گفت‌وگو با سحر درودگر، یازدهم تجربی از کاشمر

فرهنگی‌بودن پدر و مادرم و مسئولیت پدرم در نمایندگی کانون، تأثیر زیادی بر تصمیم‌گیری‌ام گذاشت؛ اما خودم هم می‌خواستم با کتاب‌های بیشتری آشنا شوم .

گفت‌وگو با سحر درودگر، یازدهم تجربی از کاشمر

آزمون‌دادن درس‌خواندنم را منظم کرده است

سحر درودگر در یک نگاه

شهر: کاشمر (استان خراسان‌ رضوی)

مدرسه: فرزانگان تربت‌حیدریه

سال‌های حضور در کانون:‌ از دوم دبستان تا یازدهم تجربی به‌مدت ۱۰ سال

میانگین‌تراز: 7322

تحصیلات و شغل پدر: کارشناسی‌ارشد ریاضی، دبیر ریاضی و مسئول نمایندگی کانون در کاشمر

تحصیلات و شغل مادر: کارشناسی‌ارشد ریاضی، دبیر ریاضی

به‌دلیل شغل پدرت تصمیم گرفتی از دوم دبستان به کانون بیایی یا دلیل دیگری داشت؟

فرهنگی‌بودن پدر و مادرم و مسئولیت پدرم در نمایندگی کانون، تأثیر زیادی بر تصمیم‌گیری‌ام گذاشت؛ اما خودم هم می‌خواستم با کتاب‌های بیشتری آشنا شوم و همیشه جلوتر از پایه‌ای باشم که در آن درس می‌خواندم. پیش از اینکه وارد دبستان شوم، پدرم مطالب زیادی مانند جمع و تفریق را با من کار کرده ‌بودند و هیچ‌وقت نخواستم به سطح مدرسه بسنده کنم.

در چه پایه‌ای در آزمون تیزهوشان پذیرفته شدی؟

در پایه‌ی ششم به هفتم، در آزمون تیزهوشان پذیرفته شدم؛ اما وقتی به پایه‌ی هشتم رسیدم، پدرم در آزمون اعزام به خارج فرهنگیان پذیرفته شدند و ما برای دو سال به ارمنستان رفتیم. در ارمنستان یکشنبه‌ها تعطیل بود و ما جمعه‌ها به مدرسه می‌رفتیم و همان‌جا آزمون‌های کانون را می‌دادیم. وقتی به ایران برگشتیم، چون دو سال از مدرسه‌ی تیزهوشان خارج شده بودم، لازم بود در پایه‌ی نهم دوباره آزمون بدهم. در این آزمون هم پذیرفته شدم. نوع تدریس در ارمنستان با ایران خیلی متفاوت بود. در این دو سال اگر آزمون‌های کانون را نمی‌دادم، در آزمون تیزهوشان قبول نمی‌شدم.


با توجه به اینکه پدر و مادرت هر دو فرهنگی هستند، چه سهمی در موفقیت و پیشرفت تو دارند؟

بزرگ‌ترین سهم پدر و مادرم حمایت و تشویق آن‌هاست. حتی اگر نتیجه‌ی آزمون‌هایم مطلوب نباشد، همیشه به من امید و انگیزه می‌دهند تا بتوانم در آزمون بعدی، عملکرد بهتری داشته باشم. مشاوره‌های پدر و مادرم خیلی تأثیرگذار است.

امسال نسبت به سال قبل، عملکرد بهتری داری. در کدام درس‌ها قوی‌تری؟

در درس عربی اغلب 10 از 10 کسب می‌کنم. در درس ریاضی هم همیشه نمره‌ام بالاتر از 9 از 10 است.

این دو درس را با چه روشی مطالعه می‌کنی؟

به کتاب درسی اعتقاد زیادی دارم. برای همه‌ی درس‌هایم به کتاب توجه ویژه‌ای می‌کنم. یادگیری در کلاس درس اهمیت زیادی دارد و روی بازده یادگیری تأثیر مثبتی می‌گذارد. بعد از آن، مطالعه‌ی کتاب درسی بسیار مهم است. دبیران در کلاس تمام نکات لازم را می‌گویند. مثلاً در عربی، متن درس و کلمات را مطالعه می‌کنم و تمرین‌های کتاب درسی را حل می‌کنم. پس از آن به سراغ جزوه‌ی دبیر می‌روم تا قواعد اصلی برایم مرور شود و سپس به سراغ منابع کمک‌درسی می‌روم و تست کار می‌کنم. کتاب جامع عمومی کانون برای درس‌های عمومی منبع بسیار خوبی است.

در کدام درس توانستی با تغییر روش پیشرفت کنی؟

سال گذشته حداکثر نمره‌ام در درس زیست در آزمون‌های کانون 8 از 10 بود. در تابستان هم کمی افت کردم. در ابتدای سال یازدهم، دبیرانم تأکید زیادی روی کتاب درسی داشتند. دبیر زیستم می‌گفتند کتاب درسی نسبت به سال‌های قبل تغییرات زیادی کرده و اگر بخواهم به پاسخ درست در تست‌ها برسم، باید تمرکز زیادی روی کتاب درسی داشته باشم. من هم برای هر آزمون تصمیم گرفتم چند دور کتاب درسی را مطالعه کنم و تا حدی تست هم کار کنم. با این روش توانستم به نمره‌ی 100 در زیست برسم.

در جعبه‌ابزار کارنامه، کدام کارنامه‌هایت را بررسی می‌کنی؟

تمرکزم را بر کارنامه‌ی اصلی می‌گذارم. در آزمون‌های جامع هم به سراغ کارنامه‌ی اشتباهات می‌روم و یک ‌بار دیگر اشتباهاتم را بررسی می‌کنم تا به تسلطم در درس‌ها پی ببرم.

ده سال به‌طور پیوسته در آزمون‌ها شرکت کرده‌ای. فکر می‌کنی با دانش‌آموزانی که سابقه‌ی کمتری نسبت به تو دارند، چه تمایزی داری؟

آزمون‌دادن درس‌خواندنم را منظم کرده است. این موضوع را به‌خوبی لمس کرده‌ام که وقتی به‌طور پیوسته و طبق یک برنامه‌ی منظم درس می‌خوانم، کمک زیادی به پیشرفت و رسیدن به تسلط در زمان مناسب بر روی درس‌ها می‌کند. مهم‌ترین دستاورد من در این سال‌ها نظم و برنامه‌ریزی است.

به‌جز درس‌خواندن چه فعالیتی انجام می‌دهی؟

در اوقات فراغت پیانو می‌زنم و به کلاس زبان می‌روم. در ساعت‌های استراحتم تمرین‌های این دو کلاس را کار می‌کنم.

چه ویژگی شخصیتی خاصی در خودت سراغ داری؟

از کودکی روحیه‌ی کمک‌کردن به دیگران را داشته‌ام. دوست دارم در کنار کاری که انجام می‌دهم، به دیگران هم کمک کنم. قبل از امتحان، با دوستانم صحبت می‌کنم و در حد توانم در رفع اشکال و آموزش به آن‌ها کمک می‌کنم. وقتی این کار را انجام می‌دهم، مطالب را عمیق‌تر درک می‌کنم.


رشته‌ی تجربی را هم به همین دلیل انتخاب کرده‌ای؟

بله. ابتدا ترجیح می‌دادم به رشته‌ی ریاضی بروم؛ اما بعد که شناخت بهتری از خودم پیدا کردم، متوجه شدم که دوست ندارم دائماً تمرکزم بر درس‌هایی با ماهیت ریاضی مثل آمار و هندسه و حسابان باشد. دلم می‌خواست در آینده رشته‌ی پزشکی را انتخاب کنم و به نیازم در کمک به انسان‌های دیگر پاسخ بدهم. رشته‌ی پزشکی با روحیات من سازگارتر است.

در سایت کانون و مجله‌ی آزمون از چه قسمت‌هایی استفاده می‌کنی؟

در سایت کانون، از بخش کلکسیون روش‌ها و فیلم‌های یک‌دقیقه‌ای استفاده می‌کنم و در مجله‌های آزمون مصاحبه با دانش‌آموزان برتر را می‌خوانم.

از کدام کتاب‌های کانون استفاده می‌کنی؟

برای تمام درس‌های اختصاصی، از کتاب‌های آبی و سه‌سطحی استفاده می‌کنم. برای درس‌های عمومی هم کتاب جامع عمومی کانون را دارم.

هدفت برای شروع نیم‌سال دوم چیست؟

می‌خواهم درس‌هایی را که از ابتدای سال تحصیلی تا پایان نیم‌سال اول مطالعه کرده‌ام، اما در آزمون‌ها و امتحانات نتیجه‌ی مطلوبی نگرفته‌ام، دوباره مرور و جبران کنم. مثلاً در درس فیزیک، در خانه بازده کارم بیشتر از آزمون است و در درس دین‌وزندگی‌ کمی در حال افت‌کردن هستم. می‌خواهم این درس‌ها را با جدیت مطالعه کنم.


منبع :

Menu