حذف آنتی‌بیوتیک و مواد سرطان‌زا از آب با نانوفیلتر خورشیدی

محققان دانشگاه سینسیناتی یک نانوفیلتر خورشیدی تولید کرده‌اند که می‌تواند مواد سرطان‌زا و آنتی‌بیوتیک‌ها را از رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و منابع آب آشامیدنی حذف کند.

حذف آنتی‌بیوتیک و مواد سرطان‌زا از آب با نانوفیلتر خورشیدی

محققان دانشگاه سينسيناتي يک نانوفيلتر خورشيدي توليد کرده‌اند که مي‌تواند مواد سرطان‌زا و آنتي‌بيوتيک‌ها را از رودخانه‌ها، درياچه‌ها و منابع آب آشاميدني حذف کند.

اين فناوري جديد از دو پروتئين باکتريايي ترکيب شده که مي‌توانند تقريبا 64 درصد آنتي‌بيوتيک‌هاي موجود در آبهاي سطحي را جذب کنند. اين در حاليست که شيوه‌هاي تصفيه کنوني ساخته شده از کربن فعال‌شده تنها حدود 40 درصد اين آلودگي‌ها را جذب مي‌کنند.

همچنين اين فيلتر جديد از قابليت آنتي‌بيوتيکهاي ضبط شده برخوردار است. آنتي‌بيوتيک‌ها و مواد شيميايي موجود در آبهاي سطحي بسياري از موجودات ريز را از بين برده و همچنين موجب توليد باکتريهاي مقاوم و در نتيجه کاهش سلامت زيست‌بومهاي آبي مي‌شوند.

در نتيجه اين نانوفيلترهاي جديد که قطر هرکدام از آنها کوچکتر از موي انسان است، مي‌توانند تاثير زيادي بر سلامت انسان و همچنين بر سلامت محيط زيست آبي داشته باشند.

جالب اينجاست که اين فيلترهاي جديد از يکي از عناصري موسوم به AcrB استفاده مي‌کند که باعث مضر شدن باکتريهاي مقاوم در برابر دارو مي‌شود. دانشمندان براي تامين نيروي مکانيسم پمپاژ اين پمپ پروتئيني از يک پروتئين باکتريايي نورمحور موسوم به دلتا-رودوپسين استفاده کردند.

اين فناوري مي‌تواند تنها با استفاده از نور خورشيد به عنوان منبع انرژي کار کند.

اين پژوهش در مجله Nano Letters منتشر شده است.

منبع :

Menu