مروری بر مونتاژ شوروی:
در شوروی، چند فیلمساز جوان در مواجهه با کمبود تجهیزات و در شرایط زیستی سخت، دست به اقداماتی آزمایشی زدند که به پیدایش یک جنبش سینمایی ملی منجر شد.
«ژیگا ورتوف» بر روی فیلمهای مستند از جنگ شروع به کار کرد؛ او در بیست سالگی، به سرپرستی ساخت همه ی فیلمهای خبری گمارده شد.
«لف کولشوف» که در «مدرسه ی دولتی هنر سینما»ی تازه تأسیس تدریس می کرد، با تدوین تکه فیلم هایی از منابع مختلف به طوری که کلیت آن منجر به خلق احساسی از تداوم میشد، دست به تجربیاتی زد. از این نظر شاید «کولشوف» محافظه کارترین فرد در بین فیلمسازان جوان شوروی باشد، چرا که کوشش های او در اساس متکی بود بر نظام مند کردن اصول تدوینی مشابه تدوین تداومی سینمای کلاسیک هالیوود.
«کولشوف» و شاگردان جوانش حتی پیش از آن که توانایی ساختن فیلم را کسب کنند، به تأسیس نخستین مدرسه ی سینمایی جهان و نوشتن مقالاتی نظری درباره ی این هنر نوین، دست زدند. این ریشه های نظری بود که پایه های سبک مونتاژ را ساخت.
در 1920 «سرگئی آیزنشتاین» مدت کوتاهی در قطاری که کارش حمل شعارهای تبلیغی برای سپاهیان درگیر در جنگ داخلی بود کار کرد، او همان سال به مسکو بازگشت و نمایش هایی را در یک تئاتر کارگری به روی صحنه برد.
برای مشاهده ی مطلب به صورت کامل، فایل ضمیمه را دانلود کنید.
نویسنده: مینا دامغانیان
منبع: تاریخ سینما، دیوید بوردول- کریستین تامسون