منابع مطالعاتی رتبه‌ی 4 منطقه 2 کنکور انسانی 95 :نرگس خداشناس

در مقاله‌ی زیر، نرگس‌سادات خداشناس، رتبه‌ی 4 منطقه‌ی 2 رشته‌ی انسانی از منابع مطالعاتی خودش برای شما می‌گوید...

منابع مطالعاتی رتبه‌ی 4 منطقه 2 کنکور انسانی 95 :نرگس خداشناس

در مقاله‌ی زیر، نرگس‌سادات خداشناس، رتبه‌ی 4 منطقه‌ی 2 رشته‌ی انسانی از منابع مطالعاتی خودش برای شما می‌گوید:


لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمائید چه رتبه‌ای را در چه رشته‌ای و از کدام شهر کسب کردید؟

نرگس‌سادات خداشناس هستم رتبه‌ی 4 منطقه‌ی 2 رشته‌ی انسانی از قم.

شما از کدام کتاب‌های کانون استفاده کردید؟

زرد عمومی، زرد اختصاصی، آبی روانشناسی، آبی جامعه‌شناسی و ریاضی و دین و زندگی و ادبیات عمومی.

کتاب زرد عمومی و زرد اختصاصی

کتاب زرد عمومی را چه زمانی تهیه کردید و چگونه از آن استفاده کردید؟

من کتاب زرد عمومی را نیم‌سال دوم تهیه کردم و از همان زمان سوالات عمومی رشته‌های مختلف را پاسخ دادم. کتاب‌های دیگری در بازار بودند که فقط سوالات عمومی رشته‌ی انسانی را داشتند ولی من به دلیل این‌که کتاب زرد عمومی، سوالات هر 5 رشته را داشت از این منبع استفاده کردم.

در کنکورهای هر سال یک سری سوالات مشابه وجود داشت حتی در رشته‌های مختلف سوالات تکراری هم بود و من در حین استفاده با این سوالات آشنا می‌شدم و وقتی کنکورهای مختلف را می‌زدم به من آرامش و اعتماد به نفس می‌داد و درس‌های عمومی تکرار و مرور می‌شد.


روش استفاده‌ی شما از کتاب زرد عمومی چگونه بود؟ درس‌محور بود یا آزمون محور؟

سوالات رشته‌ی خودمان را پاسخ نمی‌دادم. با این‌که کتاب رشته‌های دیگر در برخی دروس عمومی با ما متفاوت است (ادبیات سال سوم و عربی) ولی نکات آن‌ها را هم یادداشت می‌کردم که بعدا از آن‌ها استفاده کنم.


نظر شما درباره‌ی پاسخ تشریحی کتاب‌های زرد چه بود؟

پاسخ‌نامه‌ی زرد اختصاصی خیلی جامع و خوب بود هم گزینه‌های غلط را توضیح داده بود و هم این‌که توضیح داده بود که انحراف سوال کجا است و چون مطالب پرتکرار کنکور در درس‌های مختلف را در آن می‌دیدیم در نتیجه از مرور یک سری از کتاب‌ها هم بی‌نیاز می‌شدیم بخصوص تاریخ که حجمش خیلی زیاد بود. از یک سری درس‌های خاص همیشه در کنکور سوال می‌آمد و تکرار می‌شد من برای آن دروس وقتی می‌دیدم پاسخ‌نامه هست فقط درس‌نامه‌های آن را چند بار برای کنکور مرور می‌کردم.


شما اشاره کردید که کتاب زرد اختصاصی را به روش 3 روز یکبار کار می‌کردید؟کمی بیشتر توضیح می‌دهید؟

در ماه رمضان از خودم امتحان می‌گرفتم، 8 صبح شروع می‌کردم و بعدظهر چون خسته بودم شب نتیجه‌ی آزمون را بررسی می‌کردم و هر نصف روز 2 اختصاصی و 1 عمومی بررسی می‌کردم.


کتاب زرد عمومی را درس محور یا گروه محور کار می‌کردید؟

گروه آزمایشی محور کار می‌کردم مثلا هنر یک سال در زمان خودش.


کتاب‌های آبی اختصاصی رشته‌ی انسانی 


شما گفتید از کتاب‌های آبی اختصاصی رشته‌ی انسانی استفاده کردید. کتاب‌های آبی از دو بخش تشکیل شده یکی درس‌نامه‌ها و دیگری تست‌های شناسنامه‌دار طبقه‌بندی شده، هر کدام از این دو قسمت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

درس‌نامه‌ی روانشناسی و جامعه‌شناسی خیلی کامل بود و همه‌ی مطالب مهم کتاب در آن گنجانده بود و اگر آن‌ها را می‌خواندیم خیلی نیاز به خواندن کتاب نبود. برای ریاضی این‌که سوالات کانون و کنکور را از هم جدا کرده بود خوب بود. مقایسه هم می‌کردم و می‌دیدم برخی سوالات مشابه هستند به من آرامش می‌داد چون می‌دیدم سوالی که دارم در آزمون پاسخ می‌دهم در کنکور هم امکان طرح شدندش زیاد است.


یک موضوعی که همیشه هنگام تست زدن مطرح است پوشش مطالب است، یعنی این‌که همه‌ی مطالبی که در کنکور مطرح می‌شود در تست‌ها پوشش داده شده باشد، آیا تست‌های کتاب آبی این‌گونه بود؟

بله حتی مطالبی که در کنکور هم زیاد تکرار نشده بود و جاهای مهم کتاب هم نبود هم در سوالات کتاب آبی بود.


کتاب‌های آبی اختصاصی انسانی چه ویژگی‌هایی داشتند که براساس آن‌ها شما این کتاب‌ها را به دیگران توصیه می‌کنید؟

درس‌نامه‌ی این کتاب‌ها، خیلی کامل و جامع و خلاصه بود.

تست‌های کانون و کنکور را داشت، شباهت‌ها هم خوب بود و آرامش می‌داد.

این دید در بین برخی از دانش‌آموزان وجود دارد که سوال‌های کتاب آبی ساده است و دنبال کتاب با سوالات تالیفی هستند، نظر شما چیست؟

یک سری از سوالات که سوالات کنکور بود و اگر قرار است سوال کنکور ساده ارزیابی شود در هرصورت خود کنکور هم مشابه همین سوالات است.

سوالات کانون هم سطح‌های مختلفی داشت (ساده، متوسط و دشوار) و تیپ‌بندی شده بود و شامل همه‌ی سوالات با سطح‌های مختلف بود.


کتاب‌های آبی عمومی به ویژه ادبیات و دینی

استفاده از کتاب‌های آبی ادبیات و دینی چه کمکی به شما کرد؟

کتاب دینی خیلی هنگام آزمون‌ها به من کمک می‌کرد. این‌که پیام آیات سوالات کنکورهای سال‌های مختلف زیر همان آیه نوشته شده بود بخصوص پرتکرارهایش خیلی مفید بود به این ترتیب در طول سال می‌دانستم دینی را دارم خیلی خوب می‌خوانم و فهمیده‌ام و مشکلی با دینی نداشتم و کتاب هم برایم مفید بود.

کتاب‌های آبی در قسمت تست‌ها دو بخش دارند سوالات کانون و کنکور. در ادبیات تست‌ها تیپ‌بندی شده بود املا و لغت و آرایه و ... آیا این تیپ‌بندی‌ها به شما کمک کرد؟

مشاوران می‌گفتند جدا نکنید و سوالات را در هم بخوانید ولی خیلی خوب بود من در املا ضعیف بودم و این‌که این قسمت جدا بود هر شب کار می‌کردم به من کمک کرد و من فقط در املا و کلمات خاص مشکل داشتم و به این ترتیب در املا پیشرفت کردم. درس‌نامه‌ی ادبیات هم خیلی خوب بود و واژگان املایی داشت کمکم کرد.

در بحث پوشش مطالب حجم کتاب‌های آبی کانون مهندسی شده است و بهینه است، برخی از دانش‌آموزان ابتدای سال کتاب‌های حجیمی را تهیه می‌کنند که حتی در به اتمام رساندن آن‌ها هم به مشکل می‌خورند شما در استفاده از کتاب‌های آبی نظرتان در مورد این موضوع چیست؟توانستید به انتها برسانید؟

بله توانستم. کتاب‌های حجیم را فرصت نمی‌شود بخوانیم ولی کتاب‌های کانون حجم معقولی داشتند.

با توجه به تغییری که در کنکور شما در درس جامعه‌شناسی بود آیا درس‌نامه‌ی کتاب‌های آبی توانسته بود به شما کمک کند بتوانید از پس سوالات این درس بربیایید؟

به نظر من این درس مشابه کنکور سال گذشته بود و چون نمونه از سوالات سال قبل در این کتاب بود بله و درصدم هم بد نشد، این درس را در کنکور حدود 81 درصد زدم. برای من سوالات کنکور جدید نبود و قبلا مشابه آن‌ها را دیده بودم.


تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه

منابع مطالعاتی رتبه‌ی 4 منطقه‌ی 2 رشته‌ی انسانی:نرگس خداشناس
Menu