انقلاب در رنگ با فناوری کوانتوم در تلویزیون‌های ال سی دی

یک شرکت تحقیقاتی چینی در عرصه فناوری بتازگی موفق شد جدیدترین تلویزیون کوانتومی را در سایز 65 اینچ / 165.1 سانتی متر به بازار عرضه کند.

انقلاب در رنگ با فناوری کوانتوم در تلویزیون‌های ال سی دی

به گزارش ایرنا، شرکت چینی تی سی ال (TCL) با همکاری شرکت کیو دی ویژن (QD Vision) اقدام به ارائه تلویزیون 65 اینچی مبتنی بر نقاط کوانتومی کرده است، این نمایشگر از علمکرد رنگی بالایی برخوردار است.

این دومین تلویزیون Color IQTM این شرکت چینی است که بعد از موفقیت محصول 55 اینچی خود در دسامبر سال گذشته به بازارعرضه می شود، هر دوی این محصولات عملکرد بالایی داشته که این ویژگی به دلیل استفاده از نقاط کوانتومی و فناوری از کیفیت بالای رنگ با قدرت Color IQTM برخوردار است. 

موفقیت تی سی ال به دلیل نوآوری انجام شده در این حوزه است، در سه ماهه اول سال 2015، سهام این شرکت شروع به رشد کرد به طوری که در حال حاضر سومین نام تجاری بزرگ در حوزه تلویزیون های LCD در جهان است، فناوری Color IQTM به دلیل استفاده از نقاط کوانتومی هزینه بسیار کمی دارد و می تواند قیمت تمام شده LCDها را به شدت کاهش دهد، برپایه اظهارات مسوولان این شرکت، فناوری نقاط کوانتومی موجب شده تا نرخ عملکرد رنگی این تلویزیون ها به 110 درصد تمام طیف NTSC برسد در حالی که این رقم برای LCDهای موجود در بازار 60 تا 70 درصد است.

' ای هاو ' مدیرعامل شرکت تی سی ال گفت: فناوری نقاط کوانتومی موجب بهبود عملکرد رنگی نمایشگر می شود، در این نمایشگرها، بیننده می تواند تفاوت نقاط کوانتومی را به خوبی مشاهده کند.

نانوبلورهای نیمه هادی که به آن ها نقاط کوانتومی (Quantum Dot -QD) نیز گفته می شود، به طور گسترده توسط محققان مختلف برای استفاده در دیودهای نشر کننده نور (LEDs)، لیزرها و سلول های خورشیدی مورد مطالعه قرار گرفته اند.

نقاط کوانتومی امروزه استفاده های گوناگونی درصنعت و پزشکی دارند، در صنعت از کوانتوم داتها برای ساخت لامپهای ال ای دی، باتری های خورشیدی و... استفاده می شود، در پزشکی نیز از کوانتوم داتها برای طراحی و ساخت نانوبیوسنسورهای بسیارحساس و با پایداری نوری بالاتر نسبت به رنگریزه های مرسوم استفاده می شود.

منبع :

Menu