گفت‌وگو با علی تکین، دهم تجربی از تربت‌حیدریه

کلاس ششم که بودم، به پیشنهاد معلمم در آزمون‌ها نام‌نویسی کردم تا خودم را برای آزمون ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه‌دولتی آماده کنم.

گفت‌وگو با علی تکین، دهم تجربی از تربت‌حیدریه

در نیم‌سال دوم درس‌هایم را به‌خوبی جمع‌بندی کردم


علی تکین در یک نگاه

شهر: تربت‌حیدریه (استان خراسان رضوی)

مدرسه: شهیدبهشتی

سال‌های حضور در کانون: از ششم تا دهم تجربی به‌مدت 5 سال

میانگین‌تراز: 7043

تحصیلات و شغل پدر: کارشناسی‌ارشد مدیریت، معاون هنرستان

تحصیلات و شغل مادر: مهندسی آبیاری، کارمند اداره‌ی جهاد کشاورزی

چرا از ششم دبستان به کانون آمدی و در این پنج سال پیوستگی‌ات را حفظ کردی؟

کلاس ششم که بودم، به پیشنهاد معلمم در آزمون‌ها نام‌نویسی کردم تا خودم را برای آزمون ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه‌دولتی آماده کنم. هدف اصلی‌ام از حفظ پیوستگی، نظم‌دادن به درس‌خواندنم بود. قبلاً خیلی پراکنده درس می‌خواندم. نمی‌دانستم باید کارم را از کجا شروع کنم. نظم در درس‌خواندن هدفی بود که با آزمون‌های کانون برایم میسر شد.

چه شد که نتوانستی در آزمون تیزهوشان ششم قبول شوی؟

به‌نظرم، آن سال مطالعه‌ام کافی نبود. از بهمن‌ماه در آزمون‌ها شرکت کردم. این اشتباه بود و باید از ابتدای سال تحصیلی به‌طور منظم در آزمون‌ها شرکت می‌کردم. دیر شروع‌کردن باعث شد که دوره‌ی متوسطه‌ی اول در آزمون تیزهوشان پذیرفته نشوم و به مدرسه‌ی نمونه‌دولتی حضرت مهدی(عج) رفتم. از سال بعد، تصمیم گرفتم آزمون‌‌دادن در کانون را ادامه بدهم.


از کی مطالعه برای آزمون تیزهوشان را شروع کردی؟

چون منابع آزمون تیزهوشان کتاب‌های هشتم و نهم است، از هشتم، مطالعه را خیلی جدی شروع کردم؛ اما در پایه‌ی نهم بود که دقیق با منطق برنامه‌ی راهبردی آشنا شدم و فهمیدم که برنامه‌ای حساب‌شده است که می‌تواند من را به هدفم برساند. قبلاً هم دفتر برنامه‌ریزی را می‌نوشتم؛ اما در سال نهم، فهمیدم که باید علاوه بر تکمیل دفتر برنامه‌ریزی، آن را تحلیل و بررسی کنم. سال نهم، هدف از خدمات کانون را درک کردم.

در پایه‌ی نهم، تحلیل دفتر برنامه‌ریزی چه کمکی به تو کرد؟

در پایه‌ی نهم، دفترم را خیلی دقیق تکمیل می‌کردم. حتی ساعت مطالعه‌ی تستی و تشریحی را جدا از هم می‌نوشتم. صفحه‌ی 182 دفتر برنامه‌ریزی هم نمای کلی از درس‌خواندنم می‌داد و کمک می‌کرد که کم‌کاری‌هایم را در درس‌ها جبران کنم.

در نیم‌سال دوم که به آزمون تیزهوشان هم نزدیک‌تر می‌شدی، چه هدف‌گذاری‌هایی کردی؟

هدفم این بود که در نیم‌سال دوم، درس‌ها را طبق برنامه‌ی راهبردی پیش ببرم. با اینکه در درس علوم در حدود سه درس عقب بودیم، خودم پیش‌خوانی کردم و تست‌ کار کردم تا از برنامه‌ی آزمون‌ها عقب نیفتم. با این کار، حضور در کلاس برایم حالت مرور داشت. تا قبل از عید، سعی کردم درس‌ها را تا جایی که خوانده‌ایم، جمع‌بندی کنم. نکته‌ای که باعث موفقیتم شد، مرور بود. در دوران عید هم به مرور و تمرین تست پرداختم.

در نیم‌سال دوم پایه‌ی نهم، چگونه منابع خود را مهندسی کردی؟

حضور پیوسته در آزمون‌های کانون علاوه بر اصلاح روش‌های مطالعه، انتخاب درست منابع را به من یاد داد. در پایه‌های هفتم و هشتم متوجه شدم که بسیاری از منابعی که دارم، کمکی به من نمی‌کند. همیشه اولویتم در ابتدا آزمون‌های کانون بود. از کتاب‌ آبی علوم، به‌خصوص در بخش فیزیک، استفاده‌ی زیادی کردم. در بخش‌های مهم مجموعه‌ها و احجام هندسی در ریاضیات که قسمت‌های جدیدی بود، کتاب آبی کمک زیادی به من کرد. در نیم‌سال دوم و در دوران عید نوروز هم از کتاب‌های سه‌سطحی استفاده کردم تا بتوانم مطالب را به‌خوبی جمع‌بندی کنم. سه‌سطحی عمومی و ریاضی و علوم را کار می‌کردم.


در کدام درس‌ها قوی‌تر بودی؟

در درس‌های عمومی قوی بودم. حتی پیش آمده بود که همه‌ی درس‌ها را 10 از 10 بگیرم. در ریاضی هم قوی بودم؛ چون از پایه‌ی هفتم، دبیرانم خیلی خوب کار کرده بودند. در پایه‌ی نهم برای درس علوم هم خیلی خوب کار کردم؛ چون مباحث جدیدی داشت. حل تست برای درس علوم را با کتاب آبی شروع کردم. برای جمع‌بندی هم از کتاب سه‌سطحی استفاده کردم. در ریاضی در شش آزمون، نمره‌ام 93 شد و در علوم، نمره‌ام بیشتر از 8 از 10 شد.

در درس‌های عمومی، چگونه به پیشرفت و تسلط رسیدی؟

اوایل درس‌های عمومی را در کلاس خوب گوش نمی‌دادم و همیشه به خودم می‌گفتم که خودم می‌توانم در خانه خوب بخوانم. بعد فهمیدم که درس‌های عمومی از لحاظ دشواری و اهمیت، هیچ تفاوتی با درس‌های اختصاصی ندارند و باید در کلاس درس، آن‌ها را خوب یاد بگیرم و حتی قبل از کلاس، آن‌ها را پیش‌خوانی کنم. از زمانی که پیش‌خوانی و دقت در کلاس را افزایش دادم، یادگیری‌ام بیشتر شد و زمان کمتری را در خانه صرف یادگیری می‌کردم.

چطور تصمیم گرفتی که وارد رشته‌ی تجربی بشوی؟

در سال نهم، زمینه‌ی علاقه‌مندی به درس زیست در من شکل گرفت. درس‌های رشته‌ی تجربی خیلی متنوع است و آن‌ها را دوست دارم. هدفم این است که پزشک خوبی بشوم. برای این انتخاب، با دبیران و به‌خصوص دبیر علوم و ریاضی‌ام مشورت کردم. علاقه‌ام به درس‌های رشته‌ی تجربی آن‌قدر زیاد است که کتاب‌های برادرم را که پزشکی می‌خواند، مطالعه می‌کنم. کتاب زیست کمپل را هم می‌خوانم.

برادرت هم کانونی بود؟

برادرم هم در آزمون‌های کانون شرکت می‌کرد و الان در رشته‌ی پزشکی دانشگاه شاهرود درس می‌خواند. او در درس‌های محاسباتی مثل فیزیک که خودش در کنکور 9 از 10 جواب داد، کمک زیادی به من می‌کند.


پدر و مادرت در مسیر پیشرفت چگونه از تو حمایت می‌کنند؟

پدر و مادرم محیط خانه را آرام نگه می‌دارند تا محیط مناسبی برای درس‌خواندن داشته باشم. در روزهای تعطیل، در قرائت‌خانه‌ی مدرسه درس می‌خوانم و آن‌ها هم همراهی‌ام می‌کنند. من را به حوزه‌ی آزمون می‌برند و رفت‌وآمد‌هایم را بر عهده دارند. از هر نظر، از حمایت خانواده‌ام برخوردارم.

چه کسی برای درس‌خواندنت برنامه‌ریزی می‌کند؟

در سال‌هایی که کانونی بوده‌ام، یاد گرفته‌ام که خودم باید بتوانم برنامه‌ریزی کنم. در واقع، شناخت خوبی از خودم دارم و عادت‌های مطالعاتی‌ام را می‌شناسم.

در جعبه‌ابزار کارنامه، از کدام کارنامه‌ها استفاده می‌کنی؟

در ابتدا کارنامه‌ی اصلی را به‌خوبی بررسی می‌کنم و آن را به دیوار اتاقم نصب می‌کنم. در طول دو هفته، این کارنامه جلوی دیدم قرار دارد تا اگر لازم باشد برای درسی که نمره‌ی کمتری دارم، بیشتر تلاش کنم. کارنامه‌ی اشتباهاتم را هم بررسی می‌کنم. دو بار آزمون را تحلیل می‌کنم. ابتدا همان روز آزمون، پاسخ‌های اشتباه و سؤالات نزده را بررسی می‌کنم. سپس در طول دو هفته، خیلی جزئی‌تر و دقیق‌تر، سؤالات آزمون را بررسی می‌کنم و در تحلیل‌هایم از کارنامه‌ی اشتباهات کمک می‌گیرم.


منبع :

Menu