خدمات ویژه کتابخانه ملی به کودکان طالب دانش

کتابخانه ویژه کودکان و نوجوانان کتابخانه ملی با 250 هزار نسخه کتاب، گنجینه‌ای ارزشمند برای پاسخگویی به سوالات و کنجکاوی‌های این قشر است.

خدمات ویژه کتابخانه ملی به کودکان طالب دانش

کتابخانه ویژه کودکان و نوجوانان کتابخانه ملی با 250 هزار نسخه کتاب، گنجینه‌ای ارزشمند برای پاسخگویی به سوالات و کنجکاوی‌های این قشر است.

به گزارش سایت کانون فرهنگی آموزش به نقل از ایرنا، کودکان و نوجوانان تلاش دارند، دنیای اطراف خود را بهتر بشناسند، علت پدیده های طبیعی را بدانند و با کشورهای دیگر و مناطق مختلف جهان آشنا شوند.

آنان تمایل دارند از گذشته خود بیشتر بدانند، با اجتماع و مسائل آن آشنا شده و چهره و شخصیت های مهم ملی و جهانی را بشناسند. 

کنجکاوی های آنها باعث می شود، شروع به پرسش کنند و یا برای دسترسی به اطلاعات مورد نیاز خود در منابع مختلف به جستجو بپردازند. 

اینجاست که لزوم شناخت انواع کتاب های داستانی و غیرداستانی احساس می شود.

بسیاری از نوشته ها و کتاب ها هستند که کودک و نوجوان به خواندن و شنیدن آن عشق می ورزند زیرا باعث بروز و ظهور استعدادها و افزایش سطح آگاهی های آنها می شوند.

تشویق و ترغیب کودکان به مطالعه این کتابها، باعث آشنایی آنها با زمینه های مختلف دانش بشری و افزایش مهارت های آنها می شود.

کتاب های کودکان و نوجوانان برای محدوده سنی سه تا 17 سال نوشته شده و در پنج گروه سنی «الف» (3 تا 5 سال)، «ب» (6 تا 8 سال)، «ج» (9 تا10 سال)، «د» (11 تا 13 سال)، «هـ» (14 تا 17 سال) دسته بندی می شوند.

** کتابخانه ای با حدود 250 هزار نسخه کتاب ویژه کودکان 

مدیرکل اطلاع رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به وجود گنجینه ای ارزشمند با حدود 250 هزار نسخه کتاب ویژه کودکان و نوجوانان در این سازمان به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: کتابخانه کودک و نوجوان کتابخانه ملی از زمان راه اندازی در سال 1385 سعی کرده در زمینه دکوراسیون، فراهم آوری منابع ، ساختار فیزیکی و فهرست نویسی الگویی برای سایر کتابخانه های کودک و نوجوان در سراسر کشور باشد.

رضا شهرابی افزود: بر اساس قانون واسپاری، کتابها در رده های سنی کودکان و بزرگسالان واسپاری می شود، یعنی هر ناشری که کتابی را چاپ می کند، موظف است دو نسخه آن را به کتابخانه ملی ارسال کند بنابراین دو نسخه از همه کتابهای منتشر شده در حوزه کودکان را در اختیار داریم.

وی کتابخانه کودکان و نوجوانان این سازمان را گنجینه ارزشمندی دانست که در آن حدود 250 هزار نسخه کتاب برای گروه های سنی اول، ب ،ج و د نگهداری می شود.

شهرابی با بیان اینکه کتابهای لاتین نیز در این کتابخانه به صورت محدود وجود دارد، گفت: وظیفه اصلی ما نگهداری کتابهای فارسی است که در کشور چاپ می شوند اما کتابهای لاتین نیز در اختیار داریم که یا اهدا و یا در بعضی از نمایشگاه ها خریداری شده است.

** شرایط عضویت 

شهرابی اضافه کرد: اکنون افراد عضو و فرزندان کارکنان عضو کتابخانه ملی می توانند از این منابع استفاده کنند اما تا اطلاع ثانوی عضویت برای دیگران مقدور نیست زیرا ساز و کارهای سختی وجود دارد.

به گفته وی، مراجعه کودکان و نوجوانان به تنهایی به کتابخانه ملی به دلیل مسیر آن دشوار است مگر اینکه به همراه والدین عضو خود به این مکان مراجعه کنند.

** بازدید گروهی دانش آموزان 

مدیرکل اطلاع رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: بطور میانگین روزانه دو تا سه گروه از دانش آموزان مدارس ابتدایی و راهنمایی از این مکان بازدید و از منابع کتابی و غیر کتابی آن استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه استقبال از این بازدیدها در زمان بازگشایی مدارس بیشتر است، افزود: مربیان و مسئولان مدارس ابتدایی و راهنمایی که علاقه مند به برخورداری از امکانات این مجموعه هستند می توانند با درخواست کتبی دانش آموزان را به این مکان فرهنگی بیاورند.

** قصه خوانی برای کودکان 

شهرابی با بیان اینکه در برخی مواقع، جشنواره و کارگاه های قصه خوانی و آشنایی با کتاب و مرمت آن در طول سال در کتابخانه کودکان و نوجوانان برگزار می شود، ادامه داد: در برخی از ایام خاص، از نویسندگانی مانند مصطفی رحماندوست درخواست می کنیم، کتابهای خود را برای بچه ها در این مکان بخوانند.

به گفته وی، علاوه بر کودکان و نوجوانان، پژوهشگران این حوزه هم می توانند از تالارهای کتابخانه کودک و نوجوان و منابع آن به منظور کارهای پژوهشی و تحقیقاتی استفاده کنند.

** خدمات به کودکان کم بینا و نابینا

مدیرکل اطلاع رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان اینکه کودکان خاص مانند افراد کم بینا و نابینا نیز می توانند از کتابخانه مخصوص نابینایان این کتابخانه استفاده کنند، گفت: برای این افراد دستگاه های درشت کننده و نرم افزارهای مخصوص که متن را به صدا تبدیل می کنند، تعبیه شده است.

وی با اشاره به وجود منابع غیرکتابی نظیر بازی های فکری، پازل، مجلات و لوح های فشرده در این کتابخانه خاطر نشان کرد: این منابع نیز به خارج از کتابخانه امانت داده نمی شود و افراد می توانند در این مکان از آنها بهره مند شوند.

به گفته شهرابی، نشریه کیهان بچه ها از شماره یک تاکنون، در این کتابخانه وجود دارد و علاقمندان می توانند آن را مطالعه کنند.

** راه اندازی کتابخانه دیجیتال 

شهرابی با بیان اینکه کتابخانه دیجیتال در حوزه کودکان راه اندازی شده است، توضیح داد: تعدادی از کتابها به صورت اسکن تمام متن روی وبسایت کتابخانه کودکان و نوجوانان وجود دارد که افراد می توانند کل کتاب را بدون هیچ محدویتی بخوانند.

وی با اشاره به محدودیت برای اسکن برخی کتابها گفت: با اجازه برخی از ناشران و نویسندگان، حدود هشت هزار عنوان کتاب را روی وبسایت داریم که علاقمندان می توانند با مراجعه به وبسایت آن به آدرس www.nlai.ir بخش کتابخانه کودکان و نوجوانان 

آن را مطالعه کنند.

شهرابی اضافه کرد: علاقمندان به کتابهای کودک و نوجوان می توانند به جز روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت 16-8 از مجموعه با ارزش و بی نظیر کودک و نوجوان کتابخانه ملی بازدید و از آن استفاده کنند.

منبع :

Menu