تاکنکور با رتبه‌ی 4 کنکور انسانی: سینا شیبانی

گفتگو با سینا شیبانی رتبه 4 کنکور انسانی را در زیر بخوانید...

تاکنکور با رتبه‌ی 4 کنکور انسانی: سینا شیبانی

لطفا خودتان را معرفی کنید:

سینا شیبانی هستم رتبه ۴ منطقه ۲ و ۱۷ کشوری رشته انسانی در کنکور ۹۶ از شهرستان تربت حیدریه در خراسان رضوی و در حال حاضر دانشجوی رشته حقوق دانشگاه تهران هستم.


از کدام کتاب‌های کانون استفاده می‌کردید؟ به نظر شما مزیت کتاب‌های کانون چیست ؟

من از کتاب های آبی روانشناسی و عربی و ریاضی و فلسفه منطق و اقتصاد استفاده می کردم.

از مزایای این کتاب ها، سطح استاندارد سوالات و شناسنامه دار بودن آنها است و مخصوصا تیپ شناسی سوالات که در این کتاب‌ها به صورت دسته بندی خیلی منظمی صورت گرفته و منبع خوبی برای تمرین و تست زنی و بازیابی درس ها است که باعث می شود دانش آموز همه نوع تیپ سوال را بررسی کرده و هم در سرعت تست زنی  و  هم در رشد درصد ها خیلی موثر هستند.

کتاب های سه سطحی عربی و ریاضی و فلسفه منطق را هم استفاده می کردم که ویژگی خوب این کتاب ها  این بود که دانش آموز را با سوالات سخت و چالشی و غیر منتظره آشنا می کند که برای آزمون ها و مخصوصا کنکور آمادگی بهتر و بیشتری داشته باشند.

کتاب های زرد عمومی و اختصاصی را از تابستان قبل کنکور شروع به استفاده کردم و ابتدا کنکور چندسال را زدم تا فرم و چهارچوب  و نوع سوالات کنکور و چگونگی طرح سوالات کنکور و این‌که کدام قسمت های کتاب مهم هستند و مورد توجه طراح هستند و یک شناخت خوب از کنکور و کتاب ها بدست آوردم و باعث شد  با دید باز تر و آگاهی  بیشتری به سراغ مطالعه بروم و هدفمند مطالعه کنم  که باعث کیفیت بهتر وبازدهی بیشتر مطالعه‌ی من شد.


از درس های مهم و چالشی در رشته انسانی درس فلسفه و منطق و ریاضی هستند. شما در این درس ها چه روش ها و نکاتی داشتید که برایتان راهگشا بودند؟

در درس فلسفه و منطق تاکیدم بیشتر بر متن کتاب درسی بود به نظر من سوالات کنکور سال های قبل بهترین منبع برای تمرین فلسفه و منطق هستند و من در مطالعه درس فلسفه جاهایی را که نمی فهمیدم و مبهم و دشوار بودند دقیق مشخص می کردم و به خودم می گفتم اگه من طراح سوال باشم حتما از این قسمت که دشوار و مبهم است سوال می دهم و آن قسمت هارا بیشتر می خواندم و حفظ می کردم و سعی می کردم هر چقدر تست در آن زمینه هست بزنم و نکات و اشتباهاتم را هم یادداشت می کردم و قبل از آزمون ها بررسی می کردم. روی نقاط ضعفم پافشاری بیشتری داشتم و در کنکور هم با وجود یک سری مشکلات ۶۵ درصد زدم که در این درس درصد خوبی است.

در درس ریاضی هم چون من تجربی بودم و در سال چهارم به رشته انسانی آمدم در این درس مشکل زیادی نداشتم ولی نکته ای که هست این است که ریاضی از آن درس هایی است که نیاز به تمرین و تست زنی زیادی دارد مخصوصا تیپ شناسی که اینجا خیلی موثر است  و پیشنهادم این است که کسانی که می خواهند در این درس نتیجه خوبی بگیرند (با توجه به این که از دروسی هست که بیشتر دانش آموزان انسانی آن را نمی زنند و زدن آن در کنکور تاثیر خوبی در نتیجه کنکور دارد) هر روز زمان مشخصی را به تمرین و تست زنی آن اختصاص دهند و کتاب سه سطحی و آبی در این زمینه می تواند راهگشا باشد. من توانستم در کنکور این درس را ۹۵ درصد بزنم.

استراتژی شما برای 2.5 روز در روش جمع بندی ۳ روز یکبار چطور بود؟

من روش ۳‌روز یکبار را برای خودم شخصی سازی کردم .چون کتاب های زرد  را از قبل  تمرین کرده بودم و از عید به بعد هم اندکی آن را کار کرده بودم و در دوره جمع بندی هر ۴ الی ۵ روز یک دوره کنکور را حل می کردم و اشتباهات و نقاط ضعفم را یادداشت می کردم  و تاکیدم بیشتر روی اشتباهاتم بود و یک نکته در این دوران ساعت مطالعه زیاد است، اینکه در این چند روز باقی مانده تا کنکور  تمام تلاشمون را بکنیم که بعد از کنکور پشمیان نشیم که ای کاش تلاشم را می کردم.

در این دوران به صورت کلی تست ها را بررسی می کردم، نوع و سطح و چینش سوالات. را بررسی می کردم که ذهنیت کلی نسبت به سوالات کنکور و دفترچه داشته باشم.


حضور در ۳ آزمون جامع پایانی کانون چه دستاورد علمی ،روانی، مهارتی روی کنکور شما داشت؟

سوالات این آزمون ها جدید و چالشی هستند و به خوبی حس کنکور واقعی را به دانش آموز منتقل می کند وجامعه آماری و مخصوصا نتیجه آن هم که با توجه به نتایج دانش آموزان سال های قبل تا حدودی به کنکور نزدیک است این فضا را بیشتر رقابتی و شبیه به کنکور می کند.

در این آزمون ها سعی می کردم همان استراتژی هایی که قرار است برای کنکور داشته باشم را تمرین و تثبیت کنم، خصوصا روش های مدیریت زمان مثل ضربدر منفی و استراتژی بازگشت و ... را تمرین کردم که از این لحاظ مشکلی در کنکور نداشته باشم.


تورق سریع را چند روزه و چگونه انجام دادید؟

من چون در دوره جمع بندی روی اشکالاتم تاکید داشتم و تعدادی از درس ها را با دقت مطالعه و رفع اشکال کرده بودم ،۳ الی ۴ روز آخر تورق سریع را برای چند درس باقی مانده انجام دادم مثل روانشناسی و جامعه شناسی که روخوانی دقیقی انجام دادم و کلید واژه ها و نکاتی که در دینی و فلسفه منطق یادداشت کرده بودم را مرور می کردم.


روز قبل از کنکور را چه کار کردید؟ استرس نداشتید که رتبه شما چند می شود.آیا اتفاق خاصی نیفتاد یا شرایطی که مجبور به مدیریت شرایط شوید؟

روز قبل از کنکور کمی کلمات زبان را که مدتی بود مطالعه نکرده بودم خواندم و قسمتی از آیات دینی و قواعد عربی و بقیه روز را با دوستان بیرون رفتم و خوشبختانه روز کنکور هم مشکل خاصی نداشتم و مثل یک آزمون عادی با آن برخورد کردم.


چقدر نسبت به برنامه راهبردی آزمون ها آگاهی داشتید و چقدر این برنامه برایتان مفید بود؟

برنامه راهبردی کانون خیلی مهندسی شده بود و با توجه به اینکه من در سال چهارم از رشته تجربی به انسانی تغییر رشته دادم و انسانی هم دروس زیادی داشت که تا آن موقع مطالعه نکرده بودم، نیاز به یک برنامه‌ی خیلی دقیق داشتم که بتوانم به آن اعتماد کنم و برنامه راهبردی را مطالعه کردم و دیدم که آزمون ها خیلی خوب در بازه های زمانی مناسب و با حجم درسی مناسب هستند و می توانم به آن اعتماد کنم و اولویت برای من برنامه کانون بود گرچه تا حدودی با برنامه‌ی مدرسه هم مطابقت داشت. طبق برنامه راهبردی پیش می رفتم در دوره امتحانات هم فقط قبل از امتحان مدرسه در چهارچوب برنامه کانونی خودم آن درس را با دقت بیشتر و کمی تشریحی می خواندم.

از مزایای این برنامه به نظر من این بود که درس ها چند بار مرور می شوند و حجم درسی در بازه زمانی تا کنکور خیلی مناسب بود و باعث تسلط بر درس ها می شود.


تهیه و تنظیم: محمدرضا کوچکی

ویراستار: ناهید منجمی

Menu