تولید ریزجلبکهای خشک‌شده تحت شرایط خلأ و سرمای پایین در کشور

محققان بانک میکروارگانیسم‌های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران موفق شدند انواع متنوعی از جلبک‌های خشک شده تحت شرایط خلأ و سرمای پایین (لیوفلیزاسیون) را تولید کنند.

تولید ریزجلبکهای خشک‌شده تحت شرایط خلأ و سرمای پایین در کشور

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در این باره گفت: تهیه آمپول‌های لیوفیلیزه به عنوان راهکار اساسی جهت حفظ و نگهداری میکروارگانیسم‌ها از دیرباز مرسوم بوده و این بار در مورد جلبکها استفاده شده است. نتایج آزمایشات کنترل کیفی به خوبی اثربخشی این روش را در نگهداری جلبکها نمایان کرد و از این پس بانک میکروارگانیسم‌های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران قادر خواهد بود جهت تضمین دوام ریزجلبک‌ها و تسهیل در انتقال، آنها را به صورت لیوفیلیزه در شکل آمپول‌های نگهداری و زیتوده در حجم بالاتر جهت مصارف صنعتی و تحقیقاتی ارائه کند.

وی افزود: به طور کلی فرایند لیوفیلیزاسیون جدای از تضمین حیات میکروبها در طولانی‌مدت منجر به حفظ ساختارهای مفید میکروارگانیسم‌ها می‌شود و در مورد جلبک‌های ارزشمند صنعتی، این روش به حفظ ارزش غذایی و دارویی جلبک‌ها و همچنین افزایش ماندگاری ترکیبات طبیعی موجود در ساختارهای ریزجلبکی از قبیل ویتامین‌ها، ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و رنگهای طبیعی می‌انجامد.

شاهزاده فاضلی خاطرنشان کرد: شکل خشک شده و یا پودرشده ریزجلبک‌ها کاربردهای فراوانی در صنایع شیلات، دارویی، بهداشتی، آرایشی و غذایی دارد و خدمت ارائه شده از سوی مرکز می‌تواند نیازهای تحقیقاتی دانشمندان، محققان، استادان و دانشجویان حوزه زیست‌فناوری را رفع کند.

منبع :

Menu