یادگار مهندسی ایران در خاک یونان

ارتاخه(Artachais)، مهندس ایرانی، به فرمان خشایارشا(شاه از 465-485 پیش از میلاد) کانالی در جزیره‌ی اتوس (در یونان) ساخت تا رفت و آمد کشتی‌ها آسان شود

یادگار مهندسی ایران در خاک یونان
ارتاخه(Artachais)، مهندس ایرانی، به فرمان خشایارشا(شاه از 465-485 پیش از میلاد) کانالی در جزیره‌ی اتوس (در یونان) ساخت تا رفت و آمد کشتی‌ها آسان شود. کشتی‌رانی در پیرامون آن شبه‌جزیره‌ی کوهستانی به اندازه‌ای خطرناک بود که آن پادشاه بزرگ برای فراهم کردن سلامتی ناوگان خود فرمان داد تا آن کانال را بسازند. بر پایه‌ی گزارش هرودوت دو نفر ایرانی به نام ارتاخایس پسر ارتایوس و بوربارس پسر مگابازوس سرپرستی این کار را بر عهده داشتند.

  کانال خشایارشا، که بخش‌هایی از آن برجای مانده است،  اندکی بیش از 2 کیلومتر درازا داشته است. کانال از یک رشته حوضچه درست شده بود که از 18 تا 27 متر پهنا و  کف آن‌ها در ژرف‌ترین جا بیش از  18 متر تا سطح زمین فاصله داشت. این حوضچه‌ها را در بستری از سنگ‌های شنی و آهکی دوران سوم زمین‌شناسی کنده بودند.

 ارتاخه نزد پادشاه مقرب بود و قامتی رشید و بلند داشت. او در جریان کار یا اندکی پس از آن درگذشت و شاه و ارتش برای او سوگواری کردند و مراسم خاکسپاری باشکوهی برای او برگذار کردند. در نزدیک کانال برجستگی قبر مانندی وجود دارد که به نظر می‌رسد برجای مانده‌ی قبر ارتاخه باشد. نام این مهندس ایرانی در بانک ساختارهای مهندسی جهان  آمده است.

http://www.livius.org/a/greece/xerxes_canal/xerxes_canal_2.JPG

منبع :

Menu