کشت میوه رازبری برای اولین بار در کشور

محققان پژوهشکده کشاورزی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران برای نخستین بار در کشور موفق به کشت و تولید میوه رازبری (Raspberry) در منطقه دشت ناز ساری شدند.

کشت میوه رازبری برای اولین بار در کشور

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر بتول حسین‌پور، مجری طرح با اعلام این خبر گفت: رازبری نوعی تمشک است و با تمشک سیاه معمول که در ایران یافت می‌شود، تفاوت‌هایی از جمله رنگ قرمز گوجه‌ای و ترش‌بودن آن نسبت به تمشک رایج در ایران دارد.

وی افزود: این نوع توت میوه توخالی است و به جای تیغ بر روی ساقه دارای بافت کرکی است. این میوه دارای خواص دارویی و غذایی بالا شامل انواع ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی مفید به میزان زیاد است و عصاره تولیدی از این گیاه اثرات تائید شده‌ای در درمان بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزا و دیابت دارد. میوه این گیاه ارزش غذایی و تجاری بالایی دارد و میوه‌ بسیار گران و با تقاضای بالا است.

حسین‌پور اظهار کرد: تولید این گیاه از طریق کشت بافت در منطقه دشت ناز ساری و با هدف بررسی تولید تجاری با موفقیت انجام شد که باردهی این گیاه در این منطقه نشان‌دهنده فرصت مناسب برای تولید تجاری و انبوه آن و عرضه به بازار در استان مازندران است.

منبع :

Menu