تولید قارچ خوراکی دارویی 'ارینجی' در جهاد دانشگاهی

عضو هیات علمی سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی از انجام مراحل تولید و زراعی سازی قارچ خوراکی ـ دارویی 'ارینجی' در مشهد توسط گروه پژوهشی بیوتکنولوژی قارچ‌های صنعتی این سازمان خبر داد.

تولید قارچ خوراکی دارویی 'ارینجی' در جهاد دانشگاهی

به گزارش گروه علمی ایرنا از جهاد دانشگاهی، جواد جانپور با اشاره به اینکه ارزش غذایی این قارچ ها در داشتن مقادیر قابل توجهی از پروتئین ها، ویتامین ها و مواد معدنی است، افزود: مصرف این نوع قارچ که کالری و قند کمی دارد و بدون نشاسته است، برای افراد دارای اضافه وزن و مبتلایان به دیابت بسیار توصیه شده است.

به گفته وی، قارچ ارینجی حاوی ترکیب پیشگیرانه از سرطان، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از پیری زودرس است.

عضو هیات علمی سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به اینکه قارچ ارینجی از تجمع چربی در کبد جلوگیری می کند، افزود: مواد معدنی موجود در این قارچ سبب افزایش هموگلوبین خون می شود و در نتیجه برای افراد مبتلا به عارضه کم خونی، بسیار مناسب است.

وی اظهار کرد: علاوه بر اینکه این قارچ دارای خصوصیت ضد باکتریایی است و در مقابله با بیماری هایی که عامل باکتریایی دارند، بسیار مفید و مؤثر است، نقش اساسی در فیزیولوژی و سوخت و ساز بدن برعهده دارد.

جانپور عنوان کرد: نژاد تجاری پرمحصول این قارچ خوراکی - دارویی توسط گروه پژوهشی زیست فناوری قارچ های صنعتی سازمان جهاد دانشگاهی از کره جنوبی وارد کشور شده و مراحل تولید و زراعی سازی این قارچ با نظارت گروه انجام شده است.

وی به بحران کمبود آب در کشور و مصرف زیاد آب در تولید قارچ خوراکی دکمه ای اشاره و تصریح کرد: قارچ خوراکی - دارویی ارینجی به رغم داشتن تمام خصوصیات مطلوب تغذیه ای و دارویی، میزان مصرف آب بسیار کمتری را نسبت به قارچ خوراکی دکمه ای دارد.

جانپور ادامه داد: در برخی مراحل تولید قارچ دکمه ای استفاده از سموم قارچ کش و حشره کش اجتناب ناپذیر است، از این رو نمی توان این محصول را به طور کامل ارگانیک دانست، اما به دلیل تفاوت تولید بستر کشت در قارچ ارینجی، استفاده از سموم کشاورزی و کودهای شیمیایی می تواند به صفر برسد و محصولی تمام ارگانیک تولید کرد.

عضو هیات علمی سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: تحقیقات روی این قارچ در مورد بهینه سازی بستر کشت و همچنین تولید صنعتی آن از دو سال پیش آغاز و اوایل شهریورماه سال جاری تولید نیمه صنعتی آن در پایلوت تحقیقاتی – تجاری سازمان شروع شده است. 

وی تصریح کرد: در میان قارچ های صدفی، قارچ ارینجی با رنگ کلاهک کرم تا قهوه ای روشن به طور طبیعی در جنوب اروپا و مناطق مرکزی آسیا و آفریقای جنوبی رشد می کند. این قارچ، دارای یکی از بزرگترین اندام های باردهی در بین گونه های قارچ های خوراکی است؛ عطر دلپذیر و کیفیت پخت مناسب و ماندگاری طولانی، آن را در ردیف مرغوب ترین قارچ های خوراکی قرار داده است.

منبع :

Menu