بهترین روش تعامل با افراد سالخورده

یک روانشناس گفت: فعالیت‌های اجتماعی و برقراری روابط عمیق عاطفی با خانواده از عوامل مهم سلامت روان سالمندان به شمار می‌رود.

بهترین روش تعامل با افراد سالخورده


 فرشته کریمی زاده روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: سالمندان گنیجه ای ارزشمند از تجربه هستند و برقراری ارتباط درست و موثر با آنها نه تنها برای سالمندان بلکه برای اطرافیان آنها نیز بسیار مفید است.

کریمی زاده ادامه داد: سالمندی در افراد مختلف متفاوت است و برای هرکس هنگامی شروع می شود که روابط و فعالیت های اجتماعی فرد به تدریج کم شود؛ ولی به طور کلی سن ۶۰ سالگی را می توان آغاز این دوران دانست. 

وی تاکید کرد: هر چه قدر سالمند فعالیت و روابط اجتماعی بیشتری داشته باشد، سلامت روان او نیز افزایش پیدا می کند.

کریمی زاده ضمن اشاره به این نکته که مهم‌ترین مشکل سالمندان عدم اعتماد به نفس است، افزود: تنها بر طرف کردن نیاز های جسمی و حضور فیزیکی برای سالمندان کافی نیست، بلکه افراد باید ضمن احترام کافی به آنها با بزرگترهایشان مشورت کنند و برای آنها ارزش قائل شوند.

 این روانشناس اظهار داشت: خانواده و اطرافیان سالمند نقش بسیار مهمی در حس سرزندگی او دارند به طوری که با برقراری روابط عاطفی عمیق عاطفی با سالمندان و توجه به نیازهای روحی آنان می توان سلامت روان این گنیجه های تجربه را تضمین کرد.

وی بیان کرد: کمک به سالمندان جهت استفاده از توانایی هایشان بهترین راه برای افزایش امید در آنها محسوب می‌شود.

کریمی زاده یادآورشد: از آنجایی که بیماری های روحی و جسمی ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند، باید به هر 2 نیاز سالمندان توجه داشت و با فراهم آوردن زمینه فعالیت و روابط اجتماعی سالمند، طول عمر این عزیزان را افزایش داد.

وی در پایان تاکید کرد: هرگز نباید ارتباط سالمندان با محیط اجتماعی قطع شود حتی اگر سالمند بیمار است باید شرایط برقراری روابط اجتماعی آنها فراهم شود.

منبع :

Menu