چالشی‌ترین سوالات کنکور انسانی 97 (دروس عمومی)

چالشی‌ترین سوالات کنکور انسانی 97 (دروس عمومی) چالشی‌ترین سوالات کنکور انسانی 97 (دروس عمومی)

چالشی‌ترین سوالات کنکور انسانی 97 (دروس عمومی)

چالشی‌ترین سوالات کنکور سراسری 97 (دورس عمومی)


نام درس

شماره‌ی سوال

نام درس

شماره‌ی سوال

ادبیات عمومی

2

عربی عمومی

33

ادبیات عمومی

4

عربی عمومی

34

ادبیات عمومی

9

عربی عمومی

37

ادبیات عمومی

10

عربی عمومی

41

ادبیات عمومی

12

دین و زندگی

51

ادبیات عمومی

13

دین و زندگی

67

ادبیات عمومی

14

زبان انگلیسی

97


بررسی سوالات چالشی :


ادبیات عمومی :


سوال 2 : کلید سنجش : 1

از معدود سوالات ابداعی ادبیات در کنکور انسانی بود که واژه‌ی مورد پرسش در آن نیز از بخش توضیحات انتخاب شده است. مفهوم «حوصله» به معنای گنجایش و ظرفیت و توانایی، به راحتی از بیت گزینه‌ی 1 قابل برداشت است. شاید بتوان گفت تنها دلیلی که برخی را به گزینه‌ی 2 سوق داد، استفاده از لفظ «مور» در این سوال بود. در مجموع سوال از جهت نوآوری و هم‌چنین سطح دشواری قابل قبول بود.


سوال 4 : کلید سنجش : 3

سوال هیچ‌گونه ابهام و اجمال خاصی ندارد و اگر داوطلبان در پاسخ به این سوال دچار تردید شده باشند، به احتمال قوی به دلیل کار نکردن در بخش املا باشد؛ چه از طریق رد گزینه و چه از طریق پیدا کردن غلط‌های املایی (وقاهت و مرحم) به راحتی می‌توان به پاسخ صحیح دست یافت.


سوال 9 : کلید سنجش : 1

واژه‌ی «خون» در بیت گزینه‌ی 1، به معنای کشتن و در معنای مجازی با علاقه‌ی لازمیه به‌کار رفته است. دلیل اصلی انتخاب گزینه‌های دیگر توسط  دبیران و هم‌چنین داوطلبان این بوده است که واژه‌ی «دست» را در این سوال به معنای قدرت و مجاز با علاقه‌ی آلیه دانسته‌اند لیکن باید توجه داشت که دست در این بیت در معنای حقیقی خود به‌کار برده شده است.


سوال 10 : کلید سنجش : 4

وجود ایهام تناسب در واژه‌های «آهنگ» ، «هزاران» ، «کام» د گزینه‌های 1 تا 3 به‌وضوح مشخص است. اما در هر حال گزینه‌ی 4 به عنوان پاسخ صحیح انتخاب شده‌است، هرچند به نظر می‌رسد واژه‌ی «پروانه» نیز در این بیت ایهام تناسب دارد (به‌معنای رخصت و هم‌چنین نوعی حشره که با شمع تناسب دارد). مگر اینکه واژه‌ی دیگری در بیت گزینه‌ی 4 دارای ایهام باشد، که در این صورت ایهامی به‌شدت دور مورد نظر طراح بوده است.  30 درصد از دبیران و رتبه‌های برتر به این سوال پاسخ نداده‌اند. با توجه به این قرینه می‌توان گفت این سوال دشوارترین سوال درس ادبیات بوده‌است.



عربی عمومی :


سوال 34 : کلید سنجش : 1

در متن آمده است که بعضی از حیوانات بدون نوشیدن آب می‌توانند به حیات خود ادامه دهند اما آن‌ها آب مورد نیاز خود را از غذا تامین می‌کنند. با توجه با این موضوع، گزینه‌ی 4 که بیان می‌کند : «حیوان بیابانی نمی‌تواند بدون آب به حیات خود ادامه دهد» درست به‌نظر می‌رسد.


سوال 37 : کلید سنجش : 1

گزینه‌ی 1 صحیح می‌باشد. مالکیت خداوند بر آسمان‌ها و زمین در هیچ‌جای متن به‌صورت آشکار بیان نشده است. گزینه‌‌ی 2 بیانگر حکمت الهی، گزینه‌ی 3 بیانگر مثال زدن خداوند در مورد خلقت و گزینه‌ی 4 بیانگر عبرت آموزی و توصیه به تفکر و تعقل است که همگی به‌وضوح در متن مورد اشاره قرار گرفته است.



دین و زندگی :


سوال 51 : کلید سنجش : 2

تقریبا همه‌ی دبیران گزینه‌ی 4 را به‌عنوان کلید پیشنهادی خود انتخاب کرده‌اند اما باید به یک نکته‌ی ظریف توجه داشت؛ نوآوری در خلقت (مستبنط از بند اول این حدیث) و آفرینش استوار و محکم (مستنبط از بند سوم این حدیث) ، هر دو جلوه‌ای از تدبیر الهی است. اما عدم خروج مخلوقات از محدوده‌ی معین خداوند، کوتاهی نکردن آنان در رسیدن به کمال و عدم سرکشی و دشوار نبودن دستورات خداوند برای ایشان، هر سه هدف نهایی خداوند از خلقت نوآورانه و استوار موجودات (که نشاندهنده‌ی تدبیر الهی است) بوده است.



محمد ابراهیم مازنی

Menu