وقتی سخت‌کوشی به کمک استعداد می‌آید

سخت‌کوشی روحِ واحد در جسم همه‌ی موفقیت‌هاست. چندین و چند نقل قول از بزرگان عرصه‌های علمی در مورد سخت‌کوشی شنیده و خوانده‌ایم؛ اما چرا سخت‌کوشی تا این اندازه مهم است؟ جادوی حیرت‌انگیز سخت‌کوشی چیست؟

وقتی سخت‌کوشی به کمک استعداد می‌آید

سخت‌کوشی روحِ واحد در جسم همه‌ی موفقیت‌هاست. چندین و چند نقل قول از بزرگان عرصه‌های علمی در مورد سخت‌کوشی شنیده و خوانده‌ایم؛ اما چرا سخت‌کوشی تا این اندازه مهم است؟ جادوی حیرت‌انگیز سخت‌کوشی چیست؟

سخت‌کوشی به دلیل تعهد و علاقه‌‌ای که به فعالیتِ در حال انجام به وجود می‌آورد عنصر حیاتیِ موفقیت‌های ماست. بدون سخت‌کوشی باید دنیای شیمی آلی را بدون کربن تصور کنیم.

تا به حال به نتایج نهایی در یک امتحان مشترک دقت کرده‌اید؟ سؤال مشخصی در ذهن بازدید‌کننده شکل می‌گیرد: چرا با وجود یکسان بودن شرایط افراد، نتیجه‌ها متفاوت است؟ این تفاوت از کجا سرچشمه می‌گیرد و چه دلایلی دارد؟

یکی از خصوصیات مهم برای تبدیل شدن به یک فرد سخت‌کوش جست‌وجوگر بودن است؛ آن‌هم در مواردی که این کنجکاویِ خاص می‌تواند نتایج سودمندی برای روحیه‌ی تلاشگری و سخت‌کوشی‌مان داشته باشد. یافتن پاسخ درست برای این سؤالات نیز یکی از همان موارد است.

به فکر کردن که ادامه دهید به‌آرامی تفاوت‌های تعیین‌کننده را خواهید شناخت. شرایط کلی یکسان است؛ اما هر کس، روش متفاوتی را در اجرای برنامه پیاده می‌کند. تفاوت در شیوه‌ی اجرا به تفاوت در نتیجه‌ی نهایی منجر می‌شود. تفاوت در شیوه‌ی بهره‌گیری از استعداد‌ها و توانمندی‌ها عامل دیگری است که چند رقیب را از هم متمایز می‌کند. باید به این عاملِ تفاوتِ آخر کمی موشکافانه‌تر نگاه کنیم.

می‌دانیم که برای دست‌یابی به هدفی خاص باید از همه‌ی امکانات موجود بهره ببریم. این امکانات چه در شرایط فیزیکی و بیرونی و چه امکاناتی نظیر استعداد‌های درونی باید با هدف هماهنگ شوند. با ادامه دادن به مسیر موفقیت باید در فکر بهینه کردن و توسعه دادنِ این امکانات باشید و مهم‌ترین عامل تفاوت در نتایج افراد در همین نکته پنهان است. همه‌ی آدم‌ها به یک اندازه مهارت‌های خودشان را نمی‌شناسند و از آن‌ها بهره نمی‌برند.

سخت‌کوشی مثل یک ابزار توسعه‌دهنده، از دو دیدگاه وارد این فرایند می‌شود. نوع استفاده از استعداد‌ها و نوع بهینه کردن آن‌ها. راه استفاده‌ی مداوم و درست از استعداد‌ها در مسیر موفقیت استفاده از سخت‌کوشی است. هر استعدادی با استمرار و پیوستگیِ برآمده از سخت‌کوشی می‌تواند همیشه راهگشای مشکلات باشد. از سوی دیگر، سخت‌کوشی، راهکار همیشگیِ بهبود است. اگر لازم است که برای دست‌یابی به هدفی، عادتی را اصلاح کنیم گزینه‌ای به جز سخت‌کوشی، ما را به این دستاورد نخواهد رساند. هر تغییرِ مثبت گامی قوی به سوی موفقیت است و تغییر‌ها برای کارآمد بودن فقط و فقط نیازمند سخت‌کوشی‌اند.

منبع: www.scholaradvisor.com

Menu