موفقیت دانش‌آموزان ایرانی در رنگ‌آمیزی ساختار قارچ‌ها با حنا

دانش‌آموزان پژوهنده ایرانی از طریق روش رنگ‌آمیزی موفق به شناسایی ساختار قارچ‌ها با استفاده از رنگ حنای طبیعی شدند

موفقیت دانش‌آموزان ایرانی در رنگ‌آمیزی ساختار قارچ‌ها با حنا

امیرحسین عزیزی، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه این طرح با عنوان «به‌کارگیری رنگ طبیعی حنا به جای ماده شیمیایی لاکتوفنل کاتن بلو  برای رنگ‌آمیزی ساختار قارچ‌ها» اجرایی شده است، گفت: قارچ‌ها دیواره‌های سختی دارند و هر رنگی نمی‌تواند به ساختار آنها نفوذ کند.

وی ادامه داد: پوست انسان دارای سلول یوکاریوتی است و توسط حنا قابلیت رنگ‌آمیزی دارد و از آنجایی که قارچ‌ها نیز دارای سلول‌های یوکاریوتی هستند، احتمال رنگ‌آمیزی با حنا را دارند.

عزیزی با تاکید بر اینکه در این مطالعات تلاش شد تا ساختار قارچ‌ها را از طریق رنگ‌آمیزی مورد بررسی قرار دهیم، یادآور شد: رنگ‌های شیمیایی که برای رنگ‌آمیزی قارچ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، بسیار گران بوده و برای انسان و محیط زیست مضر هستند.

مجری طرح با تاکید بر اینکه در این پروژه به دنبال جایگزینی برای مواد شیمیایی بودیم، اظهار کرد: در این تحقیقات رنگ حنا به عنوان جایگزین رنگ‌های شیمیایی برای رنگ آمیزی قارچ‌ها استفاده شد؛ چراکه رنگ طبیعی حنا دارای صرفه اقتصادی و همچنین ارزان و قابل دسترس است.

این دانش‌آموز پایه نهم مقطع متوسطه دوره اول از پژوهش‌سرای کاوش آموزش و پرورش منطقه کهریزک با اشاره به اهمیت دستاوردهای این پژوهش، گفت: به منظور تشخیص بیماری‌ها و روش‌های درمان بیماری‌ها نیاز به بررسی ساختار قارچ‌ها وجود دارد که این امر با رنگ آمیزی آنها میسر می‌شود.

به گفته عزیزی، این طرح به مدت زمان ۵ ماه به طول انجامید و حائز رتبه اول زیست فناوری در کشور شد.

منبع :

Menu