دانشی که منبع انرژی است

سخت‌کوشی روحِ واحد در جسم همه‌ی موفقیت‌هاست. چندین و چند نقل قول از بزرگان عرصه‌های علمی در مورد سخت‌کوشی شنیده و خوانده‌ایم؛ اما چرا سخت‌کوشی تا این اندازه مهم است؟

دانشی که منبع انرژی است

سخت‌کوشی روحِ واحد در جسم همه‌ی موفقیت‌هاست. چندین و چند نقل قول از بزرگان عرصه‌های علمی در مورد سخت‌کوشی شنیده و خوانده‌ایم؛ اما چرا سخت‌کوشی تا این اندازه مهم است؟ جادوی حیرت‌انگیز سخت‌کوشی چیست؟

سخت‌کوشی به دلیل تعهد و علاقه‌‌ای که به فعالیتِ در حال انجام به وجود می‌آورد عنصر حیاتیِ موفقیت‌های ماست. بدون سخت‌کوشی باید دنیای شیمی آلی را بدون کربن تصور کنیم.

همه‌ی ما برای تداوم در انجام دادن کارهای‌مان باید قدرتمند باشیم. در ذهنتان چند منبع انرژی‌بخش را مرور کنید. از نور خورشید تا سوخت‌های فسیلی. اکنون عوامل مؤثر بر قدرت افراد را در زندگی عادی مرور کنید. احتمالاً شرایط مالی، موقعیت اجتماعی، شرایط خانوادگی و... را به ذهن می‌آورید؛ اما منبع انرژی در مسیر سخت‌کوشی را باید در جایی دیگر بیابیم. منبع انرژی در دنیای سخت‌کوشی «دانش» است. به‌عبارتی دانش، قدرت است.

وقتی بتوانید آگاهی خود را از آن‌چه در انتهای مسیر قرار داده‌اید افزایش دهید، بهتر فکر می‌کنید، جامع‌تر تحلیل می‌کنید، دقیق‌تر برنامه‌ریزی می‌کنید و بیش‌تر سخت‌کوشی به خرج می‌دهید. دانشِ پیش‌رانِ شما اهمیت هدفتان را به شکل یک انگیزه‌ی درونی همیشه به شما گوشزد خواهد کرد.

دانش اجرایی‌تان را متناسب با فعالیتی که انتخاب کرده‌اید افزایش دهید. این کار، نتایج به‌دست‌آمده را اثربخش‌تر می‌کند. بیش‌تر مطالعه کنید، بیش‌تر ببینید و بشنوید. خودتان را در تعامل با اهدافتان قرار دهید. اگر آن‌ها را روی کاغذ نوشته‌اید، اگر آن‌قدر وضوح دارند که تک تک اجزای آن را با جزئیات کامل می‌توانید در ذهن مجسم کنید، از این ویژگی خارق‌العاده برای افزایش دانش اجرایی استفاده کنید. یاد گرفتن و آموختن در مسیر هدف، نیازی مداوم است که فرد را به سمت جلو حرکت می‌دهد.

شاید نقش سخت‌کوشی در زندگی دانشمندان بزرگ برای ما قابل لمس‌تر باشد. ارتباط دوسویه‌ی دانش و سخت‌کوشی، در متن تمام آن‌چه امروزه به عنوان دستاورد دنیای علم و آموزش می‌شناسیم، در جریان است.

Menu