پاسخ کاظم قلم چی به سوالات دانش آموزان در فرصت برابر 5 اسفند

صحبت های کاظم قلم چی در فرصت برابر5 اسفند

پاسخ کاظم قلم چی به سوالات دانش آموزان در فرصت برابر 5 اسفند

برنامه فرصت برابر

دوشنبه:  1392/12/5

كارشناس برنامه:  کاظم قلم چی

...........................

 

·         من چند بار از مشاوران برنامه شنيده ام كه با افزايش كميت به تدريج كيفيت هم افزايش پيدا مي كند من كميت را به خوبي افزايش داده ام  اما احساس مي كنم هنوز به آن سطح از كيفيت نرسيده ام؟ تراز 6500

آن چيزي كه ما در مورد كميت و كيفيت مطالعه مي گوييم اين است كه ابتدا روي كميت تمركز كنيم كه ايشان اشاره مي كند كه كميت مطالعه را به 11 ساعت رسانده ام اما در مورد كيفيت سه تا نكته را عرض مي كنم، اول وضوح و شفافيت است، دوم تعادلها، سوم تمركز، كيفيت مطالعه را اين سه مورد تشكيل مي دهد، وضوح و شفافيت يعني اينكه  هر دانش آموزي بداند با كدام روش درسها را بهتر ياد مي گيرد قبلا هم توضيح داده ايم براي اينكه به اين روشها برسيم يكي اينكه بايد از نقاط قوت پايدار خودمان شروع كنيم يعني هر دانش آموزي ببيند در كدام درس موفقتر هست و ببيند با كدام روشها كار كرده است كه درآن درسها موفق شده است و آن  را مبنا قرار دهد بعد در درسهاي هم خانواده درسهاي مشابه روشهاي موفق را تعميم دهد سوم در مورد بقيه درسها در گفتگو با دوستان و پشتيبان و پدرومادر و مراجعه به سايت كانون در قسمت كلكسيون روشها و مطالعه روشهاي رتبه هاي برتر بررسي كند آن روشهايي كه براي او سازگارتر است آن را انجام دهد و با وضوح و شفافيت بتواند در هر درسي با چه روشي بهتر ياد مي گيرد.

نكته دوم تعادلهاست، يعني دانش آموزان خصوصا دانش آموزاني كه الان كنكور مي دهند در تعادلهاي متفاوت چقدر پيش بخوانم چقدر پايه بخوانم، چقدر عمومي بخوانم و چقدر اختصاصي بخوانم‌، چقدر تستي كار كنم و چقدر تشريحي كار كنم، چقدر با برنامه مدرسه همراه باشم و با برنامه راهبردي چقدر هماهنگ باشم چقدر معلم و كلاس را توجه كنم  و چقدر خودم بخوانم خلاصه در بين اين دو گانه ها دانش اموزان بايدتعادلهاي ويژه خودشان را داشته باشند و يك فرمول ساده براي همه  نيست چون يك دانش آموزي نياز دارد مثلا زيست شناسي را بيشتر بخواند و يك دانش آموزي نياز دارد مثلا فيزيك بيشتر تمركز كند هر دانش آموزي بايد تعادلهاي خودش را پيدا كند و سومي قدرت تمركز، قبلا هم گفته ام بايد روي كاري كه مي كنيم تمركز كنيم به اين ترتيب هست كه ما مي توانيم در نيمسال دوم بهتر شويم و نكته ديگر را عرض كنم اينكه نيمسال دوم خيلي مهم است و دانش آموزان بايد ذهن خود را آشفته و  پريشان نكنند يعني با برنامه راهبردي آزمون همراه باشند و از مدرسه جدا نشوند و تا روزهاي آخري كه در اسفندماه مدرسه جريان دارد مدرسه بروند و بعد از عيد هم اگر مدرسه جريان دارد ادامه بدهند و با برنام راهبردي آزمون هم همراه باشند.

·         من با زوج درسها كمي دچار مشكل شده ام مي خواستم بپرسم اگر دو زوج درس را با هم جواب بدهيم يا فقط در يكي از آزمونها زوج درس را جابه جا جواب بدهيم از آزمون بعد هر دو زوج درس در كارنامه لحاظ مي شود و  باعث پايين آمدن تراز مي شود؟ تراز 5100

اينگونه نمي شود ولي من توصيه ميكنم دانش اموزان در هر آزموني طبق روال ثابت كار كنند يعني دائم از اين شاخه به آن شاخه نپرند اما از لحاظ تاثير آن در كارنامه اگر دانش آموزي در اين آزمون اين درس را پاسخ دهد و در آزمون ديگر زوج درس دوم را انتخاب كند برايش لطمه ايجاد نمي شود يعني مي تواند اين كار را بكند از لحاظ كارنامه مشكلي ندارد ولي از لحاظ منطق برنامه ريزي توصيه مي كنم منظم  حركت كنيد يك خط در ميان روشتان را تغيير ندهيد وليكن اگر اين كار را كرديد در كارنامه مشكلي برايتان ايجاد نمي شود.

·         من زياد منفي مي زنم و هر كاري مي كنم  اراده عبور از سوالات شكدار را ندارم اما از 36 غلط رسانده ام به 28 تا اما راضي نيستم اگر راهكاري را ارائه دهيد ممنون مي شوم؟ تراز 6500

من به شما قول مي دهم كه شما جزو  كساني هستيد كه نتيجه عالي مي گيريد براي اينكه خودتان را خيلي دقيق ارزيابي كرديد مي گويد كه اولا مشكل خودش را مي داند مي گويد از شكدارها نمي گذرد و دوم تلاش كرده است و تلاشش تا حدودي نتيجه داده است يعني 36 اشتباه را رسانده است به 28 اشتباه پس 8 تا كم كرده است، البته ايشان اندازه هايش بزرگ است اولا كه ما قرار نيست به صفر برسانيم اصلا شما اشتباه نداشته باشيد معني آن است كه شما از آن طرف پشت بام افتاده ايد يعني دچار گرايش وسواسي شده ايد يا حتي متعادل وجود دارد كه شما  مثلا 8، 9 يا 10 تا سوال غلط را ميتوانيد داشته باشيد يعني شما از ترس اينكه اصلا به هيچ سوالي اشتباه جواب ندهيد از ترس جواب درست به هيچ سوالي جواب نداده ايد پس شما  با اوپتيموم و نرمال فاصله زيادي نداريد و خوب هم پيشرفت كرده ايد فقط يك نکته اينكه احساس مي كنند پيشرفت نمي كنند در حالي كه با توضيحي كه خودشان داده اند نشان مي دهد كه قدرت تشخیص سوال شكدار را دارد و مي داند مشكل اصلي اين است كه نبايد به سوالات شكدار پاسخ دهد و اينكه پيشرفت معقولي هم داشته است منتها من مي ترسم ايشان دچار يك جوزدگي و هيجان شود و آن موقع كار را خراب كند مسير را خوب مي رويد به تدريج و يواش يواش، كم كم سعي كنيد از سوالات اشتباهاتان  كم كنيد افزايش تمركز به تدريج اتفاق مي افتد‌، كاستن از پاسخهاي اشتباه به تدريج اتفاق ميافتد و افزودن  ساعتهاي مطالعه به تدريج اتفاق مي افتد و يكدفعه قرار نيست رعد و برق شود و شما به انسان ديگري تبديل شويد.

................................

تهيه و تنظيم:

شبكه خبري فناوري

www.ICTPRESS.ir

منبع :

فایل های ضمیمه

کاظم قلم چی در فرصت برابر 5 اسفند
فایل صوتی کاظم قلم چی در فرصت برابر 5 اسفند
Menu