کسب دانش فنی تولید "کنسانتره فلوئوریت عیار اسیدی"

محققان پژوهشکده فرآوری مواد معدنی جهاددانشگاهی واحد تربیت مدرس موفق به کسب دانش فنی تولید کنسانتره فلوئوریت عیار اسیدی با ویژگی فلوئوریت بیش از 97 درصد شدند.

کسب دانش فنی تولید "کنسانتره فلوئوریت عیار اسیدی"

به گزارش ایسنا، مهدی ذاکری سرپرست پژوهشکده فرآوری مواد معدنی جهاددانشگاهی واحد تربیت مدرس با بیان اینکه توسعه تکنولوژیکی فرآوری ماده معدنی ارزشمند فلوئوریت جهت فعال شدن مجدد معادن متعدد نیمه فعال یا متروکه یکی از اهداف این پژوهشکده است، تصریح کرد: در راستای این هدف اجرای طرح تحقیقاتی "تولید کنسانتره فلوئوریت عیار اسیدی (97%) از کانسنگ فلوئوریت در مقیاس آزمایشگاهی با رویکرد اقتصادی" در دستور کار پژوهشگران این واحد قرار گرفت.

وی افزود:طی دو سال تلاش مستمر، محققان این مجموعه موفق به کسب دانش فنی تولید کنسانتره فلوئوریت عیار اسیدی (فلوئوریت بیش از 97 درصد، سیلیس کمتر از 1.5 درصد و گوگرد کمتر از 0.1 درصد) در اقتصادی‌ترین و عملیاتی­‌ترین مسیر فرآوری ممکن شده­‌اند.

عضو هیأت علمی گروه کانه آرایی و هیدرو متالورژی پژوهشکده فرآوری مواد معدنی جهاد دانشگاهی تربیت مدرس افزود: فلوئورید کلسیم با فرمول شیمیاییCaF2 از پایدارترین ترکیبات فلوئورین در طبیعت است که از نظر کانی شناسی تحت عنوان فلوئوریت و از نظر تجاری با نام فلوئوراسپار شناخته می‌شود. این ترکیب شیمیایی با عیار متالورژیکی (80-60 درصد)، یکی از مهمترین مواد مصرفی در صنایع داخل کشور بویژه ذوب آهن و آلومینیم است و جایگزین دیگری نیز ندارد.

ذاکری با بیان اینکه ایران با در اختیار داشتن 1.2 درصد از ذخایر فلوئوریت دنیا  و سهم استخراجی 0.82 درصد، یکی از اصلی­‌ترین تولیدکنندگان فلوئوریت با عیار متالورژیکی در منطقه به شمار می­‌آید، گفت: سهم ایران از صادرات جهانی فلوئوریت با داشتن بیش از 3.1 میلیون تن ذخیره احتمالی و 1.5 میلیون تن ذخیره قطعی فقط0.01 درصد است.

وی عیار نسبتاً بالای معادن و ذخایر فلوئوریت در ایران را عامل اصلی کاهش سهم ایران از صادرات جهانی فلوئوریت عنوان کرد و افزود : بازار داخلی مناسب برای کنسانتره بالای 60 درصد این محصول در صنایع ذوب و فولاد باعث عدم توجه معدنکاران به فرآوری و صرفاً اکتفا به سنگ­جوری دستی برای فروش هر چه سریع­تر محصول است که این امر باعث شده است که بازیابی فلوئوریت بسیار پایین و بخش قابل توجهی از آن به دپوهای باطله منتقل شود.

سرپرست پژوهشکده فرآوری مواد معدنی جهاددانشگاهی واحد تربیت مدرس افزود: تولید ماده اولیه مورد نیاز در صنایع شیمیایی تولید کننده اسید هیدروفلوئوریک (HF) و تفلون از دیگر دستاوردهای فرآوری و تولید کنسانتره عیار اسیدی فلوئوریت است.

ذاکری سایر کاربردهای فلوئوریت را در ساخت عدسی­‌های شیئی، منشور، شیشه­‌های فلینتی، شیشه­‌های سفید یا اوپال، لعاب سرامیک، پوشش‌های الکترودهای جوشکاری، کاتالیزور، مواد شیمیایی نظیر آلومینیوم‌تری فلوراید، مواد آرایشی عنوان کرد.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر، تمرکز فعالیت­های تحقیقاتی این مجموعه بر راه اندازی‌ واحد پایلوت تولید کنسانتره مذکور است تا بتوان با برآورد اقتصادی بهتر، فرایند مقدمات اجرای صنعتی آن را فراهم ساخت.

ذاکری در خاتمه اظهار امیدواری کرد که با اجرای موفق این طرح بتوان علاوه بر کارآفرینی برای نیروی انسانی، ارزش افزوده4 -3 برابری محصول، توسعه معادن مربوطه و کاهش حجم دپوهای باطله به خودکفایی در زمینه تولید این محصول دست یافت و شاهد صادرات این محصول به سایر کشورها باشیم.



منبع :

Menu