دستیابی محققان کشور به 13 رقم جدید در محصولات کشاورزی

محققان ایرانی به 13 رقم جدید در محصولات کشاورزی دست یافته‌اند که چند رقم لوبیا، سیب‌زمینی و بادمجان بخشی از آنها است.

دستیابی محققان کشور به 13 رقم جدید در محصولات کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایسنا، احمد موسی پورگرجی صبح امروز (ششم دی)، در گردهمایی سالانه بخش‌تحقیقات سبزی، صیفی و حبوبات‌ آبی‌که در موسسه تحقیقات، اصلاح و تهیه نهال و بذر برگزار شد، اظهار کرد: درحال حاضر تنها در 28 درصد از اراضی‌کشور، سبزی و صیفی‌جات کاشت می‌شود. 74 درصد از اراضی‌کشاورزی در مناطق مختلف‌ کشور به‌ کشت غلات اختصاص داده شده است.

وی افزود: علی‌رغم این‌که سطح زیرکشت سبزی و صیفی به نسبت غلات بسیار پایین‌تر است ولی 35 درصد محصولات‌ کشاورزی، تولیدی‌کشور را به خود اختصاص داده است.

پورگرجی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سالانه 73 میلیون تن انواع محصولات‌کشاورزی در ایران تولید می‌شود که با مدیریت و برنامه‌ریزی می‌توان این مقدار را افزایش داد.

این مسؤول با اشاره به‌ گردش مالی مناسب در بخش‌کشاورزی اظهار کرد: فروش محصولات‌ کشاورزی در همه دنیا سود مالی خوبی دارد بنابراین با هدف‌گذاری دراین بخش می‌توان به‌گردش مالی مناسبی دست یافت.

پورگرجی‌ در ادامه با اشاره به برخی چالش‌های بخش صیفی‌کشور تصریح‌ کرد: حاکم بودن شیوه مدیریت دولتی بر مدیریت خصوصی، داشتن نگرش مصرفی به جای نگرش مولد، عرضه نامتوازن سبزی در طول سال، بالا بودن ضایعات پس از برداشت و پایین بودن‌کارایی مصرف‌ آب در تولید محصولات هوای آزاد از مهمترین چالش‌های این بخش هستند.

رئیس بخش‌تحقیقات سبزی، صیفی و حبوبات آبی موسسه تحقیقات، اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور گفت: تغییر اقلیم، مصرف خارج از استاندارد کود و سم در تولید سبزی، عدم حمایت‌کافی از تولیدکنندگان صیفی، نداشتن چارت تشکیلاتی با ثبات و عرضه نامتوازن سبزیجات در طول سال از دیگر مشکلاتی است‌که صیفی‌کاران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی با اشاره به معرفی یک رقم جدید لوبیا درسال جاری اظهار کرد: به جز این رقم، محققان ایرانی به 13 رقم جدید محصولات‌ کشاورزی دست یافته‌اندکه چند رقم جدی لوبیا، سیب زمینی و بادمجان بخشی از آنها است.

وی افزود: درحال حاضر مشغول داوری برروی این ارقام جدید هستیم و بعد از اتمام این فرایند این ارقام معرفی می‌شوند.

پورگرجی‌گفت: باید تلاش‌ها و حمایت‌های لازم برای تجاری سازی این ارقام جدید در کشور انجام شود.

منبع :

Menu