قبل از آزمون 1 شهریور بخوانید-فیزیک-الکتریسته ساکن

فصل الکتریسیته ساکن ادامه ی قسمت اول فصل الکتریسیته کتاب فیزیک اول دبیرستان و تکمیل کننده ی آن است البته با این تفاوت که اول دبیرستان صرفا آشنایی با این موضوع است ولی الکتریسیته ساکن در سال سوم ...

قبل از آزمون 1 شهریور بخوانید-فیزیک-الکتریسته ساکن

الکتريسيته ساکن

فصل الکتريسيته ساکن ادامه ي قسمت اول فصل الکتريسيته کتاب فيزيک اول دبيرستان و تکميل کننده ي آن است البته با اين تفاوت که اول دبيرستان صرفا آشنايي با اين موضوع است ولي الکتريسيته ساکن در سال سوم به صورت رياضي اين مبحث را دنبال مي کند.

در ابتدا به بررسي ميزان اهميت اين موضوع در کنکور سراسري رياضي و تجربي مي پردازيم که بر طبق آمار به طور متوسط از اين فصل در کنکور رياضي 3 سوال و در کنکور تجربي 2 سوال مطرح شده است البته اين فصل داراي تعدادي سوال ترکيبي با فصل جريان الکتريکي نيز داشته است.

اين فصل داراي موضوعات اصلي به شرح زير است:

1.قانون کولن و نيروي الکتريکي 2.ميدان الکتريکي 3.انرژي و پتانسيل الکتريکي 4.خازن

که هر يک از اين موضو عات به زير موضو عات جزئي تري تقسيم مي شوند.

ما براي شيوه ي مطالعه اين مبحث روشي را در پيش مي گيريم که در مشاوره ي درسي فصل حرکت شناسي آورده شد(که علت استفاده از آن نيز ذکر گرديد.) ولي براي يادگيري بهتر آن بار ديگر آن را ارائه مي کنيم.

در اين روش ما قصد داريم در يک يادگيري مبحث به مبحث و همزمان با آن سطح به سطح به هدف خود يعني افزايش بهروري در يادگيري و مديريت منابع زماني دست يابيم حال اين روش را در مورد اين فصل مورد بررسي قرار مي دهيم بر همين اساس اولين مبحث الکتريسيته ساکن يعني قانون کولن و نيروي الکتريکي را سرسري بررسي مي کنيم که به ما ديدي کلي نسبت به اين فصل بدهد و ما را با اين موضوع آشنا کند و سپس سوالات مربوط به اين مبحث که داراي سطح آساني هستند و هدفشان آشنايي است حل مي کنيم همين روند را تا پايان فصل ادامه مي دهيم.

در مرحله ي دوم کتاب را به دقت بررسي مي کنيم و تمام مراحل قبلي را اجرا مي کنيم.در پايان اين مرحله بهتر است تمام سوالات انتهاي فصل را حل کنيد.

در مرحله ي پاياني نيز سوالاتي را بررسي کنيد که که داراي سطح بالاتري از کتاب درسي هستند.

فهميدن اين مسئله که چه سوالاتي سخت  يا آسان هستند در مورد اين مبحث نسبتا آسان است مثلا فرض کنيد مبحث خازن را به صورت گذرا بررسي کرده ايد حل کردن سوالي که داراي يک يا دو خازن در مدار است سوالي نسيتا ساده است. در مرحله بعد مدار مي تواند  پيچيده تر شود مثلا داراي خازن موازي و سري. در نهايت سوالاتي که سخت هستند را مورد بررسي قرار دهيد.

چند نکته:

1.يادگيري مفاهيم الکتريسيته ساکن از اين لحاظ داراي اهميت بيشتر مي شود که فصل جريان الکتريکي که فصل بعد از آن است نيز بسيار به اين فصل وابسته است و روابط مقومت بسيار به خازن است.پس يادگيري آن مي تواند ما را در ادامه را بسيار کمک کند به ويژه اگر بتوانيد روش مذکور را به درستي و منظم اجرا کنيد.

2.نکته پاياني اينکه سوالات کنکور مربوط به اين مبحث با توجه به بررسي هاي انجام شده شباهت زيادي به کتاب درسي و سوالات ادوار قبل از آن داشته است پس مطالعهي دقيق هر دو به شما توصيه مي شود.

تهيه و تنظيم : مصطفي سالاري

 

Menu