یک متخصص: اوزون‌تراپی تنها برای دردهای ناشی از دیسک مناسب است

یک متخصص ارتوپد گفت: اوزون‌تراپی هنوز پایه علمی و سیستماتیک ندارد و تنها برای رفع دردهای ناشی از دیسک کمر که نیاز به عمل جراحی ندارد، مناسب است.

یک متخصص: اوزون‌تراپی تنها برای دردهای ناشی از دیسک مناسب است

دکتر سید علیرضا بصامپور، در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با درمان اوزون‌تراپی برای رفع دردهای ناشی از دیسک کمر، آرتروز و ... افزود: بر روی این نوع درمان هنوز مطالعات دقیق علمی به صورت سیستماتیک صورت نگرفته است و نمی‌توان عنوان کرد که برای رفع دردهای ناشی از آرتروز، کمردرد و گردن تزریق مناسبی است.

او گفت‌: من خودم برای دردهای ناشی از دیسک که نیاز به عمل جراحی ندارد و فرد می‌تواند سریع‌تر به زندگی عادی خود بر گردد، این نوع تزریق را به عنوان یک درمان کوتاه با تعداد جلسات کم‌تر انجام می‌دهم. اما برای رفع دردهای ناشی از آرتروز، گردن و کمر به هیچ عنوان به کسی توصیه نمی‌کنم. البته برای دردهای ناشی از دیسک نیز این نوع تزریق زمانی تاثیرگذار است که فرد نیاز به جراحی نداشته باشد و زودتر بتواند از طریق اوزون‌تراپی به نتیجه‌ لازم برسد.

این متخصص ارتوپد خاطرنشان کرد: اوزون‌تراپی یکی از روش‌های غیرتهاجمی و غیرجراحی است که می‌تواند طول درمان را کاهش دهد، اما به هیچ عنوان در مقالات معتبر دنیا مطالعات علمی دقیقی روی آن صورت نگرفته است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال بروز عوارضی در آینده از طریق اوزون‌تراپی در افراد وجود دارد یا خیر؟ خاطرنشان کرد: احتمال ورود میکروب و عفونت دیسک از طریق این نوع تزریق امکان‌پذیر است و ما به هیچ عنوان نمی‌توانیم 100 درصد عنوان کنیم که هیچ عوارضی در آینده این نوع تزریق برای فرد ایجاد نمی‌کند. تضمینی در این زمینه وجود ندارد.

این فوق تخصص ستون فقرات در پایان با بیان این که این نوع تزریق برای درمان ناشی از آرتروز و دردهای ناشی از گردن تزریق مناسبی نیست، گفت‌: در بسیاری از جاها، اکثر پزشکان بدون هیچ گونه آگاهی دادن به مریض پیرامون این نوع تزریق، این نوع درمان را برای رفع دردهای ناشی از آرتروز و کمر درد انجام می‌دهند. در صورتی که هیچ تحقیقات علمی در این زمینه برای درمان این نوع بیماری‌ها از طریق اوزون‌تراپی وجود ندارد و کار مطالعات دقیقی صورت نگرفته است. به هر صورت از نظر پزشکی تایید شده نیست.

منبع :

Menu