امیر محقق: تحلیل درس ریاضی کنکور انسانی 94

تحلیل درس ریاضی کنکور انسانی 94

امیر محقق: تحلیل درس ریاضی کنکور انسانی 94


درس ریاضی ازجمله دروسی است که متاسفانه میانگین درصد پاسخگویی در آن ناراحت کننده می باشد. فلذا همواره در مشاوره به داوطلبانم تاکید می نمایم که توجه به این درس می تواند امتیازی ارزشمند محسوب شود.در این گفتار اول به تحلیل برخی سوالات درس ریاضی می پردازم.

در سوال 101 درس ریاضی تفاوتی نسبت به سوال مجموعه ها در سال های اخیر تنها با جایگذاری مجموعه ها و محاسبه ای ساده داوطلب قادر به پاسخ گویی بود اما در سال جاری به جای استفاده از عبارات جبری از جملات توضیحی استفاده و بر مفاهیم مجموعه ها تاکید شده است. به طوری که داوطلب باید از دوگزاره تفاضل، استنتاجی درخصوص اشتراک دو مجموعه می نمود.

نکته دیگر اینکه اگر چه مشابه سوال119 در سال های گذشته دیده می شود اما تفاوتی که این سوال با سوال های سنوات گذشته دارد در اینست که در ما نحن فیه عدد تصادفی یک عدد 3 رقمی می باشد درحالی که مثلا در سال 86 یا سوال 120 سال 88 عدد تصادفی یک عدد دو رقمی بود که این تغییر برای جلوگیری از حفظ کردن استراتژی پاسخ بوده است تا داوطلبان بتوانند فروض مختلف را درنظرگرفته و با فهم آنها به حل مساله بپردازند.

آن چه که در نمودار سهمی تغییری کرده است اینست که امکان امتحان گزینه ها از بین رفته است. به این معنی که در سال های گذشته دو نقطه از نمودار مشخص شده بود که با امتحان گزینه ها میشد به پاسخ رسید ولی اکنون این این موضوع منتفی است. این مبنا که به نوعی پسندیده است با سوال 110 در تعارض است چرا که در این سوال امکان امتحان گزینه ها موجود است. پسندیده است که مبنای طراحان مشخص باشد .ممکن است این طور استدلال شود که این امر جهت تعدیل درجه دشواری بوده است اما تعدیل نباید وسیله را توجیه کند . اساسا در جهت سنجش توانایی در حل سوالات ریاضی این امر ممدوح نیست . همانطور که طراحان مدتی است در سوالات مبتنی بر حل معادله حاصل ضرب یا جمع ریشه ها را مورد سوال قرار میدهند . البته استدلالات مخالف نیز بی وجه نیست که بحث تفصیلی که وارد حوزه فلسفه کنکور می باشد از حوصله خواننده خارج است.

تاکید بر مفاهیم در سوالات از جمله سوال 111 دیده می شود آنجا که بر خلاف معادلات درجه دوم سال های اخیر که حل نمودار و پیدا کردن جواب مد نظر بود اکنون بر روی مفاهیم تاکید شده است. آن چه در نگاه کلی به نظر می رسد اینست که سوالات امسال نسبت به سال های گذشته کمی دشوار تر شده است. و اگر چه به موجب استدلالات فوق تاکید بر مفاهیم و جلوگیری از حفظ کردن اسالیب مدنظر طراحان بوده اما هنوز سنجش قدرت محاسبه که جزء لا ینفک ریاضیات است مد نظر است مثلا درسوال و 105و102 استفاده از ریشه سوم و توان منفی موید این مطلب است.

امیرمحقق.رتبه 16 کنکور92 . مشاور و مدرس کنکور

Menu