تولید حسگر مبتنی بر گرافن برای شناسایی آلودگی هوا در خانه

یک حسگر مبتنی بر گرافن که به شکل فوق‌العاده‌ای می‌تواند آلودگی هوای مضر را در خانه تشخیص دهد، توسط دانشمندان دانشگاه ساوث‌همپتون و موسسه علم و فناوری پیشرفته ژاپن تولید شده است.

تولید حسگر مبتنی بر گرافن برای شناسایی آلودگی هوا در خانه

به گزارش سرویس علمی ایسنا، این حسگر می‌تواند در مبارزه با سندروم ساختمان بیمار که معمولا با علائمی مانند سردرد و مشکلات تنفسی همراه است، مفید باشد. هوای آلوده در فضای خانه می‌تواند این مشکلات سلامتی را افزایش دهد.

گرافن یک لایه بسیار نازک از کربن خالص است؛ یک لایه فشرده از اتم‌های کربن که در یک شبکه لانه زنبوری شش ضلعی به هم متصل است. گرافن باریکترین و سبکترین ماده شناخته شده با حساسیت بالا در شناسایی گازهای شیمیایی است.

حسگرهای محیطی امروزی می‌توانند گازهای شیمیایی را تنها با غلظت بخش در میلیون (ppm) شناسایی کنند. آن‌ها نمی‌توانند غلطت‌های پائین بخش در میلیارد (ppb) را شناسایی کنند.

اما حسگر تازه ابداع شده گرافن به قابلیت‌های پیشرفته شناسایی غلظت‌های پائین ppb مجهز است. این قابلیت آن را قادر می سازد هر نوع مولکول دی‌اکسید‌کربن و همچنین مولکول‌های گاز ترکیب آلی فرار را که درون ساختمان‌های مختلف و خانه‌ها وجود دارند در هر جا شناسایی کند. این مولکول‌ها حتی در کالاهای خانگی و مبلمان نیز وجود دارند.

این تحقیق در مجله Science Advances منتشر شده است.

منبع :

Menu