رتبه‌های برتر و کتاب‌های آبی (قسمت پنجم)

در مقاله‌ی زیر، نظر دو نفر از رتبه‌های برتر تجربی و زیاضی در مورد کتاب‌های آبی آمده است...

رتبه‌های برتر و کتاب‌های آبی (قسمت پنجم)

علیرضا سلطانی رتبه‌ی 14 کشور و رتبه‌ی 8 منطقه‌ی 2 از قوچان تجربی:

نظر شما در مورد کتاب‌های آبی چیست؟

من هم آبی زیست پیش و هم آبی زیست پایه را استفاده می‌کردم. همان‌طور که می‌دانید کتاب‌های آبی کانون کاملا طبقه‌بندی شده هستند و تیپ‌های مختلف سوالی را آورده‌اند. کتاب آبی زیست کانون هر خط کتاب و هر کلمه‌ی کتاب را به صورت یک پرسش چهارگزینه‌ای مطرح کرده بود و تقریبا می‌شود گفت با خواندن این کتاب و زدن بیشتر تست‌های این کتاب دیگر نکته‌ای نمی‌ماند که از دست آدم دربرود و بلد نباشد. من بیشتر این کتاب را در زمان‌های بازیابی استفاده می‌کردم و چون همه‌ی مطالب را پرسش داده بود با زدن یک آزمون‌مانندی از این کتاب و تعدادی تست برگزیده می‌شد فهمید کدام بخش‌ها را آدم مسلط و کدام بخش‌ها را مسلط نیست و کمی ضعف دارد و بیشتر تمرکز آدم روی بخش‌های ضعف‌دار برود و وقت آدم هدر نرود که همه‌ی مطالب زیست را دوباره از اول شروع کند کار کند.

آیا شما به مفهوم ضریب تناسب و توازن در کتاب‌های آبی دقت می‌کردید؟ این‌که اگر یک مبحثی در کنکور یا امتحانات از اهمیت بیشتری برخوردار باشد به همان نسبت سوال در کتاب‌ها آمده.

بله من اول که می‌خواستم از کتاب آبی کانون تست بزنم ابتدای هر فصل را نگاه می‌کردم و می‌دیدم که آبی کانون این اطلاعات را در اختیار آدم قرار داده که ما چون می‌دانیم مثلا این فصل تعداد سوالات کمتری در کنکور از آن می‌آید پس برای شما هم تعداد تست کمتری در نظر گرفته‌ایم تا با توجه به اهمیت هر فصل آن فصل را مسلط شویم. به خاطر همین به نظر من هر فصلی که تست زیاد در کتاب‌های آبی کانون داشت خیلی مهم‌تر بود و برای هر فصلی که از آن تعداد تست‌های کمتری در کنکور مطرح می‌شد لازم نبود همه‌ی تست‌هایش زده شود یعنی اهمیت کمتری داشت و معمولا هم در کنکور تعداد تست کمتری داشت و به خاطر همان لزومی نداشت که تعداد تست زیادی زده شود و با یک تعداد متناسبی کاملا به آن مطالب مسلط می‌شدیم.

یک جمله در مورد کتاب آبی زیست می‌گویید؟

کتابی که واقعا تمام مطالب کتاب را پوشش داده.

آیا شما به متادیتای کتاب‌های آبی هم دقت می‌کردید؟ منظور اطلاعاتی است که به صورت اعداد و ارقام در پشت جلد، درخت دانش یا فهرست مطرح می‌شود.

بله معمولا پشت کتاب‌های کانون را اول نگاه می‌کردم و این اطلاعات را بررسی می‌کردم بعد شروع به خواندن آن کتاب می‌کردم چون کتاب‌های کانون همین متادیتا را داشتند، کل کتاب را در یک صفحه می‌شد فهمید که چه مطالبی را پوشش داده‌اند مثلا همین ضریب تناسب، آدم واقعا می‌فهمد وقتی یک فصل تعداد تستش کمتر است لزومی ندارد که تعداد تست بیشتری کار کند. این متادیتا واقعا خیلی تاثیرگذار بود.

.......................................................

فاطمه صالحین رتبه‌ی 10 ایثارگران رشته‌ی ریاضی:

نظر شما در مورد آبی عربی چیست؟

عربی چون تقریبا یک درس تکنیکی است چه در ترجمه و چه قواعد، کتاب آبی کانون، کتابی است که جمع‌بندی سوالات بسیار خوب حالا چه از آزمون‌های کانون باشد چه کنکور سوالات مهم و کلیدی آوردند از آبی عربی و خیلی راضی بودم و بیشترم بحثم این است که بچه‌ها تکنیکی استفاده کنند.

نحوه‌ی استفاده و زمان‌بندی شما از آبی عربی چه زمان‌هایی و چه‌طوری بود؟

روزانه که نه ولی دوروز یک‌بار عربی را مطالعه می‌کردم و تست‌های مهم و کلیدی که علامت می‌زدم و حتما در درس عربی مرور می‌کردم از کتاب آبی.

در استفاده از کتاب آبی عربی بیشتر سوالات کانون برایتان مفید بودند یا کنکور؟

سوال های کانون هم خیلی شبیه کنکور بود من از هر دو استفاده می‌کردم و برایم مفید بودند.


تهیه و تنظیم

ناهید منجمی


فایل های ضمیمه

فاطمه صالحین: کتاب آبی
علیرضا سلطانی:کتاب آبی قسمت اول
علیرضا سلطانی:کتاب آبی قسمت دوم
Menu