هشدار کارشناسان به مصرف آنتی بیوتیک‌ها و مقاومت‌های میکروبی

بحث بیماری‌های «غذازا» و مقاومت در برابر آنتی بیوتیک‌ها به یکی از مباحث اصلی کشورهای پیشرفته تبدیل شده.

هشدار کارشناسان به مصرف آنتی بیوتیک‌ها و مقاومت‌های میکروبی



به گزارش ایرنا، موضوع بیماری های غذازا در طول دهه گذشته حتی در کشورهای توسعه یافته با استانداردهای بهداشتی بالا رو به افزایش بوده است و از جمله بحث ها و رهنمودهای مشترک بین سازمان های بهداشت جهانی (WHO) و سازمان جهانی بهداشت حیوانات (OIE) به شمار می رود.

بر اساس اعلام سازمان های بهداشت جهانی باکتری ها مهمترین عامل میکروبی بیماری های مواد غذایی به شمار می روند اما اکنون بیماری های نوظهور و نوپدیدی در سطح جهان مطرح است که باکتری های ایجاد کننده آن به شدت در برابر آنتی بیوتیک ها مقاومند.

این موضوع سبب شده تا صنعت داروسازی دنیا نیز با توجه به سرعت تغییرات میکروب ها از تهیه آنتی بیوتیک های نسل جدید و قابل استفاده عاجز بمانند.

بر همین اساس بحث بیماری های منتقله از غذا و حرکت به سمت پیشگیری و جایگزینی و کاهش آنتی بیوتیک ها از مباحث روز دنیاست زیرا یک عفونت ساده که منشاء اصلی آن می تواند فرآورده دامی باشد، جان انسان را به راحتی به خطر می اندازد.

در این ارتباط مرکز بیماری های منتقله از آب، غذا و عفونت های بیمارستانی تحت مجموعه مرکز مدیریت بیماری ها که در معاونت سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایجاد شده است که در زمینه مقابله با بیماری های غذازا فعالیت می کند اما به نظر می رسد موفقیت هرچه بیشتر آن در گرو همکاری تنگاتنگ این مرکز با سازمان دامپزشکی کشور باشد.

با وجود آنکه نزدیک به دهه از فعالیت این مرکز در ایران می گذرد، سازمان دامپزشکی کشور هیچگونه نقشی در این مرکز نداشته که با توجه به نقش 50 درصدی فرآورده های دامی در بروز بیماری های غذازا، این امر در جای خود قابل تامل است.

البته این امر بیشتر به دلیل آن است که در کشورمان به طور منطقی به ریشه های پایه ای بهداشت خیلی توجه نمی شود؛ بعنوان مثال در طرح تحول سلامت نه تنها اثرگذاری سازمان دامپزشکی بر بهداشت عمومی نادیده گرفته شد، بلکه این سازمان هیچ محلی از اعراب نداشت و حتی یک ریال از منابع این طرح به آن تعلق نگرفت.

مروری تاریخی بر بیماری های ناشی از غذا، آثار و اهمیت این بحث در کنار موضوعاتی چون نقاط قوت و ضعف داخلی همچنین استراتژی و برنامه های راهبردی سازمان دامپزشکی در برخورد مقاومت های میکروبی از جمله موضوعاتی است در میزگرد خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به آن پرداخته شد.

این میزگرد در آستانه نخستین هفته جهانی هشدار آنتی بیوتیک ها که از 14 تا 20 نوامبر 2016 برابر با 24 تا 30 آبان 1395نامگذاری شده است، با حضور «مسعود هاشم زاده» معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی، «محسن مشکوة» معاون دفتر دارو درمان سازمان دامپزشکی، «فرحمند صالح زاده» معاون دفتر نظارت بهداشت عمومی و مواد غذایی و «عادل حقیقی» مدیرکل مرکز ملی تشخیص و مطالعات کاربردی آزمایشگاه های مرجع سازمان دامپزشکی برگزار شد.

** مصرف منطقی آنتی بیوتیک ها نیازمند همکاری بخش های دامپزشکی و پزشکی

معاون تشخیص و درمان بیماری های سازمان دامپزشکی کشور درباره مصرف بی اندازه آنتی بیوتیک ها و مقاومت میکروبی گفت: مصرف بی حد آنتی بیوتیک ها نه تنها به پزشکی بلکه به دامپزشکی ارتباط دارد و باید این دو سازمان برای حفظ سلامت جامعه همپای یکدیگر گام بردارند تا تاثیر آن در جامعه نیز دیده شود.

«مسعود هاشم زاده» اظهار داشت: با وجود اینکه آنتی بیوتیک برای کنترل بیماری ها در انسان و حیوان به مصرف می رسند، اما به دلیل آنکه انسان مصرف کننده نهایی آن است، این موضوع می تواند چندان مشکل ساز نباشد.

وی افزود: اما این موضوع در دام و فرآورده های دامی که انسان به مصرف می رساند می تواند اثرات نامطلوب و جبران ناپذیری در مقاومت میکروبی و در نهایت مرگ و میر داشته باشد.

هاشم زاده اظهار داشت: بحث مقاومت آنتی بیوتیک ها فقط مختص به ایران نیست بلکه ایران نیز عضو کارزار جهانی مبارزه با مقاومت میکروبی به شمار می رود و تمامی کشورها باید طبق دستورالعمل های بین المللی در این حوزه فعالیت کنند.

** نادیده گرفته شدن اقدام های دامپزشکی در حفظ سلامت جامعه

هاشم زاده گفت: سازمان دامپزشکی کشور در دو سال اخیر اقدامات ویژه ای برای کاهش مصرف آنتی بیوتیک ها و مقاومت میکروبی داشته اما در تخصیص اعتبارات حوزه سلامت مغفول مانده است.

وی تصریح کرد: در دولت یازدهم واکسیناسیون منظمی در بخش کنترل ب

منبع :

Menu