الهه خضری: تحلیل علوم اجتماعی کنکور انسانی 97

الهه خضری: تحلیل علوم اجتماعی کنکور انسانی 97 الهه خضری: تحلیل علوم اجتماعی کنکور انسانی 97

الهه خضری: تحلیل علوم اجتماعی کنکور انسانی 97

تحلیل علوم اجتماعی کنکور انسانی 97


الف) طرح کلی

در درس علوم اجتماعی، تسلط بر کلمه-کلمه‌ی متن کتاب در پاسخ به سوالات این درس برای دانش‌آموزان عمدتاً راه‌گشاست. امسال نیز غالب سوالات از سطح آسان و بعضاً متوسطی برخوردار بودند؛ به طوری که با تسلط بر متن کتاب به راحتی میشد به آن‌ها پاسخ داد؛ با این وجود می‌توان گفت نسبت به کنکور ۹۶، سوالات جزئی‌تر و سخت‌تر شده بودند.

مجموعاً ۷ سوال ترکیبی در علوم اجتماعی امسال دیده می‌شود؛ این هفت سوال عبارتند از: سوالات ۲۲۸، ۲۲۹ و سوالات ۲۳۱ تا ۲۳۵. علوم اجتماعی کنکور ۹۶، ۴ سوال ترکیبی داشت.

بقیه‌ی سوالات نیز عمدتاً به صورت ترکیبی از مباحث یک کتاب طرح شده بودند.

ب) سوالات چالشی

سوالات ۲۱۷، ۲۲۰، ۲۲۷، ۲۲۹، ۲۳۰ و ۲۳۳ را می‌توان از جمله سوالات چالشی به حساب آورد ولی این سوالات نیز با حذف گزینه به راحتی قابل پاسخ‌گویی بودند. نظر به جنبه‌ی آموزشی تکنیک حذف گزینه، به بررسی برخی از این سوالات می‌پردازیم:

۲۱۷:

با توجه به اینکه علاقه به پوشیدن رنگی خاص به وضوح یک پدیده‌ی خرد است، گزینه‌های ۲ و ۳ حذف می‌شوند و با توجه به ذهنی‌بودن اعتماد اجتماعی گزینه‌ی ۱ نیز حذف می‌شود.

۲۲۰:

با توجه به اینکه رسانه یک نهاد فرهنگی است، گزینه‌های ۲ و ۳ حذف می‌شوند و با توجه به اینکه حذف شدن از فعالیت حرفه‌ای مصداقی از کنترل اجتماعی است، گزینه‌ی ۱ حذف می‌شود.

۲۲۷:

با توجه به اینکه نظریه‌ی جنگ تمدن‌ها پس از فروپاشی بلوک شرق ارائه شد، گزینه‌های ۱، ۲ و ۴ حذف می‌شود.

*از جهاتی می‌شود به این سوال ایراد وارد کرد. عبارت «پس از» در صورت سوال عبارتی مبهم و گسترده است. قاعدتاً می‌توان گفت نظریه‌ی جنگ تمدن‌ها پس از طی شدن تمامی مراحل ذکرشده در گزینه‌ها رخ داده است چون از نظر زمانی بر تمامی موارد مؤخر است و در سوال اشاره‌ای به این نشده که این تقدم و تأخر تاریخی باید مستقیم و بی‌واسطه باشد یا خیر! از طرفی تنظیم قوانین بر مدار خواست و اراده‌ی بشر از امور مطرح در لیبرالیسم است که در مشروطه و انقلاب فرانسه هم این ویژگی را در نظر داشتند و اصولاً بحث تقدم و تأخر زمانی مطرح نیست!

۲۳۰:

با توجه به اینکه عدالت اجتماعی و توزیع مناسب ثروت، نقد لیبرالیسم اقتصادی و تمامی موارد گزینه‌ی ۴ در نظریات مارکس قید شده است، فقط گزینه‌ی ۱ باقی می‌ماند.

ج) سبک سوالات

امسال نیز همانند سال‌های پیشین غالب سوالات چندقسمتی بودند و فقط یک سوال تک‌قسمتی دیده می‌شود. سوالات چندقسمتی سبک‌های مختلفی داشتند:

۱. پرسش از تقدم و تأخر زمانی (۲۱۶ و ۲۲۷)

۲. جدول و نمودار (۲۱۷ و ۲۳۳)

۳. مشخص کردن مفاهیم جامعه‌شناختی (۲۲۰)؛ کنکور پارسال فاقد این سبک سوال بود.

۴. ترتیب و روند حوادث (۲۲۱)

۵. مشخص کردن ارتباط (۲۲۳، ۲۲۸، ۲۲۹ و ۲۳۱)

۶. مشخص کردن علت یا نتایج امور (۲۲۴، ۲۳۲ و ۲۳۴)

۷. مشخص کردن عبارات صحیح و غلط (۲۳۵)

 د) بودجه‌بندی

بودجه‌بندی در علوم اجتماعی امسال از این قرار است: جامعه‌شناسی (۱) ۴ سوال، جامعه‌شناسی (۲) ۳ سوال، علوم اجتماعی ۶ سوال، ترکیبی ۷ سوال.

بودجه‌بندی در علوم اجتماعی ۹۶ بدین ترتیب بود: جامعه‌شناسی (۱) ۳ سوال، جامعه‌شناسی (۲) ۳ سوال، علوم اجتماعی ۱۰ سوال، ترکیبی ۴ سال.


الهه خضری (طراح سوالات آزمون های کانون)

Menu