مصطفی عبدالهی رتبه 10منطقه1انسانی مطالعه راازتابستان آغاز کردم

سلام به تمام دوستان خوبم در رشته علوم انسانی که تصمیم دارن از تابستان، یه شروع خوب برای موفقیت در کنکور سال آینده داشته باشن.

مصطفی عبدالهی رتبه 10منطقه1انسانی مطالعه راازتابستان آغاز کردم

سلام به تمام دوستان خوبم در رشته علوم انسانی که تصمیم دارن از تابستان، یه شروع خوب برای موفقیت در کنکور سال آینده داشته باشن.

 شاید این هدف در ابتدا خیلی بلندپروازنه به نظر بیاد؛ خود من هم در ابتدا این‌طوری تصور می‌کردم و حتی کسب رتبه زیر هزار رو هم غیر قابل دسترس می‌دونستم اما بعدها فهمیدم که با کمی تلاش و پشتکار می‌تونم حتی به رتبه تک‌رقمی هم فکر کنم. البته واقعیت اینه اونایی که پایه قوی و خوبی در دروس اساسی رشته انسانی مثل عربی، درک ادبی و حتی ریاضی دارن، یه کم از بقیه جلوترند! پس افرادی که در این درس‌ها پایه ضعیف‌تری دارن باید از تابستان شروع کنن و در تابستان، تمام تلاش خودشون رو برای جبران این کاستی‌ها انجام بدن. بنابراین تابستان یه فرصت مناسب برای جبران عقب‌ماندگی‌ها و نگه‌داشتن خود در مسیر رقابت است.

اما اولین سوالی که پیش میاد اینه که از چه درسی شروع کنیم؟ من خودم از دروسی شروع کردم که ماندگاری بیشتری در ذهن داشته باشند؛ درس‌هایی مثل ریاضی و عربی، البته در کنار دروس عمومی. تابستان فرصت خوبیه برای مطالعه کردن درس‌های عمومی که در طول سال تحصیلی، کم‌تر فرصت پرداختن به اون‌ها دست میده. به‌ویژه اگه این مطالعه با کتاب زرد عمومی باشه، میشه با یه تیر دو نشون زد؛ هم مطالعه کرد و هم با سبک سؤال‌های کنکورهای اخیر آشنا شد که خودش می‌تونه به مطالعات بعدی، جهت درست‌تری بده.

 اما اصل مهم‌تری که من به اون توجه می‌کردم، ناامید نشدنه! در مدت تحصیل و درس خوندن هیچ‌وقت به خودم القا نمی‌کردم که من این درس رو نمی‌فهمم و هیچ‌وقت به دلیل افت تراز از تلاش خودم کم نمی‌کردم بلکه هر زمان که با افت تراز و رتبه در آزمون‌ها مواجه می‌شدم به‌جای ناامید شدن و سرزنش کردن خودم، سعی می‌کردم تلاشم رو بیش‌تر کنم تا بتونم در آزمون بعدی جبران کنم.

من همیشه به این فکر می‌کردم که تفاوت اصلی کسی که – حداقل در کنکور – موفق میشه اینه که اون فرد به خودش اطمینان داره، در نتیجه روز به روز به ساعات و کیفیت مطالعه خودش اضافه می‌کنه و بنابراین همیشه سعی می‌کردم به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشم. مثلاً من در روز های اول به برنامه‌ریزی و هدفمند کردن زمان (یعنی مشخص کردن اینکه در هر زمان مشخص چه بازه‌ای از درس‌ها را مطالعه کنم) توجهی نمی‌کردم اما با راهنمایی‌های پشتیبانم و برنامه راهبردی تونستم هم ساعت و هم بازده مطالعات خودم رو افزایش بدم و به شما هم توصیه می‌کنم از برنامه‌ راهبردی جدا نشید و مطابق برنامه مطالعه کنید و هرجا هم که از برنامه عقب افتادید، به‌جای نگران شدن به این فکر کنید که در آزمون‌های بعدی، یه بار دیگه همین مباحث مرور میشن و اون وقت شما می‌تونید مباحثی رو که نخوندین، جبران کنید.

با آرزوی موفقیت و سربلندی

 مصطفی عبدالهی


Menu