اردک زنده به جای توپ در هورسبال!

هورسبال ورزشی شبیه به چوگان است که در سال‌های اخیر توجه بیشتری به آن شده است. این ورزش ریشه در کشور آرژانتین دارد و از هفت سال پیش در سطح جهانی مسابقات آن برگزار می‌شود.

اردک زنده به جای توپ در هورسبال!

به گزارش ایسنا، هورسبال ورزشی است که بر روی اسب انجام می‌شود. در این بازی اسب‌سواران تلاش می‌کنند تا توپی را داخل یک حلقه‌ای به قطر یک متر بیندازند.

هورسبال ترکیبی از چوگان، راگبی و بسکتبال است. این رشته جزو 10 رشته‌ای است که از طرف فدراسیون جهانی اسب سواری به رسمیت شناخته شده است.

این ورزش از رشته ورزشی "پاتو" که ریشه در کشور آرژانتین دارد در سال 1941 فدراسیون پاتوی آرژانتین پایه‌گذاری شد و در سال 1953 این ورزش، ورزش ملی آرژانتین شناخته شد. در زمان قدیم به جای توپ در "پاتو" از اردک زنده استفاده می‌شد!

این ورزش کم کم در سراسر اروپا و کشورهای قاره‌های دیگر گسترش یافت. در حال حاضر فدراسیون جهانی هورسبال 18 عضو دارد که الجزایر، آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، چین، قرقیزستان و مکزیک را در بر دارد.

در ورزش هورسبال دو تیم با هم بازی می‌کنند که هر کدام 4 ورزشکار دارند. آن‌ها باید حداقل 3 پاس بین سه ورزشکار بدهند و سپس توپ را در یک حلقه پرتاب کنند. بازی بر روی زمین صاف که غالبا ماسه‌ای است برگزار می‌شود.

حریفان باید از پرتاب شدن توپ به داخل حلقه جلوگیری کنند. آن‌ها می‌توانند این کار را با بیرون راندن بازیکنان حریف از زمین خودشان انجام دهند یا اینکه توپ را از حریف بگیرند. آن‌ها باید در حین گرفتن توپ بر روی زمین اسب بمانند و اگر این اتفاق نیفتد پنالتی به حساب می‌آید.

مسابقه‌های بین‌المللی مختلفی برای این رشته ورزشی وجود دارد که عبارتند از: بازی‌های قهرمانی اروپا، مسابقه‌های قهرمانی جهان و مسابقه‌های لیگ قهرمانان FIHB.

مسابقه‌های قهرمانی اروپا قدیمی‌ترین این مسابقه‌ها است و اولین دوره آن در سال 1992 در پاریس برگزار شده است.

بازی‌های قهرمانی جهان هورسبال تاکنون دوبار برگزار شده‌اند. دور اول این مسابقه‌ها در سال 2008 در یونت دولیما برگزار شد. تیم‌های شرکت کننده آرژانتین، اتریش، بلژیک، برزیل، کانادا، فرانسه، آلمان، انگلیس، ایتالیا، پرتغال و اسپانیا بودند. فرانسه در این مسابقه‌ها قهرمان شد، اسپانیا مدال نقره و پرتغال مدال برنز گرفت. دور دوم مسابقه‌ها نیز در سال 2012 مونت پولیه برگزار شد که باز هم فرانسه مدال طلا، اسپانیا مدال نقره و پرتغال مدال برنز این رقابت‌ها را کسب کرد.

منبع :

Menu