ایجاد خاصیت آنتی باکتریال درفرش‌های ماشینی با نانوذرات

محققان ایرانی درطرحی تحقیقاتی- صنعتی با استفاده از نانوذرات موفق به تولید نخ هایی با خاصیت ضد باکتری شدند، استفاده از این نخ‌ها دربافت فرش‌های ماشینی سبب تولید فرش با خاصیت ضد باکتری شده است.

ایجاد خاصیت آنتی باکتریال درفرش‌های ماشینی با نانوذرات

به گزارش ایرنا دکترخشایارمهاجر شجاعی در این زمینه گفت: این نخ ها در بافت فرش های ماشینی به کار رفته و سبب می شود که فرش نهایی خاصیت ضد باکتری داشته ودر مراکز پر رفت و آمد دچار بوگرفتگی نشود.

وی بیان کرد: میکروب ها، باکتری ها و میکرو ارگانیسم ها مانند کورینه باکتریوم گزروزیس، از دلایل اصلی ایجاد بیماری ها، عفونت ها و ایجاد بوی بد هستند، استفاده از مواد ضدعفونی کننده که منجربه کاهش فعالیت این موجودات می شود، ضروری است.

مهاجرشجاعی با اشاره به اینکه فعالیت ضدمیکروبی نقره به اثبات رسیده گفت: هدف اصلی این طرح تولید فرش آنتی باکتریال، برای جلوگیری از بوگرفتن فرش دراثر تماس عرق بدن با سطح آن در مراکز پر رفت وآمد مانند مساجد و نواحی مسکونی است.

وی ادامه داد: نتایج این طرح تحقیقاتی حاکی از ثبات بالای مواد آنتی باکتریال مورد استفاده بر روی فرش ماشینی از جنس پلی استر است، ازجمله مهم ترین مزایای این طرح می توان به جلوگیری از بوگرفتگی فرش ونیزممانعت از رشد باکتری هایی گرم مثبت وگرم منفی مانند E.Coli ، به کمک نانوذرات نقره ومس است، تمامی موارد مطرح شده در این زمینه، نتیجه یکسری تحقیقات علمی صورت گرفته در مقیاس صنعتی است.

به گفته این محقق، در این پروژه صنعتی– تحقیقاتی، پایدارسازی مواد آنتی باکتریال بر پایه نانوذرات نقره بر روی فیلامنت پلی استر انجام شده است، کاربرد اصلی این طرح بیشتر متمرکز برصنایع فرش ماشینی است.

مهاجرشجاعی بیان کرد: برغم افزایش درمیزان هزینه های تولید، داشتن ویژگی ضد باکتری با ماندگاری بالا درفرش ماشینی استفاده از آن را در مکان های شلوغ، با توجه به ارتباط مستقیم مردم با سطح فرش ماشینی مناسبترکرده است.

وی گفت: درمرحله آزمایش های تکمیلی، خواص این الیاف بهبود یافته با نانوذرات، توسط آزمون های مختلفی مانند آزمون آنتی باکتریال در برابر باکتری های گرم مثبت و گرم منفی ، آزمون خواص ضد بو در برابر کورینه باکتریوم گزروزیس ، پراش اشعه ایکس ( به منظور بررسی ماهیت و کریستالینیتی نانو مواد) و DLS ( به منظور بررسی توزیع اندازه ذرات و پایداری کلوئید نقره و مس) مورد بررسی قرار گرفته است.

نتایج این تحقیقات در مجله Materiali in Technologije منتشر شده است.

منبع :

Menu