گفت و گو با خراسانی‌هایی که در کنکور97 خوش درخشیدند

پس از ناکامی سال گذشته، امسال ورق برگشت و بار دیگر دانش‌آموزان خراسان رضوی در کسب رتبه‌های برتر کنکور سراسری درخشیدند و چهار رتبه برتر را کسب کردند

گفت و گو با خراسانی‌هایی که در کنکور97 خوش درخشیدند

 پس از ناکامی سال گذشته، امسال ورق برگشت و بار دیگر دانش‌آموزان خراسان رضوی در کسب رتبه‌های برتر کنکور سراسری درخشیدند و چهار رتبه برتر را کسب کردند. کسب رتبه‌های اول، دوم و هشتم در گروه آزمایشی علوم تجربی و رتبه اول گروه آزمایشی زبان‌های خارجی، دستاورد دانش‌آموزان استان از کنکور امسال است. موفقیت دانش‌آموزان استان در آزمون امسال، با یک شگفتی نیز همراه بود و علی عبدا... زاده از تربت حیدریه، علاوه بر کسب رتبه اول رشته زبان‌های خارجی، همزمان رتبه دوم گروه علوم تجربی را هم کسب و یکی از شگفتی‌های کنکور سراسری را ثبت کرد. «امیررضا براتی» از قوچان نیز رتبه اول تجربی را به دست آورد تا درخشش دانش‌آموزان شهرستانی استان در کنکور سراسری را کامل کند. در کنار آن ها، «سید شایان شجاعی» از مشهد هم با کسب رتبه 8 علوم تجربی، در جمع برترین‌های کنکور سراسری قرار گرفت تا خراسان رضوی در کنکور امسال چهار رتبه برتر داشته باشد و پس از سهم صفر در سال 96، بار دیگر درخشش سال 95 را تکرار کند. به دنبال این موفقیت علمی، به سراغ افتخارآفرینان خراسانی رفتیم و با آن‌ها گفت و گو کردیم:


امیررضا براتی

رتبه یک تجربی از قوچان

موفقیت رمز ندارد

ایشان دانش‌آموز دبیرستان شهید بهشتی (تیزهوشان) قوچان است و توانسته رتبه یک کنکور 97 در رشته علوم تجربی را به خود اختصاص دهد.

پدر و مادر «امیررضا براتی»، دبیر آموزش و پرورش هستند و به جز امیررضا، یک پسر دیگر نیز دارند.

امیررضا می‌گوید: خیلی‌ها از من سوال می کنند رمز موفقیتم چیست، اما به نظر خودم این سوال چندان جالب نیست. 

چراکه اگر موفقیت رمز داشت، با پیداکردن آن همه موفق می شدند. در حالی که انسان باید هدف داشته باشد، مصمم باشد و در راه رسیدن به آن نیز تلاش کند. 

وی می‌افزاید: عامل اصلی موفقیت من، نخست لطف خداوند و پس از آن، تلاش خودم، تشویق و کمک خانواده و زحمات معلمان و دبیران دردوران تحصیل بوده است. برای توفیق در کنکور و رسیدن به رشته مورد علاقه‌ام دردانشگاه، از سال سوم دبیرستان مطالعه را شروع کردم. 


انتخاب اول، پزشکی دانشگاه تهران

او درباره دیگر موفقیت‌های خود نیز می‌گوید: در آزمون‌ها والمپیادهایی مانند المپیاد ریاضی و کامپیوتر، موفق به کسب مدال و رتبه برتر شده ام. براتی از تحصیل در رشته پزشکی و دانشگاه تهران به عنوان علاقه مندی خود یاد می‌کند و می‌افزاید: البته هنوز برای دوره های تخصصی، رشته ای را مدنظر ندارم. او خواسته‌ای هم از مسئولان دارد: از مسئولان می‌خواهم نه تنها به برترین های کنکور و دانشجویان رشته های برتر، بلکه به همه جوان های مستعد و نخبگان این سرزمین، توجه بیشتر و جدی تری داشته باشند تا همه با هم و به عنوان آینده سازان کشور، بتوانند در مسیر رشد وتعالی مملکت و اعتلا و سربلندی ایران در جهان گام بردارند. وی می‌گوید: باید باورداشته باشیم که می توانیم و این باور به توانستن، یک نیروی محرکه است. باید با توکل به خداوند و اعتماد به نفس، حرکت کنیم تا بتوانیم با رفع همه مشکلات وکاستی ها، برای این سرزمین پهناور و مردم خوب و نجیب آن، همواره مفید باشیم. باید روی پای خود بایستیم تا وابستگی به بیگانگان، دیگر برایمان معنا و مفهوم نداشته باشد. همه با هم و درکنار یکدیگر باشیم وآستین همت بالا بزنیم تا ایرانی همیشه سرفراز داشته باشیم.



علی عبدا... زاده

رتبه یک زبان و رتبه 2 تجربی از تربت حیدریه

پدیده کنکور 97

غضنفری- «شگفتی آفرین و پدیده کنکور سراسری 97» عنوانی است که می‌توان برای «علی عبدا... زاده» به کار برد. دانش‌آموز دبیرستان شهید بهشتی (تیزهوشان) تربت حیدریه که در کنکور سراسری، رتبه یک گروه آزمایشی زبان‌های خارجی و رتبه 2 گروه آزمایشی علوم تجربی را به دست آورد. پدر او با مدرک تحصیلی دیپلم، کارمند بانک ملی تربت حیدریه و مادر او نیز دارای مدرک کارشناسی مامایی و خانه دار است. علی فرزند اول خانواده است و برادر کوچک‌ترش نیز در دبیرستان شهید بهشتی تربت‌حیدریه مشغول به تحصیل است. پدرش اعتماد به نفس، تلاش و پشتکار را از عوامل موفقیت فرزندش می‌داند و مادرش نیز در این زمینه، به حمایت مدیران و معلمان دوران تحصیل وکمک های خانواده اشاره می‌کند. «اعظم عبدا... زاده» مادر علی که مدرک کارشناسی مامایی دارد وخانه دار است می گوید: خدارا شکر می کنم که تلاش وزحمات فرزندم به بار نشست و توانست به بخشی از هدفش برسد، ان شاءا... با تلاش و پشتکار خود فردی موثر برای جامعه باشد. وی می‌افزاید: اعتماد به نفس خودش وحمایت مدیران و معلمان در کنار کمک خانواده از عوامل موفقیت اوست. خانم عبدا...زاده برای تمام جوانان این مرز وبوم آرزوی موفقیت می‌کند و می‌افزاید: فراهم کردن محیطی امن وآرام در خانه وتوجه به نیازهای فرزندان، می تواند از آنان نیروهایی توانمند برای کشور بسازد.

محیط آرام و بدون استرس در خانه

علی هم می‌گوید: محیطی آرام و به دور از تنش و استرس در خانواده، تلاش و پشتکار خودم برای نیل به اهداف از پیش‌تعیین‌شده، حمایت مدیران و معلمان خوب مدرسه و از همه مهم تر، اتکا به خداوند، از عوامل موفقیت من محسوب می شود. وی می‌افزاید: شش ماه مانده به کنکور سراسری، به طور متوسط روزانه حدود 9 تا 10 ساعت در منزل یا با دوستان و همکلاسی‌هایم درس می خواندم. برای موفقیت در کنکور، تلاش بسیاری کردم. 

انتخاب اول، پزشکی مشهد

وی درباره عوامل کسب موفقیت در آزمون گروه آزمایشی زبان‌های‌خارجی هم می‌گوید: به برنامه نویسی علاقه داشتم و به همین خاطر مجبور بودم به منابع انگلیسی مراجعه کنم. در این راه، تلاش بسیاری کردم. متن های انگلیسی را از منابع مختلف مطالعه می کردم و کم‌کم توانستم به زبان انگلیسی مسلط شوم. وی درباره آینده تحصیلی پیش روی خود نیز گفت: قصد دارم در دانشگاه علوم پزشکی مشهد درس بخوانم و برای این موضوع، برنامه ریزی کرده ام.




سید شایان شجاعی

رتبه 8 کنکور سراسری از مشهد

کنکور فقط درس خواندن نیست

 دانش‌آموز دبیرستان شهید هاشمی نژاد یک مشهد (تیزهوشان) است و توانسته رتبه 8 آزمون سراسری گروه آزمایشی علوم تجربی را کسب کند. پدر «سید شایان شجاعی» متخصص بیهوشی است و مادرش هم در رشته مامایی تحصیل کرده است. شایان فرزند دوم خانواده است. برادر بزرگ‌تر او نیز چند سال پیش رتبه 600 آزمون سراسری در رشته علوم تجربی را کسب کرد و حالا دانشجوی رشته دندان پزشکی است. 

به گفته پدرش، اهل عبادت و نماز اول وقت است و برای کم کردن استرس‌های کنکور، او به پدر و مادرش نیز روحیه می‌داده و از آن‌ها می‌خواسته نگران نباشند و دل به لطف خدا بسپارند. سید شایان درباره نحوه تحصیل خود می‌گوید: در روزهای تعطیل، حدود 12 ساعت و در روزهایی که به مدرسه می‌رفتم، کمتر از این میزان درس می‌خواندم. اعتقاد زیادی به کلاس خارج از مدرسه نداشتم. 

اما در کنار کتاب‌های درسی، از کتاب‌های کمک آموزشی هم استفاده می‌کردم. وی می‌افزاید: با این که در سال آخر تحصیل، بیشتر وقت خود را برای درس خواندن گذاشته بودم، اما به جز تحصیل، علاقه مندی‌های زیادی مثل ورزش و هنر دارم که آن‌ها را هم ترک نکردم و به دیگران توصیه می‌کنم حتی در سال کنکور هم از ورزش غفلت نکنند و بخشی از وقت خود را به آن اختصاص دهند چون در تقویت روحیه تأثیر به سزایی دارد. ضمن این که من علاوه بر ورزش، به مطالعه علاقه مندم و رمان می‌خوانم. گاهی اوقات هم به سراغ ساز می‌روم.

شادمانی از کسب رتبه هشتم، در جوار حرم امام هشتم

شجاعی درباره موفقیت امسال دانش‌آموزان استان در کنکور سراسری می‌گوید: موفقیت‌های امسال دانش‌آموزان در کنکور سراسری، بیشتر به تلاش خود آن‌ها برمی گردد. اما پس از آن که سال گذشته، دانش‌آموزی از استان در جمع رتبه‌های برتر حضور نداشت، مسئولان سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در استان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشتند. وی می‌افزاید: مدرسه همکاری بسیار خوبی با ما داشت، مثلا رتبه‌های برتر سال‌های گذشته را دعوت می‌کردند و از تجربیات آن‌ها استفاده می‌کردیم. 

در این باره، آقای «سربلند» مدیر مدرسه همکاری بسیار خوبی داشتند. ایشان بسیار پیگیر بودند که بتوانم موفق شوم. ضمن این که معاونان و معلمان مدرسه نیز زحمات بسیار زیادی کشیدند که باید از آن‌ها تشکر کنم. 

شجاعی می‌گوید: از این که توانستم رتبه 8 کنکور را در جوار امام هشتم (ع) کسب کنم، خوشحالم. 

فکر می‌کنم در این کار، برکت و مصلحتی وجود دارد.

این موفقیت، لطف خدا و در کنار آن، به خاطر زحمات پدر و مادرم بود که به ویژه در سال آخر تحصیل، سکوت و آرامش در خانه را برای من فراهم کردند.

انتخاب اول، پزشکی دانشگاه تهران

شجاعی می‌گوید: انتخاب اول من، رشته پزشکی دانشگاه تهران است. دوست دارم جراح و به ویژه جراح قلب و عروق بشوم و فکر می‌کنم بیشتر می‌توانم خدمت کنم. وی در پایان، توصیه‌هایی نیز برای دیگر دانش‌آموزان دارد و می‌گوید: توصیه می‌کنم هیچ وقت ناامید نشوند. شکست‌ها نباید آن‌ها را ناامید کند و باعث شود ایمان و اعتماد آن‌ها به خدا کم شود. 

ضمن این که از مشورت دیگران و افرادی که تجربیات بیشتری دارند، استفاده کنند. کنکور فقط درس خواندن نیست، یکی از مسائل مهم در کنکور، استفاده از روش‌هایی است که دیگران استفاده کرده‌اند و در موفقیت آن‌ها تأثیر داشته است. امیدوارم من هم بتوانم تجربیات خود را در اختیار دیگران قرار دهم.


منبع :

Menu