تاریخچه فوتبال در جهان

تحقیقات نشان می دهد که ملل مختلف هزاران سال قبل از میلاد بازیهای شبیه فوتبال داشته اند.

تاریخچه فوتبال در جهان

تاريخچه فوتبال در جهان

تحقيقات نشان مي دهد که ملل مختلف هزاران سال قبل از ميلاد بازيهاي  شبيه فوتبال داشته اند. کشيشي به نام اشپانوت از اهالي آلمان، پژوهشهايي درباره فوتبال به عمل آورده است. او مي گويد:‹‹ طبق نوشته هاي هومر -نويسنده و شاعر يوناني- در قاره گمشده آتلانتيس، ورزشگاه عظيمي بوده که تماشاگران زيادي جهت تماشاي توپ گرد در آن جمع مي شدند.››

تحقيقات باستان شناسان نشان مي دهد که بين سالهاي 200 تا 220 قبل از ميلاد، هوانگ تين، امپراتور چين مبتکر بازي «تي-سو-چو» (T-So-Cho) بوده است. تي-سو در زبان چيني همان لگد زدن و با پا زدن است و چو، به معني توپ مي باشد. وي، تي-سو-چو را به اين منظور ابداع کرد که سربازانش با هم مبارزه کنند و به رقابت بپردازند

در سال 587 ميلادي، فوتبال از چين به ژاپن راه يافت و اين حرکت با تحولات جديد و تکامل نسبي همراه بود. «کوماري» واژه اي است که ژاپني ها به فوتبال اطلاق مي کردند. در کتيبه هاي بدست آمده از آن دوران، فوتبال، عملي مذهبي و جزو آداب ديني شمرده مي شده است.

رومي ها نوعي بازي به نام "Harp Stum" (هارپ استوم) داشتند که در آن، دو گروه در دو سوي زمين قرار مي گرفتند و زمين هر تيمي با خط کشي معين شده بود. براي بازي، از نوعي توپ استفاده مي شد که رويه اي چرمي داشت. ميان دو زمين، فاصله اي وجود داشت که با دوخط ديگر تعيين شده بود و بازي در ميان اين فاصله انجام مي شد و هر تيم بايد توپ را از خط مرزي عبور داده و به زمين حريف برده و تا به انتهاي آن مي رساند.

اين بازي خشن که گاهي با مرگ بازيکنان هم همراه بود، توسط بريتانيايي ها شامل قوانين و مقرراتي گرديد. در حقيقت، منشاء فوتبال امروزي، مناطقي از بريتانيا بوده است که براي اين بازي قوانيني وضع نمودند و تلاش کردند ضمن کاستن خشونت از آن، جاذبه هاي آن را افزايش دهند.

درسال 1862، باشگاه فاتس کانتي در شهر ناتينگهام تأسيس شد که به عنوان قديمي ترين باشگاه فوتبال در ليگ باشگاههاي انگليس، هنوز هم حضور دارد و امروزه با نام «ناتينگهام فارست» شناخته مي شود. جام انگليس (FACup)، قديمي ترين مسابقات فوتبال جهان است که در سال 1871 پايه ريزي شده استنخستين مسابقه بين المللي فوتبال، در روز شنبه 30 نوامبر 1872 بين دو تيم انگليس و اسکاتلند در گلاسکو برگزار شد که با نتيجه بدون گل به پايان رسيد.

تاريخچه فوتبال در آسيا

در سال 1938 تيم هند هلند شرقي يا همان اندونزي- اولين تيم آسيايي در جام جهاني شرکت کرد.

و در سال 1954پايه ريزي فوتبال آسيا به شکل امروز در 8 مي در مانيل صورت گرفت. در اين روز کنفدراسيون فوتبال آسيا رسما در حاشيه دومين دوره مسابقات آسيايي تأسيس شد. دوازده فدراسيون ملي پيشرو (افغانستان، برمه، جمهوئري خلق چين، کره جنوبي، ژاپن، هند، هنگ کنگ، پاکستان، فيليپين، سنگاپور، ويتنام، سرمان کام لو (هنگ کنگ) را به عنوان اولين رئيس کنفدراسيون انتخاب کردند. لي وان تونگ از هنگ کنگ نيز به عنوان دبيرکل فدراسيون انتخاب شد. با دعوت فيفا از نمايندگان AFC بر سر حضور در کميته اجرايي فيفا در 21 ژوئن 1954 در برن، اين سازمان در جهان شناخته شد.بعد از شناخته شدن AFC  در جهان کره جنوبي اولي تيم آسيايي به نيابت از AFC بود که در جام جهاني سوييس شرکت کرد. اين تيم اولين بازي را 9 به صفر در زوريخ به مجارستان باخت و پس از آن در ژنو 7 بر صفر مغلوب ترکيه شد. دو سال بعد، اولين دوره مسابقات جام ملت‌هاي آسيا با شرکت هفت تيم از ۱۲فدراسيون موسس اي.اف.سي براي کسب عنوان بهترين تيم فوتبال آسيا در هنگ کنگ برگزار شدپس از حکمراني کره‌جنوبي بر فوتبال آسيا در سال‌هاي نخست، اين ايرانيان بودند که با کسب قهرماني در سه دوره پياپي از سال ۱۹۶۸تا ،۱۹۷۶به عنوان قدرت مطلق آسيا شناخته شدند. هرماني ژاپن در مسابقات ۲۰۰۰ ،۱۹۹۲و ۲۰۰۴نشان‌دهنده بازگشت قدرت فوتبال به آسياي شرقي بود گرچه آخرين دوره اين رقابت‌ها در چين به خوبي نشان مي‌دهد که همه تيم‌هاي آسيايي با قدرت به دنبال کسب عنوان بهترين تيم اين قاره هستند.

تاريخچه فوتبال در ايران

تاريخ فوتبال در ايران به زمان هاي طولاني بر ميگردد بدليل اينکه انگليسي ها مبدا فوتبال بودن و د ايران نيز حکومت مي کردند فوتبال خيلي زود به ايران آمد ولي هيچ بازيکن ايراني در آن بازي نمي کرد و وقتي که بازيکن کم مي آوردند از ايراني هايي که براي تماشا آمده بودند استفاده مي کردند.سالها بعد با تاسيس مجمع فوتبال در سال 1320تيم ملي ايران اولين سفر خارجي خود را انجام داد بعد در سال 1325 مجمع فوتبال به فدراسيون فوتبال ايران تغيير نام داد و در اوايل سال 1326 تقاضاي خود را براي عضويت در کنفدراسيون آسيا ارائه داد.که اين درخواست در 30 دي 1326مورد موافقت قرار گرفت. در مجموع اما آمارنويسان فوتبال ايران، سال 1349 را آغاز فوتبال باشگاهي ايران مي دانند، مسابقاتي که در زمان رياست مصطفي مکري براي اولين بار جنبه رقابت هاي باشگاهي به خود گرفت زيرا تمام تيم هاي حاضر در آن باشگاهي بودند. در سال 1352 شمسي اولين دوره مسابقا باشگاه هاي ايران با عنوان تخت جمشيد برگزار شد و تيم پرسپوليس با پيروزي برابر تيم استقلال فعلي عنوان قهرماني را به دست آورد. ششمين دوره اين مسابقات با پيروزي انقلاب اسلامي ناتمام ماند تا فوتبال باشگاهي ايران مدت ها به صورت غيررسمي برگزار شود.

وقوع انقلاب اسلامي در ايران و همچنين جنگ تحميلي با عراق باعث شد ليگ فوتبال ايران با يک دهه وقفه مواجه شود. در اين سال ها مسابقات فوتبال در داخل کشور با حضور تيم هايي با نام استان ها يا مسابقات باشگاهي با تعداد محدود در داخل استان ها برگزار مي شد.
البته در سال 1364 مسابقاتي با عنوان جام قدس برگزار شد که تيم تهران الف موفق شد بالاتر از تيم هاي تهران ب و مازندران قرار گرفته و عنوان قهرماني را به دست آورد.

هفتمين دوره ليگ برتر فوتبال با اضافه شدن دو تيم ديگر با 18 تيم و بدون رئيس فدراسيون آغاز شده است. تيم هاي پرسپوليس، استقلا ل، سپاهان، سايپا و استقلا ل اهواز جزو مدعيان فتح جام هفتم هستند اما در اين ميان نبايداز تيم هايي مانند پيکان، صبا باتري و ذوب آهن هم غافل شد. تا يار که را خواهد و ميلش به که باشد.

 مروري اجمالي بر قوانين فوتبال

يک مسابقه بوسيله دو دسته، که هر دسته نبايد بيشتر از 11 نفر باشد و يکي از آنها دروازه بان است، انجام ميشود.
اگر تعداد بازيکنان هر يک از دسته ها کمتر از 7 نفر باشد، مسابقه آغاز نمي شود. در مسابقاتي که تحت سرپرستي فيفا و کنفدراسيونها و يا فدراسيونهاي/اتحاديه هاي ملي برگزار مي شود، حداکثر از 3 بازيکن جانشين (تعويضي) مي توان استفاده کرد.

اگر بازين جانشين (ذخيره) بدون اجازه داور وارد زمين شود:
بازي متوقف مي شود.
به بازيکن جانشين با کارت زرد اخطار داده مي شود، و از وي خواسته مي شود که زمين را ترک کند.
بازي با رها کردن توپ از محل توقف، مجددا آغاز مي شود.
بازي ادامه مي يابد.
بعد از اينکه توپ از بازي خارج شد، بازيکنان مربوطه اخطار (کارت زرد) خواهند گرفت.

تجهيزات بازيکن و دروازه بان
ايمن بودن - خطرناک نبودن وسايل
بازيکن نبايد از وسايلي استفاده کند يا چيزي بپوشد که براي خودش و ساير بازيکنان خطرناک باشد. (به انضمام هرگونه زيور آلات(
وسايل اساسي و اجباري بازيکنان عبارت است از:
پيراهن
شورت - اگر زير شورتي استفاده مي شود، رنگ آن بايد به رنگ اصلي شورت باشد.
جوراب ساق بلند
محافظ ساق
کفش
محافظ ساق
کلا" بوسيله جوراب پوشيده شود
از جنسهاي مناسب مانند: لاستيک، پلاستيک يا نظير آنها ساخته شود
محافظت معقولانه اي را فراهم کند
دروازه بانها :هر دروازه بان بايد از رنگهايي استفاده کند که با رنگ لباس ساير بازيکنان، داور و کمک داوران مغاير باشد.

مشخصات زمين بازي:

اندازه ها
زمين بازي بايد به شکل مستطيل و درازاي طول بايد بزرگتر از دارازي خط دروازه باشد.
طول حداقل 90 متر و حداکثر 110 متر.
عرض حداقل 45 متر و حداکثر 90 متر.

 محوطه دروازه(گل)

محوطه دروازه در انتهاي هر نيمه زمين به صورت زير معين مي شود:
دو خط به فاصله 5.5 متر از داخل تيرهاي عمودي بر روي خط دروازه به طرف گوشه ها رسم مي شود. اين خطها به فاصله 5.5 متر به طرف داخل زمين بازي کشيده و بوسيله خطي موازي با خط دروازه، متصل مي شود. محوطه محدود شده بوسيله اين خطوط و خط دروازه را، محوطه دروازه يا همان گل مي نامند.

محوطه جريمه (پنالتي)
محوطه جريمه در انتهاي هر نيمه زمين به صورت زير معين مي شود:
دو خط به فاصله 16.5 متر از داخل تيرهاي دروازه در روي خط دروازه به طرف گوشه ها رسم مي شود. اين خطها به فاصله 16.5 متر به طرف زمين بازي کشيده و به وسيله خطي موازي با خط دروازه، متصل مي شود. محوطه محدود شده بوسيله اين خطوط و خط دروازه را، محوطه جريمه يا پنالتي مي نامند.


ميله هاي پرچم

ميله پرچمي که ارتفاع آن کمتر از 1.5 متر نيست و نوک تيزي ندارد در گوشه هاي زمين بازي نصب مي شود. چنين پرچمي را مي توان در دو طرف خط مرکزي و به فاصله حداقل 1 متر در خارج از خط طولي قرار داد.

قوس کرنر
يک ربع دايره به شعاع 1 متر از ميله پرچم گوشه زمين، در داخل زمين بازي رسم مي شود.

دروازه ها
دروازه ها در وسط هر خط عرضي قرار دارند و شامل دو تير عمودي اند که به يک اندازه از ميله هاي گوشه فاصله داشته و در بالا بوسيله يک تير افقي بهم متصل مي شوند.
فاصله بين دو تير عمودي، 7.32 متر و فاصله لبه پايين تير افقي تا زمين 2.42 متر است.
تيرهاي عمودي و افقي بايد در عرض و عمق يکسان بوده و نبايد بيشتر از 12 سانتي متر باشند.
تور مي تواند به تيرهاي عمودي و افقي و زمين پشت دروازه متصل شود و براي دروازه بانها مجال حرکت در فضاي وسيعي را بوجود آورد.
رنگ تيرهاي عمودي و افقي دروازه بايد سفيد باشند.

منبع :

Menu