پدر و مادرت در هموارکردنِ مسیر مطالعاتیات چیست؟
اغلب پدرها و مادرها سالهای زیادی است که از فضای درس و کنکور دور بودهاند و در بخش درسی و برنامهریزی نمیتوانند کمک زیادی به دانشآموز بکنند؛ اما از لحاظ مهیاکردن شرایط آرام برای مطالعه در خانه و فراهمکردن امکانات، نقش پررنگی دارند. ضمناً من همیشه از پدر و مادرم انگیزه و روحیه میگیرم.
در ساعتهای فراغت وقت خود را چگونه میگذرانی؟
فوتبال و سریالدیدن را خیلی دوست داشتم؛ اما برای اینکه ذهنم را درگیر میکرد و زمان زیادی میگرفت، این موضوع را مدیریت کردم. الان تنها کاری که در ساعتهای آزادم انجام میدهم، این است که برای دانشآموزان مدرسهمان کانالی درست کردهام که در آن، مطالب و فایلهای صوتی درسی را که خودم تهیه میکنم، منتشر میکنم. معتقدم اگر بتوانم کمکی به دیگران بکنم، روزی هم که خودم به کمک نیاز داشته باشم، مثل ابتدای سال تحصیلی، دوستان و دبیران و خانوادهام به کمکم خواهند آمد.
از کدام بخش سایت کانون بیشتر استفاده میکنی؟
مهمترین بخش برایم جعبهابزار کارنامه است که در آن، کارنامهی اشتباهات و پروژهای و مبحثی را بررسی میکنم. کارنامهی اشتباهات برای بازیابی در آزمونهای پوششی و جمعبندی کمکم میکند.
برای تابستان هدفگذاری خاصی داری؟
بخش از زمانم را به مرور درسهای پایه اختصاص میدهم و باقی زمام را برای پیشمطالعه و رسیدن به تسلط بر درسهای دوازدهم صرف میکنم. در واقع، 50درصد از زمانم را به ایجاد تسلط در بخش نیمسال اول دوازدهم میگذرانم و 40درصد را به مرور دهم اختصاص میدهم و 10درصد باقیمانده سهم درسهای یازدهم است.