تحلیل درس موسیقی آزمون سراسری سال 1395
با توجه به روندی که کنکور سراسری در سالهای اخیر به خود گرفته، امسال درس موسیقی ما را شگفت زده نکرد. شاید بزرگترین شگفتی امسال را بتوان دوباره مطرح شدن مبحث فراموش شده و گستردهی «علائم، اختصارات و اصطلاحات» در نظر گرفت، که البته حضور این مبحث را می شد از کنکورهای کارشناسی ارشد سال های اخیر حس کرد و این به ما گوشزد می کند که به عنوان متقاضی ورود به رشت هی موسیقی در دانشگاه های سراسری، مرور کنکورهای کارشناسی ارشد این رشته امری ضروریست.
طبق عادت کنکور در سال های اخیر شاهد هرچه تخصصی تر و تلفیقی تر شدن (هرچند بی مورد و غیرکاربردی) شدن سوالات در مباحث مختلف بودیم. به طور مثال در مبحث آکوردشناسی، دیگر به سوالات مربوط به آکوردهای سه صدایی و چهارصدایی عادی بسنده نشده (بلکه حتی سوالی هم از این مورد مطرح نشده!) و طراحان ما را به سمت مسائلی تخصصی در این مبحث سوق می دهند (آکورد ششم ناپلیتن و آکوردهای پنج صدایی) که دانستن آن ها به افرادی که متقاضی ورود به رشته ی موسیقی نیستند، کاملاً غیرضروری است.
فرم شناسی در هیچ سالی به اندازه ی امسال در کنکور سراسری مطرح نگردیده است و چهار عدد از سوال ها را به خود اختصاص داده است و اهمیت این مبحث را خاطرنشان می کند. سازشناسی غربی همچنان بیشترین تعداد سوالات را در بین مباحث از آن خود دارد. تلفیق مباحث سازشناسی «ایرانی» و «غربی» و «مدشناسی ایرانی» و «گام های غربی» همچنان در هر مورد اما همان یک سوال خود را حفظ کرده اند.
در بررسی کنکور اخیر باید در نظر گرفت که امسال در هیچ یک از مباحث «تاریخ موسیقی» و «فواصل» سوالی مطرح نشده و در عوض ما شاهد حضور پررنگ تر مبحث «شناخت مدهای ایرانی» بودیم.
در آخر لازم به ذکر است که سطح درس موسیقی در کنکور سراسری سال به سال در حال افزایش است، اما همچنان حتی مرور کنکورهای سال های پیشین می تواند ما را به جوابگویی برخی سوالات تکراری (سوال 223 تکراری عینی از کنکور سال قبل آن است!) راهنمایی کند. این اما نه تنها از بار مسئولیت داوطلبان، بالاخص متقاضیان رشته ی موسیقی، کم نمی کند که آن ها را موظف می کند تا هرچه بیشتر درس های تخصصی خود را جدی بگیرند.
احمد رضائی، مسئول درس موسیقی