مدارس دانش آموزان را به مطالعه عادت دهند

یک نویسنده معتقد است، مدارس باید بیشتر دانش آموزان را به فرهنگ مطالعه کتاب عادت دهند و خواندن را به برنامه اساسی زندگی آنها تبدیل کنند.

مدارس دانش آموزان را به مطالعه عادت دهند

کوروش توکل زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا افزود: برای ترویج کتابخوانی در سطح جامعه باید از سیستم آموزش وپرورش برنامه ربزی کرد و به طور جامع و واقع بینانه، زیرساخت های مدیریتی، علمی، اقتصادی، فرهنگی، تحول در طراحی و تهیه برنامه آموزشی و درسی را بر پایه ترویج فرهنگ مطالعه کتاب منطبق کرد.

وی با بیان اینکه کتابخانه های مدارس و عمومی باید محل رفع نیاز ها و سووالات علمی دانش آموزان و مردم در موضوعات مختلف باشند، اظهار کرد: این موارد با تامین منابع مکتوب برای گرایش ها و سلیقه های مختلف امکان پذیر خواهد بود. 

این نویسنده، افزایش سطح آگاهی افراد را از فواید مطالعه برشمرد و ادامه داد: خانواده هایی که دارای مطالعه و آگاهی بوده در تربیت فرزندان خود نیز موفق تر هستند و افزایش مطالعه موجب پیشگیری بسیاری از آسیب های اجتماعی می شود.

توکل زاده گفت: خواندن کتاب منجر به بالا رفتن استانداردهای آموزشی و ایجاد بنیادهای اقتصادی پویا می شود.

وی با بیان اینکه در ترویج فرهنگ مطالعه، تمامی نهادها و سازمان های فرهنگی تاثیرگذار هستند، گفت: استفاده از تجربیات سایر کشورها برای ترویج مطالعه و کتابخوانی در جامعه، با در نظر گرفتن ویژگی های بومی، جامعه شناختی و فرهنگی کشور برای افزایش سرانه مطالعه کشور مفید و موثر خواهد بود.

توکل زاده، گسترش فرهنگ کتابخانه های خانگی و محله ای، پویایی کتابخانه های عمومی و تجهیز آن ها به پیشرفته ترین روش های اطلاع رسانی و ارائه خدمات بهینه، حمایت دولت از اقتصاد نشر کتاب و بخش های مرتبط با آن را از دیگر راه های علاقه مند کردن مردم به مطالعه بیان کرد.

وی برگزاری بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران (16 تا 26 اردیبهشت)را فرصتی مناسب خواند و بر ترویج فرهنگ مطالعه به ویژه میان قشر دانش آموز و دانشجو از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد.

به گفته توکل زاده، بهتر است در حاشیه برگزاری این نمایشگاه ، نشست های مختلفی میان مسوولان فرهنگی، نویسندگان و ناشران برپا شود تا نحوه تولید و عرضه کتاب برای جذب مخاطب بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

منبع :

Menu