عسلک‌های پایتخت ساز خداحافظی کوک می‌کنند

رییس کمیسیون بهداشت و سلامت شورای شهر تهران از برگزاری کار گروه مشترک بین جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست و کمیسیون بهداشت و سلامت شورای شهر تهران تا خداحافظی کامل عسلک‌ها (سفید بالک ها) خبر داد.

عسلک‌های پایتخت ساز خداحافظی کوک می‌کنند



رحمت الله حافظی رییس کمیسیون بهداشت و سلامت شورای شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛اظهار داشت :با فعالیت هایی که سازمان های مختلف برای مقابله با این حشرات داشته اند ،امسال نسبت به سال های گذشته تعداد این حشرات کاهش یافته است .

وی افزود : این حشرات آفت درجه 2 محسوب شده  و به طور مستقیم برای سلامتی انسان ضرری ندارند و فقط موجب آزار و اذیت کودکان و مخصوصا سالمندان می شود که اگر از ماسک های معمولی هم استفاده شود می توان به مقدار زیادی از تبعات آن رهایی یافت.

رییس کمیسیون بهداشت و سلامت شورای شهر تهران تصریح کرد : ما تا 2 سال قبل هم دستگاه متولی مشخصی برای مقابله با سفید بالک ها نداشتیم اما کار گروهی بین وزارت جهاد کشاورزی،سازمان محیط زیست و شهرداری تهران تشکیل شد که در این کارگروه به برنامه ریزی مشترکی دست پیدا کردیم و انتظار داریم این کار گروه تا از بین رفتن کامل  این سفید بالک ها به فعالیت خود ادامه دهد.

وی در خصوص این که آیا متولی مشخصی برای مقابله با این پدیده وجود دارد یا خیر توضیح داد :در سال 93 و 94 هرکدام از این دستگاه ها مقابله با این پدیده را جز وظایف خود نمی‌دانستند اما بعد از نشست مشترک پذیرفتند که هرکدام عهده دار قسمتی از کار شوند.

حافظی در خصوص زمان برگزاری این کارگروه و این که این کار گروه تا چه زمانی به کار خود ادامه می دهد بیان کرد : این کارگروه هر سال اردیبهشت یا خرداد برگزار می شود و جلسات آن تا اواخر تابستان یا پاییز هم ادامه پیدا می کند.

وی در خصوص علت پیدایش این حشرات ریز سفید رنگ تصریح کرد :علت پیدایش این موضوع استفاده ی بی رویه از سموم کشاورزی و آفت کش ها در استان های غربی تهران است که باعث شده تعداد این حشرات افزایش پیدا کند و با وزش باد های غرب به شرق به استان های شرقی از جمله تهران سرایت کرده و ماندن آن ها باعث تخم گذاری آن ها در تهران شده است.

حافظی در خصوص بهترین روش های مقابله با این حشرات ریز سفید رنگ خاطرنشان کرد :در ابتدا این موضوع نو بود و اطلاعات کافی برای مقابله با این پدیده وجود نداشت اما بعد از برگزاری جلسات متعدد و نشست با کارشناسان محیط زیست به روش هایی رسیدیم که از جمله می توان به  استفاده از ربان های زرد رنگ چسب ناک ،روش آبشویه و سموم کشاورزی اشاره کرد اما این سموم تهدیداتی هم برای محیط زیست به همراه دارد و موجب از بین بردن سایر حشراتی که برای گیاهان مفید هستند می شود و از این بین روش آبشویه مناسب ترین روش محسوب می شود.

منبع :

Menu