جرم یک سیاهچاله 660 میلیون برابر خورشید تعیین شد

تیمی از ستاره‌شناسان برای نخستین بار توانسته‌اند جرم دقیق یک سیاهچاله را اندازه‌گیری کنند که 660 میلیون برابر جرم خورشید است.

جرم یک سیاهچاله 660 میلیون برابر خورشید تعیین شد

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دانشمندان با استفاده از داده‌های وضوح بالای تلسکوپ آلما در شیلی توانستند سرعت یک صفحه گاز مولکولی و غبار سرد را در اطراف یک ابرسیاهچاله غول‌پیکر در مرکز کهکشان بیضوی NGC 1332 تعیین کنند.

برای محاسبه جرم این سیاهچاله، ستاره‌شناسان ابتدا می‌باید سرعت غباری را که در اطراف آن گردش می‌کرد، اندازه‌گیری می‌کردند.

کهکشان NGC 1332 در جنوب آسمان در فاصله 37 میلیون سال نوری از زمین قرار دارد. کهکشان‌های بیضوی به داشتن ابرسیاهچاله‌های مرکزی مشهور هستند. نزدیک به یک دهم این کهکشان‌ها حاوی گاز مولکولی و غبار سرد هستند که در مرکز آن‌ها گردش می‌کنند.

این صفحه‌ها در نور مرئی مشابه تصاویر تلسکوپ هابل به شکل سایه‌های تاریک در برابر پس‌زمینه درخشان نور ستاره‌ای در مرکز یک کهکشان دیده می‌شوند. اما تلسکوپ آلما می‌تواند نور طول موج رادیویی منتشر شده توسط مولکول‌ها را در این ساختار‌ها رصد کند.

محققان بر روی انتشار موج رادیویی از مولکول‌های مونوکسیدکربن تمرکز کردند زیرا سیگنال این مولکول درخشان بوده و توسط آلما قابل رصد است.

آن‌ها با نقشه‌برداری از گردش این صفحه با داده‌های وضوح بالا توانستند جرم دقیق NGC 1332 را 660 میلیون برابر خورشید با نرخ عدم قطعیت 10 درصد تعیین کنند.

این یکی از دقیقترین سنجش‌های انجام شده در مورد جرم یک سیاهچاله مرکز کهکشان است. این یافته‌ها می‌تواند به درک بهتر چگونگی شکل‌گیری کهکشان‌ها و ابرسیاهچاله‌های غول‌پیکر آن‌ها کمک کند.

این یافته‌ها در مجله Astrophysical منتشر شده است.

منبع :

Menu