موسی اکبری : تحلیل فلسفه و منطق کنکور انسانی 97

موسی اکبری : تحلیل فلسفه و منطق کنکور انسانی 97 موسی اکبری : تحلیل فلسفه و منطق کنکور انسانی 97

موسی اکبری : تحلیل فلسفه و منطق کنکور انسانی 97

تحلیل فلسفه و منطق کنکور انسانی 97


سطح سؤالات کنکور چنان که انتظار می‌رفت دشوار بود اما نه به دشواری سال‌های گذشته. در كنكور امسال به فلسفه‌ي سوم بیش‌تر توجه شده بود چرا كه از آن 7 سؤال داشتیم. (سوال 251 نیز مربوط به فلسفه چیست (2) است که در تمرینات فلسفه سال چهارم در فصل کلیات (1) به عنوان یک تمرین مقدماتی ذکر شده است.)
در منطق سؤالات نيمه اول کتاب یعنی بخش تعریف چالش برانگیزتر بودند، ناگفته نماند که پس از مدت‌ها از درس 1 سؤالی آمد که احتمالش هم می‌رفت. سؤالات مربوط به بخش دوم در حقیقت هیچ نوآوری نداشتند و اگر دانش‌آموز بر کتاب مسلط باشد پاسخ‌گویی به آن‌ها قطعاً چالشی نخواهد داشت.
نکته‌ي دیگری که توجه من را جلب کرد طولاني بودن بعضی سؤالات (246، 247، 245 و 254) فلسفه‌ي سوم و سال چهارم بود، چرا که روند کنکور همیشه بر طرح سؤالات موجز و مختصر بوده است اما این نمی‌تواند نشانه‌ای بر دشوار بودن باشد و اتفاقاً این سؤالات به خوبی پاسخ داده می‌شوند.
در فلسفه‌ي سال سوم در حقیقت سوال بدیعی جز 251 مشاهده نمي‌شد که آن هم به بحث شناخت و معرفت ارتباط داشت كه با بیان واژه‌ي معرفت‌شناسی شاید صورت خیلی غلط انداز پيدا كرده باشد و دانش‌آموز اصلا متوجه نشود مربوط به کدام بخش است.
در فلسفه‌ي سال چهارم نیز بدعتی مشاهده نمي‌شد جز این‌که از کلیات (1) سؤالي طرح شده بود که به راحتی قابل پاسخ‌گويي بود.
در پایان يك نكته براي دانش‌آموزان سال‌های آينده دارم همه می‌گویند که درس فلسفه و منطق درسی مفهومی است و این درست است چنان که می‌خواهید بر مفاهیم اين درس تسلط پیدا کنید ابتدا باید الفاظ و متن کتاب را به صورت دقیق مطالعه كنيد. 


موسی اکبری (مسئول درس فلسفه آزمون‌های کانون)



Menu