ردپایی از ساسانیان در دره "سرخه دیزه"

در این روزهای پایانی تابستان 92، دره توریستی "سرخه دیزه" همراه با ردپایی از آثار دوران ساسانیان، میزبان گردشگران و مسافرین تابستانی است.

ردپایی از ساسانیان در دره "سرخه دیزه"


در این روزهای پایانی تابستان 92، دره توریستی "سرخه دیزه" همراه با ردپایی از آثار دوران ساسانیان، میزبان گردشگران و مسافرین تابستانی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کرمانشاه، استان کرمانشاه آنقدر جاذبه‌های تاریخی، باستانی، طبیعی و در یک کلام توریستی دارد که همواره در مورد نوشتن از آنها دچار سردرگمی می‌شویم که از کدامشان بگوییم و بنویسیم.

یقینا آمار وجود 4000 اثر تاریخی شناسایی شده که 2200 موردش ثبت ملی شده و یکی از آنها (کتیبه داریوش در بیستون) به ثبت میراث جهانیان رسیده، همراه با 50 منطقه نمونه گردشگری، 14 روستای هدف گردشگری، بیش از 500 سراب در نقاط مختلف استان و مناظر طبیعی و بکر، این ادعای ما را ثابت می‌کند که گستردگی و فراوانی جاذبه‌های توریستی دیار سنگ و آب آنقدر زیاد است که در انتخاب سوژه از آنها دچار سردرگمی شویم.

اما امروز می‌خواهیم از یک منطقه توریستی کمتر معرفی شده استان کرمانشاه بنویسیم، منطقه‌ای که هم سرشار از جاذبه‌های طبیعی است و هم در دل خود آثاری از ساسانیان را جای داده است. نام این منطقه «سرخه دیزه» است. «سرخه دیزه» از توابع شهرستان دالاهو، در فاصله 25 کیلومتری شهر سرپل ذهاب، 30 کیلومتری کرند غرب و 125 کیلومتری کرمانشاه قرار دارد.

نصرت اله سپهر، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، درباره زیبایی ها و ویژگیهای سرخه دیزه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه کرمانشاه، اظهار کرد: سرخه دیزه نام منطقه‌ای است که یکی از 14 روستای هدف گردشگری استان کرمانشاه با نام روستای سرخه دیزه را دل خود جای داده است.

وی افزود: این روستا از شمال به کوه بانه ریزه، از غرب به کوه نوار و از جنوب غرب به کوه گورجو محدود می‏‌شود، ارتفاع روستای سرخه دیزه از سطح دریا 1190 متر است و اقلیمی معتدل و خشک دارد.

این مقام مسئول از آب و هوای دل انگیز سرخه دیزه در این فصل یاد کرد و گفت: آب و هوای سرخه دیزه در بهار و تابستان معتدل و در زمستان‏‌ها سرد و خشک است و با توجه به این‌که در حال حاضر در اواخر فصل تابستان به سر می‌بریم، یقینا آب و هوای مطبوع و دل انگیزی برای گردشگران و سمافرین تابستانی خواهد داشت.

سپهر یادآور شد: مردم روستای سرخه دیزه به زبان کردی و با لهجه گورانی سخن می‏‌گویند و مسلمان هستند. درآمد اکثر مردم این روستا از فعالیت‏‌های زراعی، دامداری و باغداری تأمین می‏‌شود و عمده محصولات زراعی روستای سرخه دیزه، گندم، جو و نخود است.

این مقام مسئول تصریح کرد: باغداری در این روستا به دلیل اقلیم معتدل، خاک مرغوب و آب فراوان رونق دارد و انواع میوه‏‌ها مانند گردو، بادام و انگور در آن به عمل می‏‌آید، همچنین مراتع سرسبز و حاصلخیز، شرایط مطلوبی را برای فعالیت‏‌های دامداری فراهم کرده و تولید انواع لبنیات مانند شیر، ماست، پنیر و روغن حیوانی را امکان‌‏پذیر ساخته است. بخشی از مردم روستای سرخه دیزه نیز به فعالیت‏‌های خدماتی و تولید صنایع دستی اشتغال دارند.

سپهر اظهار کرد: منطقه سرخه دیزه دارای یکی از زیباترین دره‌های استان کرمانشاه است که پوشیده از درختان بلوط، ارجن و ون است که در فصول مختلف سال به ویژه بهار و تابستان از زیبایی فوق العاده‌ای برخوردار است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی کرمانشاه همچنین به وجود یک اثر تاریخی ارزشمند در این منطقه اشاره کرد و افزود: در کنار روستای هدف گردشگری سرخه دیزه، قلعه‌ای تاریخی مربوط به دوران ساسانیان وجود دارد که بیانگر قدمت طولانی این منطقه از استان کرمانشاه است.

وی تاکید کرد: این دره تفریحی توریستی همراه با آثار تاریخی مربوط به دوران ساسانیان می‌تواند یکی از اصلی ترین مقاصد گردشگری استان کرمانشاه باشد که نیاز است رسان‌ها بیشتر به معرفی آن بپردازند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی کرمانشاه، گفت: از آنجایی که سرخه دیزه در میان سردترین (منطقه سرمیل) و گرمترین (منطقه دشت ذهاب) نقاط استان کرمانشاه قرار گرفته، با آب و هوایی مطبوع و دل انگیز یقینا لحظاتی خاطره‌انگیز را برای گردشگران فراهم خواهد کرد.

همچنین علیرضا مرادی بیستونی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه کرمانشاه، درباره ویژگی‌های اثر تاریخی مربوط به دوران ساسانیان منطقه سرخه دیزه، اظهار کرد: در منطقه سرخه دیزه استان کرمانشاه قلعه‌ای تاریخی مربوط به دوران ساسانیان وجود دارد.

وی با بیان اینکه قلعه سرخه دیزه یادگار دوران ساسانی است، افزود: بنا به روایت احمد ابن ابی یعقوبی مولف کتاب البلدان دوران اسلامی، این قلعه مرج القلعه نامیده شده که به وسیله لاشه سنگ، ملات گچ و آجر ساخته شده است.

مرادی خاطرنشان کرد: گرچه طی سالیان متمادی تعدادی از خانه‌های قدیمی روستای سرخه دیزه بر روی این قلعه تاریخی بنا شده اما یکی از دیوارهای میانی قلعه با 5.70 متر عرض هنوز هم سالم مانده است.

مرادی بیستونی تاکید کرد: مردم محلی اصلی‌ترین میراث بانان هر نقطه‌ای از جهان تلقی می‌شوند و با توجه به عرقی که نسبت به آثار تاریخی محدوده محل زندگی خود دارند، یقینا از آنها نهایت حفاظت و حراست را به عمل خواهند آورد و ما در اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه انتظار داریم که مردم در صورت مشاهده هرگونه تجاوز به آثار تاریخی به این اداره کل اطلاع دهند تا برخورد قاطع و قانونی با خاطیان به عمل آید.

این مقام مسئول گفت: استان کرمانشاه که مملو از آثار تاریخی مربوط به دوران مختلف تاریخی است، بهترین نقطه کشور برای حضور مسافران داخلی و جهانگردان محسوب می‌شود.

خلاصه این‌که گردشگران و مسافرین تابستانی، دیار سنگ و آب را در خاطرتان داشته باشند و تا تعطیلات تابستانی به سر نیامده، بار و بندیل سفر را بسته و راهی کرمانشاهان شوند.

منبع :

Menu