خلاقیت نمایشی- مروری بر خصوصیات آثار امپرسیونیستی

پیش فرض‌های نظریه پردازان امپرسیونیست، تأثیر قابل ملاحظه ای بر سبک و ساختار روایی فیلم‌های آن‌ها داشت. در این فیلم‌ها کارکرد تکنیک، غالباً انتقال ذهنیت شخصیت‌ها بود.

خلاقیت نمایشی- مروری بر خصوصیات آثار امپرسیونیستی

خلاقیت نمایشی- مروری بر خصوصیات آثار امپرسیونیستی



مروری بر خصوصیات فرمال فیلم­های امپرسیونیستی:

پیش­ فرض­ های نظریه­ پردازان امپرسیونیست، تأثیر قابل ملاحظه­ ای بر سبک و ساختار روایی فیلم­ های آن ها داشت. در این فیلم ­ها کارکرد تکنیک، غالباً انتقال ذهنیت­ شخصیت­ ها بود­.

این ذهنیت، شامل تصویر­های روانی مانند خیال ­ها، رؤیاها و خاطره ­ها، نماهای نقطه ­نظر اپتیکی و دریافت رویدادها از سوی شخصیت­ ها بدون استفاده از نماهای نقطه نظر است­.

هر چند، در کشور­های دیگر نیز، فیلم­ ها از تمهیداتی مانند سوپرایمپوز [در هم آمیزی تصویرها] و فلاش بک [­ارجاع به گذشته­] برای نشان دادن افکار و احساسات شخصیت ­ها بهره می ­گرفتند، اما امپرسیونیست­ ها در این جهت، پیشرو بودند.

امپرسیونیست ­ها به ارتقاء «فوتوژنی»* فیلم ­هایشان علاقه­ مند بودند­. به این سبب و به سبب علاقۀ آن ها به دنیای ذهنی شخصیت­ ها، بسیاری از نوآوری ­های امپرسیونیست­ ها در زمینه­ ی کار با دوربین است.

 آشکارتر از همه، این­ که فیلم­ های امپرسیونیستی غالباً دارای جلوه­ های نوری (­اپتیکی) ویژه­ ای هستند که بر ظاهر تصویر مؤثرند.

چون امپرسیونیست­ ها بیشتر به اثرات کار دوربین و تدوین بر موضوعی که از آن فیلمبرداری می ­کردند علاقه داشتند، بخش اندکی از ممیزه ­ی این مکتب در حوزه ­ی میزانسن جای می ­گیرد. با وجود این، درباره­ ی این وجه از سبک امپرسیونیست­ ها هم می ­توان به تعمیم ­هایی دست زد . شاید، مهم­ ترین نقطه­ ای که باید مورد توجه قرار داد، این باشد که آن ها علاقه مند بودند اشیاء را چنان نورپردازی کنند که فوتوژنی آن ها حتی ­الامکان افزایش یابد.


نویسنده: مینا دامغانیان

برای مشاهده ی مطلب به صورت کامل، فایل ضمیمه را دانلود کنید.

منبع :

Menu