تاریخچه جام حذفی فوتبال ایران + اینفوگراف

با نزدیک شدن به زمان برگزاری فینال جام حذفی، به بررسی قهرمانان و نایب قهرمانان این رقابت ها در فوتبال کشورمان می‌پردازیم.

تاریخچه جام حذفی فوتبال ایران + اینفوگراف
رقابت هاي جام حذفي فوتبال کشورمان در سال 91-92 برگزار شد و فينال اين جام نيز فردا 15 ارديبهشت ماه بين 2 تيم پرسپوليس و سپاهان که موفق به از سر راه برداشتن رقباي خود شدند، برگزار مي شود. پرسپوليس که فصل گذشته در ليگ برتر بازيهاي مطلوبي ارائه نمي داد و اين فصل نيز تا نيم فصل نخست در رده هاي پاييني جدول رده بندي قرار داشت تمام تلاش خود را به کار گرفت تا به فينال جام حذفي برسد تا در صورت غلبه بر سپاهان صاحب يک جام شود. اما از سوي ديگر تيم سپاهان نيز با انگيزه هاي فراواني براي شکست سرخ پوشان پايتخت در زمين صف آرايي مي کنند.

لازم به ذکر است تيم سپاهان براي رسيدن به فينال در مرحله نيمه نهايي استقلال را که صدرنشين ليگ برتر است شکست داد و مانعي شد براي رسيدن آبي پوشان به فينال. اين درحاليست که استقلال در ليگ تنها با يک اختلاف امتياز بالاتر از سپاهان ايستاده و شايد همين يک امتياز سپاهان را در کسب عنوان قهرماني ناکام سازد.


15 ارديبهشت سرنوشت جام حذفي و ليگ برتر مشخص مي شود و قهرمان هر يک از اين جامها جشن قهرماني مي گيرد. به اين بهانه نگاهي مي اندازيم به عملکرد تيم ها در رقابت هاي جام حذفي از ابتدا تاکنون و تيم هايي را که بيشترين عنوان قهرماني را کسب کرده اند معرفي ميکنيم.

رقابت هاي جام حذفي به گونه اي است که گاهي تيم هايي که قابل قياس با قدرت هاي فوتبال ايران نبوده اند موفق شده اند با کنار زدن رقباي نامي خود به فينال برسند و عنوان قهرماني يا جايگاه دومي را از آن خود کنند و يکي از جذابيت هاي جام حذفي نيز همين درخشش تيم هاي گمنام است.
 


 
جام حذفي سال 55-54 در فينال پذيرايي 2 تيم ملوان و تراکتورسازي بود که ملوان انزلي با به ثمر رساندن 4 گل رقيب تبريزي خود را شکست داد اما تراکتورسازي در اين مسابقه تنها يک بار موفق به گشودن دروازه ملوان شد تا اين تيم که تاکنون در جام حذفي عنوانهاي بسياري را به خود اختصاص داده قهرمان شود اما در سال بعد استقلال و هما به فينال اين رقابت ها رسيدند که آبي پوشان 2 گل به ثمر رساندند و قهرماني را از آن خود کردند.

لازم به ذکر است استقلال با کسب عنوان قهرماني در اين سري از رقابت هاي فوتبال کشورمان پر افتخارترين تيم محسوب مي شود. از سال 1356 تا 65 وقفه زيادي در برگزاري جام حذفي ايجاد شد و اين رقابت ها برگزار نشد. اما در سال 65-66 با برپايي مسابقات پس از چند سال تاخير باز هم تيم ملوان که رده سوم پرافتخارترين باشگاه در کسب قهرماني جام حذفي را به خود اختصاص داده به فينال رسيد و مقابل خيبر خرم آباد صف آرايي کرد، اين تيم با به ثمر رساندن 2 گل عنوان قهرماني اين سال را از آن خود کرد.
 

پرسپوليس نيز ديگر تيم پايتخت نشين در سال 66-67 در فينال مسابقات رقيب ملوان شد اما اين بار ملوان با دريافت يک گل جام قهرماني را به سرخ پوشان واگذار کرد. اما سال بعد شاهين اهواز و ملوان به فينال جام حذفي رسيدند و باز هم ملوان ناکام ماند و اين تيم شاهين اهواز بود که جام قهرماني را بالاي سر گرفت در سال 68-69 نيز رقابت هاي جام حذفي برگزار نشد.

اما با برگزاري اين رقابت ها در سال 69-70 ملوان که اکثر مواقع يک سوي فينال بوده مقابل استقلال قرار گرفت و با نتيجه 5-6 اين تيم را مغلوب کرده و به قهرماني رسيد.


 
دور بعد نيز ملوان به فينال سال 70-71 راه يافت و مقابل ديگر تيم پايتخت نشين قرار گرفت اما اين بار پرسپوليس بود که پيروز شد و با نتيجه 1-2 قهرمان جام حذفي شد. در سال 71-72 نيز اين رقابت ها برگزار نشد تا در سال پس از آن تيم سايپا و جنبو اهواز با وجود تيم هاي نامي ايران پا به فينال جام حذفي بگذارند و در ادامه نيز سايپا تونست قهرماني را از آن خود کند.
 
در سال 73-74 نيز تيم هاي بهمن و تراکتورسازي در فينال حضور يافتند و تراکتور که تنها يک بار در سال 54-55 به فينال رسيده بود و عنوان نايب قهرماني را کسب کرده بود بار ديگر در اين سال نيز مغلوب تيم بهمن شد و باز هم به نايب قهرماني رسيد. در سال 74-75 نيز استقلال و برق شيراز راهي فينال شدند و آبي پوشان با نتيجه 1-5 برق را در هم کوبيدند و قهرماني را بدست آوردند.

در سال 75-76 برق شيراز که در سال گذشته نايب قهرمان شد و انتقام گرفت به فينال رسيد و با غلبه بر تيم بهمن و با نتيجه 3 بر صفر جام را بالاي سر گرفت.

با برگزار نشدن جام حذفي سال 76-77 در سال پس از آن مهيج ترين فينال اين مساباقت بر پا شد که سرخابي هاي پايتخت مقابل يکديگر قرار گرفتند تا يکي از اين 2 رقيب قديمي قهرماني را از آن خود کند. در اين ديدار پرسپوليس با غلبه بر استقلال با نتيجه 1-2 قهرمان اين دوره از جام حذفي شد.


در سال 78-79 استقلال که در دوره قبل به نايب قهرماني رسيده بود با شکست تيم بهمن که به فينال راه يافته بود جام قهرماني را بالاي سر برد.

سال 79-80 فينال جام حذفي با حضور 2 تيم فجر سپاسي و ذوب آهن برگزار شد که اين بازي با نتيجه 1-3 و با پيروزي تيم فجر سپاسي به پايان رسيد.

در سال بعد نيز استقلال مقابل قهرمان دوره قبل يعني فجر سپاسي قرار گرفت و با نتيجه 3-4 پيروز شد.

اما در سال 81-82 بار ديگر 2 تيم فجر سپاسي و ذوب آهن به فينال رسيدند و اما اين بار ذوب آهن به انتقام 2 سال پيش با نتيجه 6-5 در ضربات پنالتي به قهرماني رسيد.


فينال رقابت هاي جام حذفي سال 82-83 بين 2 تيم مدعي فوتبال ايران يعني استقلال و سپاهان برگزار شد و تيم اصفهاني در اين بازي با نتيجه 2-5 بر آبي پوشان غلبه کرد و قهرمان شد.

فينال دور بعدي جام حذفي با حضور تيم هاي ابومسلم و صبا شکل گرفت و صبا در ضربات پنالتي با نتيجه 2-4 ابومسلم را شکست داد.

در سال 84-85 سپاهان اين بار مقابل ديگر تيم تهراني قرار گرفت. بازي پرسپوليس و سپاهان به ضربات پنالتي کشيده شد و اين بار تيم اصفهاني حريف تهراني خود را شکست داد و قهرمان شد.

سال 85-86 نيز سپاهان براي دومين بار پياپي طعم قهرماني را چشيد و با شکست تيم صبا اين عنوان را از آن خود کرد.


اما فينال سال 86-87 جام حذفي با جشن قهرماني استقلال همراه بود. استقلال با نتيجه 1-3 تيم پگاه را مغلوب کرد و جام را بالاي سر برد.

در دور بعد جام حذفي تيم هاي ذوب آهن و راه آهن در فينال حضور داشتند که نماينده اصفهان با نتيجه 2-5 راه آهن را شکست داد و عنوان قهرماني را مال خود کرد.

جام حذفي سال 88-89 با قهرماني پرسپوليس همراه بود و تيم گسترش فولاد نيز نايب قهرمان شد. قهرماني سرخ پوشان در اين دوره پايه هاي قهرماني اين تيم را در سال 89-90 نيز چيد و پرسپوليس در اين سال نيز با شکست ملوان عنوان قهرماني را از آن خود کرد.


اما آخرين دور جام حذفي بين استقلال و شاهين بوشهر برگزار شد و با رسيدن بازي به ضربات پنالتي، استقلال قهرمان شد. اما امسال استقلال که مدافع عنوان قهرماني بود توسط سپاهان از گردونه رقابت ها حذف شد.
منبع :

Menu