چرا مقبره بوعلی سینا 12 ستون دارد؟

آرمگاه شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا، فیلسوف، دانشمند و طبیب مشهور ایرانی ملقب به نابغه شرق (428-370هق) در میدانی به نام بوعلی سینا در شهر همدان واقع شده است.

چرا مقبره بوعلی سینا 12 ستون دارد؟

آرمگاه شيخ‌الرئيس ابوعلي سينا، فيلسوف، دانشمند و طبيب مشهور ايراني ملقب به نابغه شرق (428-370هق) در ميداني به نام بوعلي سينا در شهر همدان واقع شده است.

به گزارش ايسنا آرامگاه بوعلي سينا در زميني به مساحت 3090 متر مربع احداث شده و زير بناي اصلي آن حدود 1792 متر مربع و نماي آرامگاه از سنگ خاراست .

اما چرا آرامگاه شيخ‌الرييس 12 ستون دارد؟

به گزارش ايسنا به نقل از منابع اينترنتي، آرامگاه طبيب‌الاطبا را از روي قديمي‌ترين بناي تاريخ‌دار دوره اسلامي در ايران، عين گنبد قابوس ساخته‌اند، اما اين دو کمي با هم تفاوت دارند. آرامگاه بوعلي نصف بناي گنبد قابوس است و از طرفي آن بنا هيچ منفذي از پايين تا بالا ندارد. ولي اين بنا 12 ستون دارد که نشان‌دهنده 12 رشته دانشي است که ابن سينا بر آن‌ها احاطه داشته است.

مکاني که آرامگاه را در آن ساخته‌اند، منزل ابوسعيد دخدوک بود که شيخ مدتي ميهمان او بود و از دوستانش به حساب مي‌آمد.

طرح ساخت آرامگاه بوعلي سينا به مناسبت هزارمين سال تولد او (1330) از اولين کارهاي دوره دوم فعاليت انجمن آثار ملي بود.

هيئت موسسان انجمن آثار ملي در سال 1334 با پيش‌فرض برتري تلفيق معماري قديم و جديد يک مسابقه معماري بين معماران آن دوره ترتيب داد که با نظر مساعد گدار و فروغي، طرح هوشنگ سيحون به عنوان بهترين طرح برگزيده شد و جايزه بهترين طرح اجراي ساختمان بود.

روز تولد بوعلي سينا، روز پزشک نامگذاري شده است. 

 
منبع :

مطالب مرتبط

Menu