گفتگو با امیررضا براتی : رتبه 1 کنکور تجربی 97

انسان‌ها را رویاهای ایشان و بعدها، هدف‌های روشن و مشخص شان به پیش می‌برند و در ناملایمت‌ها استوار باقی نگاه می‌دارند...

گفتگو با امیررضا براتی : رتبه 1 کنکور تجربی 97

مصاحبه با  امیررضا براتی

رتیه ی 1 کشوری علوم تجربی کنکور سراسری 1397 از قوچان


توضیح : این مصاحبه با توجه به تراز های ایشان در آزمون های کانون قبل از انتشار نتایج، انجام شده است.








انسان ها را رویاهای ایشان و بعدها، هدف های روشن و مشخص شان به پیش می برند و در ناملایمت ها استوار باقی نگاه می دارند... رویاها و اهداف تو برای تحصیل و اشتغال در علوم تجربی و علوم پزشکی چیست و تا به کجا خواهد بود؟ (از کودکی تا به حال)

هدف و رویای من این است که بعدها وقتی اسمی از من برده می شود، چیزی جز خاطرات نیکو و اثرات مثبت نباشد و به نیکی از من یاد شود. هدف من خدمت به مردم تا جائی است که چیزی از خودم هم باقی بماند...



از چه زمانی و چگونه به این باور رسیدی که باید این مسیر را در پیش بگیری و تو می توانی موفّق بشوی؟

از ابتدای سال سوم دبیرستان به این یقین رسیدم که من می توانم!


از دوران کودکی تا به اکنون، چه کسانی در خانواده و مدرسه و در دوستان و آشنایان تاثیری جدّی بر روی تو گذاشتند و ایشان را در موفقیّت خود سهیم می دانی؟ ایشان چگونه به تو انگیزه دادند و کمکت کردند؟

پدر و مادرم مرا در این راه بسیار کمک کردند، سهم بزرگی از موفقیت من مربوط به ایشان است.


پدر و مادر به غیر از نقش حمایتی و روحیه بخش خود در چه موارد ویژه ی دیگری به تو کمک کرده اند تا به این جا برسی و موفق شوی؟ لطفا مثال هایی از این موارد را ذکر کن.

هر منبع و کتابی که میخواستم از من دریغ نمی کردند و هر وقت من خواستم برنامه هایشان را با من تنظیم می کردند. هر وقت نیاز بود با هم گفتگو می کردیم... و این در بهبود روحیه ی من نقش بسیار مهمی داشت.

عمده ی فعالیت های تو در زمینه های غیر درسی شامل چه مواردیست؟ چه قدر وجود این فعالیت ها را به عنوان عامل ایجاد تعادل و شادابی برای کیفیت و بهبود فعالیت های جدّی درسی لازم می دانی؟ لطفا توضیح بده و مثال بزن.

من ورزش هایی مثل فوتبال، پینگ پنگ، والیبال و ... را هرازچندگاهی به صورت تفنّنی انجام می دادم و به نظرم برای تک بعدی و منزوی بار نیامدن لازم اند تا شادابی و سلامت لازم را برای فعالیت های درسی حفظ کنم.


بهترین خاطره ی تو از کل سال کنکورت چیست؟ و چرا برایت اهمیّت دارد؟

در سال کنکور بهترین خاطره ام زمانی بود که دو بار در آزمون های جامع نیم سال اول رتبه 1 کشور شدم. در این زمان به این باور رسیدم که می توانم!


دستاوردهای درسی و تحصیلی (شامل رتبه ها و مقام ها و...) تو در دوران تحصیل کدامند؟ کدام یک برایت باارزش تر و مهمتر است؟ چرا؟

من مدال ها و لوح های تقدیر زیادی کسب کرده ام که احتمالا مهم ترین آن ها رتبه ی کنکورم باشد.


آیا در طول این سال ها،زمان هایی نیز پیش آمد که احساس سردرگمی یا خستگی و ناامیدی کنی؟ در این صورت چگونه با خودت کنار آمدی و موضوع را حل کردی؟ چه کسانی تو را در این مهم یاری نمودند و چگونه؟

بله به کرّات اتفاق می افتاد... ولی وقتی به هدفم و به اینکه چقدر توانایی دارم، فکر می کردم، توانستم با کمک والدینم موضوع را حل و مدیریت کنیم.


هیچ وقت شد که در رقابت کنکور، کار را تمام شده فرض کنی و توقف داشته باشی؟پیش آمد که غرور باعث کم کاری یا سهل انگاری تو شود؟ در این وضعیت ها چگونه خود را مدیریت کردی؟

نه، من هیچگاه مغرور یا ناامید نشدم و همیشه سعی در بهتر شدن از خودم نسبت به گذشته داشتم!


از چه زمانی و چگونه با کانون و آزمون های کانون آشنا شدی؟ مجموعا چند سال و چند آزمون؟ اصلا چه شد که به کانون آمدی؟

از دوران دبستان و از طریق دوستانم در مدرسه با کانون آشنا شدم که یک مقطع در پنجم دبستان و مجددا از دوم دبیرستان به کانون آمدم و در آزمون های برنامه ای آن شرکت کردم. من برای سنجش صحیح میزان علمم به کانون آمدم.


دلیل حضور مداوم شما در آزمون‌های برنامه‌ای کانون چه بود؟

به جهت  نظم دادن به مطالعه و البته پیشرفت درسی و تحصیلی.


در سال‌های پایه از چه ترازی شروع کردید؟ اگر در این سال‌ها پیشرفت کرده‌اید، دلایل این پیشرفت چه مواردی بوده است؟

در سال دوم دبیرستان تراز من برای شروع حدود 5700 بود! دلیل پیشرفتم اعتماد به کانون و برنامه راهبردی آن و اجتناب از کارهای بی فایده و تلاش و پشتکار مداوم بوده است.


حضور در آزمون های برنامه ای کانون و تفاوت آن با سایر آزمون های عمدتا سنجشی و آزمایشی چه پیامدهایی برای تو داشت و در خلال این آزمون ها به چه تجربیات مثبت و مهارت هایی دست یافتی؟

مزیت کانون، برنامه ی منسجم آن است که پیامد مستقیمش نظم دادن به مطالعه است. موفقیّت یا عدم موفقیّت های موردی مرتبط  به اهداف آزمون ها و نوع واکنش نسبت به آن ها، تجربیات مفید و موثری بود که پیدا کردم.


همان طور که می دانی عیار شرکت کنندگان در هر آزمون، معیار مهم تری برا ی قیاس و قضاوت عملکرد، نسبت به تعداد شرکت کنندگان آن آزمون است. آیا واقعا حضور مستمر و رقابت در آزمون های کانون با بالاترین جامعه ی آماری کشور و عیار بالاتر شرکت کنندگان آن (اغلب رتبه های برتر و دانش آموزان زرنگ در کانون آزمون می دهند و رقابت می کنند) و البته تعداد بیشتر این آزمون ها، منجر به پیشرفت و رضایت تو شد و یا برعکس خود یک عامل استرس زا و خسته کننده بود؟ چگونه خود را تحلیل و مدیریت می کردی و به رقابت ادامه می دادی؟

من مشکلی با تعداد آزمون ها نداشتم؛ چون می دانستم که حتی اگر آزمون در ابعاد جهانی برگزار شود، من نیز توانایی خود را باز هم بالاتر ببرم، موفق خواهم بود.


چرا از تابستان در آزمون ها حضور داشتی؟ آیا واقعا این موضوع که حضور در آزمون های تابستان و پرداختِ نگاه به آینده در کنار نگاه به گذشته در برنامه ی آزمون های تابستانی باعث پیشرفت در باقی ایّام سال می شود، صحّت دارد؟ در مورد تو چگونه بود و به چه نتایجی منجر شد؟

چون تابستانم را از دست ندهم ویک عامل انگیزشی و تثبیت کننده نیاز داشتم. همچنین آزمون های تابستان کمک می کنند تا عقب ماندگی های گذشته جبران شود.


در چرا هیچ وقت در آزمون ها غیبت نمی کردی؟ استدلال تو چه بود؟ متاسفانه برخی از دانش آموزان در ایّام امتحانات در آزمون ها شرکت نمی کنند. آیا تو بین برنامه ی مدرسه ، فعالیت های تشریحی ، امتحانات و آزمون های تستی کانون، تفکیک قائل هستی؟ در غیر این صورت چگونه در ایّام امتحانات دچار مشکل نمی شدی؟

چون تحلیل و برنامه ام به هم می ریخت! من چندان نگران امتحانات نبودم... در ایام امتحانات گاهی نمره هایم کمتر می شد، اما چندان برایم مهم نبود و به کارم ادامه می دادم.


در مورد مهارتِ آزمون دادن و استراتژی ها و تکنیک های شخصی سازی شده ی خودت در آزمون ها چه مواردی را می توانی ذکر کنی که مفید واقع شده اند؟

تکنیک های ضربدر منها و زمان های نقصانی واقعا مقید واقع شدند به دردم خوردند.

چه اطلاعات و استفاده های مفیدی از کارنامه ی آزمون های کانون که بلافاصله در عصر آزمون منتشر می شود، داشتی؟ آیا از سایر کارنامه ها و اطلاعات مفید جعبه ابزار کارنامه در صفحه شخصی خودت در سایت کانون نیز استفاده کردی؟ مفیدترین نمونه را ذکر کن.

مهم تر از همه این که می فهمیدم که در کدام درس ها نسبت به هم ترازهای خودم، ضعیف تر یا قوی تر هستم! مفیدترین کارنامه امّا از نظر من کارنامه بازیابی بود که استفاده های فراوانی از آن داشتم.


 مجله ی آزمون ، سایت کانون و کانال های تخصصی مقاطع کانون را هم بررسی می کردی و مطالعه داشتی؟ بیشتر  شامل چه مواردی می شد؟

بله، بطور جدّی به سایت کانون سر می زدم و استفاده داشتم. من بیشتر صحبت ها و صاحبه های  رتبه های برتر (به خصوص تک رقمی ها) را چه در سایت و چه در مجله ی آزمون مطالعه و بررسی می کردم.


آیا قائل به برنامه ریزی شخصی و ثبت عملکرد در دفتر برنامه ریزی بودی؟ چرا این موضوع را مهم و مفید می دانی؟

بله، چون کمک می کند که بدانیم در کدام درس ها باید وقت بیشتر یا کمتری گذاشت و همچنین ایجاد تعادل و انجام پیش بینی های لازم.


در مجموعه ی کانون قوچان و تهران، چه افرادی کمک موثرتری برایت بودند و چگونه؟ پشتیبان ویژه ی تو در مرکز تهران چه کسی بود و در چه مواردی از او کمک و مشورت می گرفتی؟

من از مسئول نمایندگی قوچان، خانم محمودیان به سبب مجموع حمایت ها و تشویق هایی که داشتند، قدردانی می کنم و همچنین مدیرگروهم آقای قربانی و پشتیبان دلسوزم آقای خاکپور. پشتیبان ویژه ی من نیز آقای احمد رحیمیان دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران از شیروان بود که در موارد درسی و مشاوره ای کمکم می کرد. و مشورت می داد.

همان طور که می دانی و تجربه نموده ای، گاهی منبع، روش مطالعه را تعیین می کند و گاهی نیز روش، منبع مطالعه را. با توجه به این موضوع، از ابزارهای آموزشی و کمک درسی کانون به جز کتاب، کدام مورد را استفاده ی خاص داشتی و چه فایده هایی برای تو داشتند؟

لوح های آموزشی همراه کتاب های کانون که دارای آزمون های سنوات گذشته بوده و در کنار دفترچه ی آزمون غیرحضوری برای آمادگی و شبیه سازی آزمون، بسیار مفید بودند.


مفیدترین کتاب تو از بین مجموعه کتاب های آبی کانون کدام کتاب بوده است و چرا ؟

آبی شیمی سال چهارم. چون سوالات آزمون های کانون را در کنار سوالات کنکور های سراسری در برداشت.


از بین مجموعه کتاب های سه سطحی کانون، چه کتابهایی داشتی و کدام ها را  برای خود مفیدتر  دیدی؟

فیزیک و زیست. خصوصا  فیزیک که خیلی عالی بود.


یک از متُد نسبتا جدید اصول مطالعه و یادگیری، یادگیری به روش بازیابی است که در کنار تقویت مهارت های فراشناخت از جمله رویکردهای نوین و موثری است که اثر مفید و تمایزساز آن کاملا اثبات شده است. آیا تو هم از روش بازیابی استفاده می کردی؟

بله، من در زمان آزمون های جامع طی سال و قبل از کنکور، درس ها را به روش بازیابی مرور می کردم.


برنامه و روش تو برای مرور و تحلیل آزمون، پس از هر آزمون چگونه بود؟

من پاسخ تشریحی آزمون را بررسی کامل می کردم و نکات مفید و مهم را در کتاب درسی ام می نوشتم.


شعار همیشگی کانون، برنامه ریزی ، خودآموزی و خودباوری است... در طول دوران حضور خودت در کانون تا به چه میزان از این شعارها برای تو محقّق شد و بهترین دستاورد شخصی و شخصیتی خود از آزمون های کانون را چه می دانی؟

بهترین دستاوردم خودباوری بود که از دی و بهمن 96 به بعد در من ایجاد شد و بالاخره من موفق شدم تا به هدفم برسم.


در طول آزمون های سالی که گذشت، همیشه تو در بین ترازهای برتر کشوری هر آزمون حضور داشتی... آیا برای رقابت، رقیبان اصلی خودت را رصد همیشگی می کردی و بر روی نقاط ضعف و قوّت ایشان سرمایه گذاری داشتی؟ مثالی ذکر کن.

بله. امّا من چندان کاری به دیگران نداشتم و سعی می کردم همواره خودم را بهبود ببخشم تا این که که حواسم به دیگران باشد!


در ایستگاه های پایانی کنکور و زمان جابجایی رتبه ها و افت برخی از دانش آموزان، چه عواملی و چگونه باعث شدند که تو با حفظ قوای خود به تلاش بیشتر ادامه داده و حتی باز هم پیشرفت کنی؟ نقش همراهی با برنامه راهبردی را چه قدر در این موضوع دخیل می دانی؟

در آزمون های جامع ماقبل کنکور، در دو آزمون نخست کمی افت کردم که البته با حفظ روحیه ام توانستم تلاشم را ادامه داده و در آزمون آخر، رتبه ی 1 کشور شدم.


آیا در روزهای پایانی و روز و شب قبل از کنکور، همچنین در هنگام جلسه ی کنکور، دچار مشکلی شدی و مورد جدیدی برایت پیش آمد یا خیر؟ در این صورت چگونه به خودت مسلط شدی و به کارت ادامه دادی؟

واقعا پیش نیامد؛ یعنی من نگذاشتم که پیش بیاید.  و با کمک خانواده به خوبی خودم را مدیریت نمودم.


انتخاب تو برای تحصیل در دانشگاه، چه رشته ای است و کدام دانشگاه خاص؟ ملاک های اصلی تو برای این انتخاب، غیر از علاقه، شامل چه دلایل دیگری است؟

پزشکی دانشگاه تهران. بعد از علاقه، برای من زمینه های علمی و موقعیت اجتماعی هم مهم است.


و نهایتا این که مهم ترین ویژگی شخصیت آموزشی خودت را چه می دانی و چگونه به این مهم دست یافتی؟

خودباوری و اعتماد به نفس. با پشتکار فراوان و سرسختی. همچنین خواندن کتاب های روانشناسی نیز تا حدودی موثر بود.


مصاحبه‌گر: یاسر قربانی


درصد های امیررضا براتی در کنکور 97:

زبان و ادبیات فارسی : 94.7

زبان عربی : 100

معارف : 84

زبان خارجه : 89.4

زمین شناسی : 20

ریاضیات :96.7

زیست شناسی : 94.7

فیزیک :100

شیمی :92.2



مشاهده کارنامه های کانون امیررضا براتی


Menu