چینه‌شناسی واقعه‌ای، روشی برای برقراری سن نسبی

‌یک پژوهشگر زمین‌شناسی گفت: چینه‌شناسی واقعه‌ای از روش‌های برقراری سن نسبی است.

چینه‌شناسی واقعه‌ای، روشی برای برقراری سن نسبی

‌احدالله فاضلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: اگر یک توده آذرین قطعاتی از سنگ‌های رسوبی را دربرگرفته باشد، توده آذرین از قطعات رسوبی جوان‌تر است و برعکس اگر سنگ‌های رسوبی قطعاتی از سنگ‌های آذرین دیده می‌شود، نشانگر قدیمی‌تر بودن قطعات آذرین نسبت به سنگ رسوبی دربرگیرنده‌اش است.

وی اضافه کرد: چینه‌شناسی واقعه‌ای از روش‌های برقراری سن نسبی است که به کار می‌رود. این روش مانند اصل توالی موجودات گیاهی و جانوری در برقراری سن نسبی در مقیاس گسترده به کار می‌رود.

فاضلی ادامه داد: در طبیعت رسوب‌گذاری یا به صورت یک فرآیند کند و تدریجی رخ می‌دهد و یا اینکه در بعضی شرایط پدیده رسوب‌گذاری و تشکیل لایه در یک زمان کوتاه نسبت به زمان زمین‌شناسی رخ می‌دهد مانند خاکسترهای آتشفشانی و رسوبات توربیدیتی که این طبقات در چینه‌شناسی اهمیت زیادی دارند، زیرا می‌توانند افق‌های همزمان را که به ما در تعیین سن نسبی کمک می‌کنند، در اختیار قرار دهند.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی لرستان تصریح کرد: مطالعه افق‌های همزمان موضوع چینه‌شناسی حادثه‌ای است با کمک این افق‌های شاخص می‌توان رسوبات مناطق مختلف را تطابق داد که این امر توسط فسیل‌ها امکان‌پذیر نیست، زیرا دو محیط زیست دارای فسیل خاص خود است.

وی افزود: حوادث در چینه‌شناسی حادثه‌ای از نظر منشأ به چهار دسته فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی و ترکیبی تقسیم می‌شوند.

منبع :

Menu