برنامه‌ریزی برای آمادگی در امتحانات

دانش ­آموزان، در فصل بهار در آستانه­ی تعطیلات تابستانی و همچنین امتحانات پایان سال قرار دارند. امتحانات پایان سال برای دانش­ آموزان استرس و اضطراب ایجاد می­ کند...

برنامه‌ریزی برای آمادگی در امتحانات

دانش ­آموزان، در فصل بهار در آستانه­ی تعطیلات تابستانی و همچنین امتحانات پایان سال قرار دارند. امتحانات پایان سال برای دانش­ آموزان استرس و اضطراب ایجاد می­ کند که این اضطراب می­ تواند در زندگی روزمره­ی دانش ­آموزان و اطرافیانشان مشکل ایجاد کند. برای آمادگی در این دوره­ی پر استرس از زندگی دانش ­آموزان چه باید کرد؟ در این نوشتار پنج نکته برای تحمل استرس و غلبه بر آن ارائه شده است:

  • 1- منظم باشید.

نکات درسی را یادداشت کنید، زمان­های مهم را بر روی تقویم خود مشخص کنید، برای رویدادها و اتفاقات مهم پیشرو یادآور[1] تنظیم کنید و جای وسایلتان را بدانید. برای تنظیم برنامه­ ی زمانی خود وقت بگذارید و وظایف بزرگ را به وظایف کوچک­تر تقسیم کنید. اگر هرروز اندکی برای امتحانات آماده شوید، نیازی به بیدار ماندن در شب امتحان نخواهد بود. منظم بودن یک راه ساده برای آسان کردن زندگی است.

2. یک برنامه تنظیم کنید.

برای هر روز زمان مطالعه ­ای مشخص کنید، حتی اگر در آن روز هیچ تکلیفی ندارید. وقتی یک گام از وظایفتان جلوترید، آماده­سازی بهتری خواهید داشت و احساس می­کنید بر اوضاع مسلط هستید.

3. برای خود زمان بگذارید.

برای استراحت و تفریح در بین مطالعه­ وقت بگذارید. خودتان را مجبور به نشستن برای زمان­های طولانی نکنید. در زمان­های استراحت پیاده­روی کنید، ورزش کنید یا اتاقتان را مرتب کنید. وقتی یک ساعت درس خواندید از روی صندلی بلند شوید و راه بروید. برای زمان استراحت خود فعالیتی را انتخاب کنید که از انجام دادنش لذت می­برید.

4. مراقب سلامتی خود باشید.

سعی کنید در هنگام مطالعه از خوراکی­های مفید استفاده کنید. به یاد داشته باشید، غذا سوختی است که بدنتان برای ادامه­ی مسیر نیاز دارد. هرچه سوخت ورودی به بدن بهتر باشد، عملکرد شما بهتر خواهد بود. بدن شما به استراحت نیز نیاز دارد. زمانی که استرس دارید، عملکرد شما با 7 تا 9 ساعت در شبانه‌روز خواب بهبود خواهد یافت.

5.خلاق باشید.

ازآنجاکه زمان زیادی برای سپری کردن با دوستانتان ندارید، سعی کنید در تنظیم دیدارها با دوستانتان خلاقیت به خرج دهید. برای مثال، جلسات مطالعه­ی گروهی تشکیل دهید یا باهم به کلاس­های ورزشی بروید. سعی کنید یکدیگر را در برنامه­ی روزمره­تان شریک کنید، تا هم به برنامه­ی روزانه­تان برسید و هم با دوستانتان وقت بگذرانید.

مترجم:‌هادی رضوانی

منبع:

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/teen-angst/201405/dealing-exam-stress

[1] Reminder

Menu