خلاقیت نمایشی- چند نکته درباره‌ی «روبر برسون»

• «روبر برسون» فعالیت در سینما را در دهه 30 آغاز کرد و از دهه 50 تا امروز یکی از تحسین شده‌ترین کارگردانان دنیا به حساب می‌آید.

خلاقیت نمایشی- چند نکته درباره‌ی «روبر برسون»

چند نکته درباره­ ی «روبر برسون»:

  • «روبر برسون» فعالیت در سینما را در دهه 30 آغاز کرد و از دهه 50 تا امروز یکی از تحسین شده ­ترین کارگردانان دنیا به حساب می­ آید.

  • او مهم­ ترین کارگردان دینی سینما پس از جنگ است. آثار او از نمونه ­های خوب نظریه دوربین- قلم آستروک می ­باشد.

  • در دوره ­ای از فیلم­سازی به متون ادبی اهمیت زیادی می­ داد. هرچند در محصول نهایی، رد پایی از اثر ادبی دیده نمی­ شود.

  • فیلم­ های او حول نامه ­ها، یادداشت­ های روزانه،اسناد تاریخی و صدای راوی شکل می­ گیرد.

  • او در فیلم ­هایش به آدم­ های حساسی می­ پردازد که باید برای بقا در دنیای خصمانه تلاش کنند.

  • دو فیلم بلند دهه 40 او «فرشتگان گناه» و «خانم ­های جنگل بلونی» است.

  • از اوائل دهه 60 دوره دوم فیلم­سازی «برسون» آغاز شد. از خصوصیات آثار این دوره، تصویرهای بی ­پیرایه، بازی ­های نامحسوس و تفکر رسیدن از رنج به رستگاری است. فیلم ­های این دوره، «خاطرات کشیش روستا» و «یک محکوم به مرگ گریخت» می ­باشد.

  • از اواسط دهه 60 فیلم ­های او به سوی بدبینی میل می ­کند. یأس و خودکشی قهرمان در این فیلم ­ها دیده می­ شد و چنین به نظر می­ رسید که دیگر، ارزش­ های مسیحی تسکین­ بخش نیستند. از فیلم ­های این دوره می ­توان به «بالتازار»،«شاید شیطان» و «موشت» اشاره کرد.

ویژگی­ های آثار او عبارت است از:

  • نوعی رمز و راز در عین دلمردگی

  • درک دشوار شخصیت­ ها

  • استفاده از نابازیگران

  • نشان دادن مکان با استفاده از جهت نگاه بازیگر

  • پرهیز از نماهای عمومی (بعد از خاطرات کشیش روستا)

  • اهمیت صدا در آثارش

  • بازی­ های بدون حس و استفاده از بازیگر به عنوان مدل

  • نمایش تکرارها با تفاوت ظریف که سبب ایجاد ساختار سیال می ­شود.

«برسون» رفته­ رفته به سوی قصه­ گویی مبتنی بر حذف پیش رفت. این که چه اتفاقی می ­افتد، مبهم است و به تخیل بیننده واگذار می ­شود.

هر چند که «برسون» به موفقیت تجاری دست نیافت، اما از مولفان بزرگ 50 سال اخیر تاریخ سینما محسوب می ­شود.

منبع :

Menu