عادت های غلط هنگام مطالعه

تعداد زیادی از دانش آموزان معتقدند آنقدر که برای مطالعه وقت می گذارند نتیجه نمی گیرند و عملاً راندمان مطالعه آنها بسیار پائین است. در این مقاله در مورد آفت های مطالعه و هر آنچه کیفیت مطالعه و یا...

عادت های غلط هنگام مطالعه

عادت های غلط هنگام مطالعه


تعداد زیادی از دانش آموزان معتقدند آنقدر که برای مطالعه وقت می گذارند نتیجه نمی گیرند و عملاً راندمان مطالعه آنها بسیار پائین است. در این مقاله در مورد آفت های مطالعه و هر آنچه کیفیت مطالعه و یادگیری را پائین می آورد بحث می کنیم.

۱بلند خواندن
بسیاری از دانش آموزان عادت دارند که هنگام مطالعه بلند بلند کلمات را تکرار می کنند هر چند اینکار باعث تمرکز بیشتر می شود که هم بینائی و هم شنوائی درگیر یادگیری می­شوند اما میزان مصرف انرژی به شدت افزایش می یابد و دانش آموز در کمتر از ۳۰ تا ۴۰ دقیقه خسته شده و بازده مطالعه اش پائین می آید؛ اگر عادت به بلند خواندن دارید سعی کنید کم کم این عادت را عوض کنید یا حداقل آرام تر کلمات را تکرار کنید اما یادتان باشد این کار ساعت مطالعه مفید شما را به شدت کم می­کند.

۲راه رفتن هنگام مطالعه
تحقیقات نشان می دهد بخشی از فعالیت های ذهنی، هنگام راه رفتن صرف حفظ تعادل عدم برخورد با اجسام، دور زدن و غیره می شود؛ اگر هنگام مطالعه راه بروید عملاً بخشی از توان مغز را برای یادگیری از دست می دهید، در ضمن میزان تمرکز نیز کاهش می یابد چون چشم ها بجز صفحه ی کتاب فضای اطراف را نیز باید ببینند تا با مانعی برخورد نکنید و یا دور نزنید و … عادت راه رفتن هنگام مطالعه تأثیر منفی دیگری هم دارد و آن افزایش مصرف انرژی است. افرادی که هنگام مطالعه راه می روند اغلب نمی توانند بیش از ۴۵ دقیقه به صورت پیوسته مطالعه کنند از اینرو بخشی از انرژی هدر می رود و ساعت مطالعه مفید کاهش می یابد؛ سعی کنید اگر این عادت را دارید سریعاً آن را حذف کنید.
در یک تحقیقی که توسط یکی از مشاورین انجام شده است این نکته مطرح شده که سال چهارم فرصت کافی برای تغییر عادت های مطالعه نیست اما برخی از عادت ها آنقدر تأثیر منفی می گذارند که اجباراً باید حذف شوند؛ یکی از این عادت های غلط بلند خواندن و راه رفتن هنگام مطالعه است.

۳وسواس هنگام مطالعه
بعضی از دانش آموزان هنگام مطالعه‌ی متن کتاب، یک عبارت یا لغت را بارها و بارها تکرار می کنند و اگر از صفحات قبل احساس کنند کلمه یا عبارتی را فراموش کرده اند دوباره از اول مطالعه می کنند، این وسواس اغلب روحیه‌ی دانش آموز را به هم می ریزد و احساس منفی فراموش کردن دائماً ذهن او را آزاد می دهد. از امروز سعی کنید از تکرار بیش از اندازه‌ی بعضی از کلمات پرهیز کنید و حتی اگر احساس کردید از صفحات قبل چیزی را فراموش کرده اید مطالعه تان را ادامه بدهید؛ مطمئن باشید هنگام حل مسئله و تست اگر آن نکته مهم باشد مرور خواهد شد ؛در ضمن هر فرایندی ضایعاتی دارد و نمی توانید با راندمان صد درصد مطالعه کنید؛ واقع بین باشید و کامل شدن یادگیری را برای بعد از حل تمرین و حل مسئله بگذارید و آنوقت در مورد خودتان قضاوت کنید نه هنگام مطالعه    .

 

 

 

منبع : سایت عصردانش _ ارائه شده توسط آقای صامت

منبع :

Menu