خلاصه نکات درک عمومی هنر (کنکور 87) ویژه ی کنکور هنر

آثار در مکتب تبریز مغول، تحت تأثیر چین، توجه به اژدها، پرندگان و عمق نمایی در پس زمینه و پرداختن به حیوانات افسانه ای است.

خلاصه نکات درک عمومی هنر (کنکور 87)  ویژه ی کنکور هنر

 

خلاصه مطالب مهم درک عمومی هنر مربوط به کنکور سراسری 87 رشته هنر

 

ü      آثار در مکتب تبریز مغول، تحت تأثیر چین، توجه به اژدها، پرندگان و عمق نمایی در پس زمینه و پرداختن به حیوانات افسانه ای است.

ü      در مکتب تبریز نقاشی ها، با توجه به اهمیت اجزاء تصویر و تنوع حالت کلی صحنه ها بر حسب موضوع می باشد.

ü      مکتب جلایری ( تبریز – بغداد) قبل از مکتب هرات و صفوی به وجود آمد.

ü      کتاب شاهنامه اسکندر سلطان به مکتب شیراز مغول و کتاب ابراهیم سلطان به مکتب شیراز تیموری تعلق دارد.

ü      در مکتب زند و قاجار خط کمرنگ شد و جای خود را به استفاده از تک پیکره های درباری با لباس های فاخر ، زربفت و پر از نقش و نگار را گرفت که عنصر بافت در آن ها به وضوح قابل رویت است.

ü      نگارگری در ایران به عهد ساسانی بر می گردد و ادامه سنت مانوی است.در این عهد برای منعکس کردن نور و ایجاد فضای معنوی و روحانی از رنگ های طلایی و نقره ای استفاده می کردند.

ü      موزاییک های نقاشی شده در عهد ساسانی تحت تأثیر یونان و توسط هنرمندان یونانی در کاخ بیشابور فارس قرار دارد

ü      در عهد اشکانی شیوه ی ترکیب طاق های گهواره ای و مسطح به شیوه معماری پارتی در ساخت طاق به کار گرفته می شد.

ü      در عهد ایلخانیان و تیموریان دگرگونی کامل در نساجی دیده می شود .ابریشم دوزی و زری دوزی با تأثیر از نقوش چینی از عهد ایلخانیان آغاز و در عهد تیموریان ادامه پیدا کرد.

ü      تهیه ی پارچه های چندتایی و گلابتون دوزی در عهد صفوی رواج فراوان یافت.

ü      چاپ قلمکار در ایران در عهد صفوی برابر با قرن یازدهم هجری و قرن 17 میلادی به وجود آمد.

ü      سبک باروک در کامل ترین شکل و موقعیت، پیوند معماری، نقاشی و پیکرتراشی را نشان می دهد که از نمونه های بارز آن کلیسای" سن کارلو آله کواترو فونتانه" اثر فرانچسکو بورومینی را میتوان نام برد که در این کلیسا تلفیق زیبایی از هنر معماری نقاشی دیواری و آثار پیکره سازی را شاهد هستیم.

ü      در دوره گوتیک استفاده از کشیدگی سطوح، جزرهای بلند، مناره های بلند و نوک تیز و بهره گیری از شیشه بندهای منقوش رنگی در سطح وسیع از نمای بیرونی ساختمان های گوتیک، باعث کاهش دیوار های داخلی در بنا گردید. به همین منظور نقاشی دیواری در بناهای گوتیک دیده نمی شود و از بوم های تخته ای چند لته برای نقاشی و استقرار آن ها در فضای کلیساهای گوتیک استفاده می شود.

ü      نقاشی به شیوه آیینی ، اسطوره ای و واقع نگاری در آثار مصر باستان رواج داشت. در نمایش صحنه ها و اشیاء بیش تر به توصیف مراسم آیینی، صحنه های جنگ و شکار و یا نمایش قدرت موجودات اساطیری مصر اشاره داشته است.

ü      اصول شش گانه نقاشی چینی که بر اساس تعالیم لائوتسه شکل گرفت، توسط "هسیه هو" پایه ریزی شد.

ü      در دوره تانگ شمایل نگاری مذهبی با استفاده از نقش انسان رواج یافت.

ü      در دوره سونگ، نقاشی پرسپکتیوی و عمق نمایانه با استفاده از سه پلان پیش زمینه، میان زمینه و پس زمینه رواج یافت. از آثار شاخص آن تابلوی بیدهای لخت و کوهستان های دوردست اثر مایو آن را می توان نام برد.

ü      زیلو گرافی به روش های مختلف کنده کاری روی چوب یا لینولئوم گفته می شود که اوج  این شیوه ی کنده کاری و چاپ، در سبک اکسپرسیونیسم به آغاز قرن 20 بر می گردد. این شیوه را در آثار هنرمندانی چون امیل نولده، روتلوف و کرشنر می توان مشاهده کرد.

ü      یکی از پیکره سازان برجسته رنسانس، مایکل آنجلو بوناروتی ( میکل آنژ) است که با تراشیدن بخش های زائد و اضافی سنگ، فرم و پیکره ی مورد نظر را از دل سنگ بیرون می آورد.

Menu